Home » Computers » Internet » E-mail » Hoe maak ik een Hotmail account aan

Hoe maak ik een Hotmail account aan

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 10 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: makkelijk
Met een gratis e-mail account zoals Hotmail kun je op elke computer met internet je mail lezen en schrijven. Het kost geen geheugen op je eigen computer want de mails en andere gegevens staan op internet. En misschien wel het grootste voordeel: het is gratis. Het is niet moeilijk zo'n gratis adres aan te vragen.

Hoedoe door: Bastienne Wentzel

Bekijk het profiel van Bastienne Wentzel
Aantal Hoedoes: 60

Benodigdheden

  • computer met internet

Stappen

  1. Ga naar de site van Hotmail

    Hotmail is de gratis mailservice van Microsoft Windows. Alle online communicatie zoals mail, chat en msn is ondergebracht bij Windows Live.

    Een gratis e-mail account kun je dan ook openen via deze site. Verwarrend genoeg heet dat een Windows Live ID, omdat je er ook andere functies zoals messenger en Xbox Live mee kunt gebruiken. Klik op 'Registreren'.

  2. Maak een account aan

    Via Registreren kom je op een invulpagina. De eerste vraag is welke naam je kiest voor je e-mail account. Neem bijvoorbeeld je eigen voor- en achternaam. Kies iets dat je makkelijk en snel kunt typen, maar wel uniek is voor jezelf. Verder kun je kiezen of je mailadres eindigt op 'hotmail.com' of 'live.nl'. In het laatste geval is het mailprogramma in het Nederlands.

  3. Kies een wachtwoord

    De volgende vraag gaat over het wachtwoord. De eisen die het programma stelt zijn dat je wachtwoord minimaal zes tekens moet hebben. Hoofdletters en kleine letters worden onderscheiden, 'BoeM23' is dus een ander wachtwoord dan 'boem23'. Een wachtwoord is nog veiliger als je er leestekens en cijfers in verwerkt. Kies nooit dezelfde naam als je e-mailadres of delen daaruit. Als je een wachtwoord intypt verschijnen aan de rechterkant tips over de veiligheid. Je moet tevens een tweede e-mailadres invullen voor het geval je je wachtwoord bent vergeten. Daar wordt dan een nieuwe naartoe gestuurd. Wil je dat niet of heb je geen tweede e-mailadres dan kun je een vraag kiezen waarop je een geheim antwoord geeft dat alleen jij kunt weten.

  4. Vul je profiel verder in

    Je bent verplicht je naam en postcode in te vullen. Wil je dat niet, vul dan een niet-bestaande postcode in zoals 1111AA. Let op: deze postcode wordt soms gevraagd als je belangrijke zaken in je account wilt wijzigen. Schrijf het daarom wel ergens op. Verder moet je je geboortedatum en geslacht invullen. Voor het bevestigen van je aanmelding typ je de code over. Dat is bedoeld om het automatisch aanmaken te voorkomen van e-mailadressen door bots (software die zelf sites kan openen en allerlei zaken kunnen invullen of aanvragen). Ten slotte moet je de gebruikersvoorwaarden accepteren door een vinkje in het hokje te plaatsen.

  5. Gebruik je account

    Als je bent aangemeld kun je mail gaan versturen. Klik op 'nieuw' en vul het mailadres in van de ontvanger. Vul een onderwerp in en schrijf de tekst. Klik als je klaar bent op 'verzenden'. Voor andere mogelijkheden van het mailprogramma klik je op de helpfunctie (het vraagteken rechtsboven) als je ingelogd bent.

  6. Wis je account weer

    Wil je dit mailadres niet meer gebruiken, dan kun je het ook weer verwijderen. Let op: daarbij worden ook al je berichten gewist en je contacten verwijderd. Klik rechts bovenaan op je naam. Er verschijnt een scherm met accountgegevens. Onderaan bij 'aanvullende opties' staat 'Account sluiten'. Klik daarop en je komt in een scherm met waarschuwingen. Onderaan staat het mailadres dat je gaat verwijderen. Vul je wachtwoord in en klik op ja.

Do's

  • Kies een veilig wachtwoord en bewaar het op een veilige plek

Don'ts

  • Vul zo min mogelijk persoonlijke gegevens in in verband met je privacy

Bron

Meer uitleg