Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Computers » Internet » Websites » LinkedIn » Hoe maak ik een effectief LinkedIn profiel
4

Hoe maak ik een effectief LinkedIn profiel

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 1 dag
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Hoe maak ik een effectief LinkedIn profiel
Veel Nederlanders maken gebruik van het zakelijke netwerk LinkedIn. Op LinkedIn kun je je zakelijke relaties onderhouden, oud-collega's terugvinden en acquisitie plegen of gevonden worden door een recruiter. Tenminste, als je de mogelijkheden goed weet te benutten. Wil je starten met een profiel of je profiel verbeteren, dan komen de volgende stappen misschien van pas.

Hoedoe door: Linda Krijns

Bekijk het profiel van Linda Krijns
Aantal Hoedoes: 2


Benodigdheden

  • Wat inspiratie
  • Je CV
  • De visitekaartjes die je de afgelopen tijd hebt verzameld
  • Het adresboek van je Outlook en webmail
  • Plus enkele dagdelen tijd om je profiel te (vervol)maken en dan 1 of 2 keer per week een kwartier om alles up to date te houden en mee te doen aan discussies.

Stappen

  1. Upload een goede foto

    Je gezicht en uitstraling zijn een eerste visitekaartje voor mensen die je nog niet fysiek ontmoet hebben, maar wel willen weten wie je bent. Dat betekent niet dat je de looks van een fotomodel moet hebben, maar wel een foto waarop je duidelijk (laat je ogen zien!) en in een positieve sfeer staat afgebeeld. Een vakantiekiekje is dan meestal niet geschikt. Kijk dus of je ergens een professioneel gemaakte foto hebt of laat er een maken.

  2. Schrijf een duidelijke professionele headline

    Je professionele headline is de zin die in je profiel direct onder je naam verschijnt. Het is ook de zin die mensen zien als je reageert op een groepsdiscussie (daarover meer in stap 7). Je headline beschrijft in 140 tekens wat je doet en moet nieuwe contacten inspiratie en houvast bieden: ben jij degene die ze zoeken? Speel er een beetje mee en kijk hoe je door slim te schrappen toch alle relevante informatie in die ruimte kunt krijgen, zeker als je op meerdere fronten actief bent.

  3. Maak je profiel 100% compleet

    Je profiel is gemakkelijker te vinden als het 100% compleet is. Dat doe je door alle onderdelen in te vullen: vul dus ook de summary en je specialties in. Verplaats je in de zoeker en gebruik termen die door anderen gebruikt zouden worden als ze op zoek gaan naar iemand.

    Zorg voor duidelijke en afgebakende functienamen en vul ook je websites in. Dat mag van alles zijn. Van je twitter-account, je facebook-profiel tot je bedrijfssite.
    Let op dat je ook de termen ´Mycompany´ en´ Mywebsite´  aanpast:  klik ´edit´ bij de site die je wilt aanpassen en pas in het dropdownmenu de naam van je site aan door op ´other´ te klikken. Dan verschijnt een tekstveld waarin je zelf de omschrijving van je site kunt geven.

    Door zelf alle velden in te vullen en een foto te uploaden, kun je je profiel voor 85% compleet maken. De resterende 15% krijg je via de recommendations. Elke aanbeveling is goed voor 5% extra profielwaarde.  Meer hierover in stap 5.

  4. Leg contact!

    Je succes op LinkedIn staat of valt natuurlijk met je contacten. Je kunt uit het ´blote hoofd´ bedenken wie je wilt uitnodigen, maar LinkedIn geeft je ook handige hulpmiddelen. Zo kun je het adresboek van je Outlook en van verschillende webmailprogramma´s (zoals Gmail) importeren, waarna LinkedIn deze mensen voor je localiseert. Dat is handig om mee te starten. Maar heel handig is de ´People you may know´ kolom die rechtsboven in beeld verschijnt. Hier geeft LinkedIn zelf welke mensen je mogelijk nog meer kent. Daar kom je soms de leukste contacten uit een heel ver verleden weer tegen.

    LinkedIn heeft ook een gemakkelijke zoekfunctie, waarmee je mensen op naam kunt vinden, maar ook bij bedrijven kunt zoeken. De juiste spelling is wel essentieel. Zoek je "Patty de Boer" i.p.v. "Patricia de Boer", dan kan LinkedIn je niet helpen.

    Als je iemand uitnodigt om met je te linken, vermijd dan als het even kan de standaardzin die LinkedIn al voor je invult, maar maak het persoonlijk. Geef in een paar regels aan waarom je wilt linken, waarom je ineens aan iemand moest denken of stel een persoonlijke vraag. Zo voorkom je ook dat de ontvanger op de beruchte ´I don't know´ knop drukt. Als er eenmaal 5 mensen n.a.v. jouw uitnodiging op de ´I don´t know´ knop hebben gedrukt, mag je mensen alleen nog maar uitnodigen als je hun emailadres kent en dat is een flinke handicap.

  5. Vraag recommendations

    Recommendations doen meer dan het completeren van je profiel. Het zijn de referenties waarmee je aan de rest van de LinkedIn-wereld laat zien waar je goed in bent. Veel mensen voelen een drempel als het gaat om recommendations, maar vraag er gerust om bij je contacten. De meeste mensen voelen zich op hun beurt gevleid dat je juist hen om een aanbeveling vraagt. Denk er ook aan om oud-collega´s en leidinggevenden te benaderen. Daarmee laat je zien dat je in verschillende functies succesvol bent geweest.

    Maar let op: maak er geen ruilhandel in recommendations van. Dat is zichtbaar in je profiel en ondergraaft de waarde van je aanbevelingen. Als je toch met iemand aanbevelingen uitwisselt, laat er dan een paar weken tussen zitten. Dat voorkomt dat je contacten in de dagelijkse of wekelijkse update zien dat jij Jantje aanbeveelt en dat Jantje op zijn beurt jou aanbeveelt.

  6. Gebruik de status-update

    Onder je professional headline vind je de status-update. Daarin kun je vertellen waar je op dat moment mee bezig bent. Gebruik die ruimte door de interessante werkklussen waar je aan werkt te tonen. Je kunt zelf aangeven wie je status-update mogen zien. Zijn dat alleen je contacten, is dat je netwerk of is dat iedereen. Het enige waar je op moet letten is dat als je je status-update eenmaal gebruikt, je deze regelmatig moet verversen. Tenslotte zit niemand op verouderde werkzaamheden te wachten.

  7. Meld je aan bij groepen

    Zo´n beetje elke privé en beroepsmatige interesse heeft wel een groep op LinkedIn. Zoek in de directory naar groepen die je aanspreken en die je meerwaarde kunnen bieden  en meld je aan als lid. Je kunt dan reageren op discussies en zelf ook discussies en vragen plaatsen. Ga niet ongeremd jezelf lopen promoten in een groep, maar probeer juist bijdragen te leveren waar anderen iets aan hebben. Zo profileer je jezelf het best.

Do's

  • Jezelf zijn
  • Meedoen met discussies
  • Je headline en status-update invullen

Don'ts

  • Recommendations ruilen
  • Mensen die je niet kent uitnodigen

Bron

Meer uitleg