Home » Computers » Programma's » Backup maken » Hoe maak ik gratis automatische backups met Mozy

Hoe maak ik gratis automatische backups met Mozy

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Handmatig een backup maken is te doen, maar is omslachtig. Juist met zoiets belangrijks als backups maken, werkt omslachtigheid tegen je: voor je het weet sluipt de klad erin en loop je maanden achter. Automatische backups zijn tegenwoordig voor iedereen haalbaar, want er zijn bedrijven die je de beslommeringen uit handen nemen. Inderdaad, bedrijven willen geld verdienen, dus gratis is het (bijna) nooit. Maar als je niet al te veel data wilt opslaan, kun je bijvoorbeeld terecht bij www.mozy.com. Er zijn meer spelers op de backupmarkt, maar Mozy is voor de eerste twee gigabyte (je documenten, mail en vakantiefoto’s) gratis, en bovendien een van de beter geteste backuppers. Let op: Mozy vereist een breedbandverbinding (adsl of kabel).

Hoedoe door: Walter van den Berg

Bekijk het profiel van Walter van den Berg
Aantal Hoedoes: 8

Benodigdheden

  • Computer
  • Breedbandverbinding

Stappen

  1. Ga naar mozy.com

    Ga naar Mozy en vul daar je gegevens in. De gratis versie wil een paar dingen van je weten, zoals je geboortejaar en het soort werk dat je doet. Een klein offer dat je moet maken voor het gratis gebruiken van hun opslagruimte. Waarschijnlijk betaalt Mozy met de data die ze verkopen hun servers. Heb je bezwaar tegen het gebruiken van je gegevens, maak dan eerst een gratis mailadres aan en gebruik later bij mozy.com je fantasie als ze naar je werk en andere gegevens vragen.

  2. Kijk in je mail

    Mozy heeft je een mailtje gestuurd met een link waar je op moet klikken. Kijk in je mail en klik op die link.

  3. Download het programma

    Na het klikken op de link kun je het programma downloaden dat de backups gaat maken. Als je op een Windowscomputer zit, kies 'Download for Win', als je op een Mac zit, 'Download for Mac'. De verdere beschrijving is voor Windows – op de Mac komt het op hetzelfde neer, maar de procedure kan in details verschillen.
    Sla het bestand op een tijdelijke plek, bijvoorbeeld je bureaublad, op (later kun je dit bestand weer weggooien).

  4. Installeer het programma

    Ga naar je bureaublad, als je het bestand daar hebt opgeslagen, en dubbelklik erop. Volg de aanwijzingen van het installatieprogramma (Op windows: klik op ‘next’, vink ‘I accept the agreement’ aan, klik op ‘next’ (3x), klik op ‘install’.
    Het laatste scherm in de installatie vraagt of je de ‘MozyHome Configuration Wizard’ wil starten. Laat de optie aangevinkt staan en klik op ‘Finish’.

  5. Configureer Mozy

    Het eerstvolgende scherm vraagt om je username (in dit geval het emailadres dat je hebt gebruikt) en je wachtwoord. Vul dat in en klik op ‘next’. Inloggen kan even duren.
    In het volgende scherm vraagt Mozy of je hun encryptiesleutel wilt gebruiken of er zelf een wilt bedenken. We vertrouwen erop dat Mozy dat wel kan, dus klik op ‘next’.
    Mozy gaat vervolgens kijken hoe je computer in elkaar zit. Als de software daarmee klaar is, klik op ‘next’.

  6. Kies je backups

    Mozy geeft je hierna een lijst met mappen van data die volgens het programma logisch zijn om te backuppen. Let op: je ruimte is beperkt, en de gratis versie van de software geeft dat ook aan. Vink de spullen af die je niet wilt backuppen en klik op ‘next’. Als Mozy mappen heeft overgeslagen die jij wel heel graag wilt backuppen: geen nood, later kun je die manueel aanwijzen.

  7. Doe de snelheidstest

    Nu gaat Mozy je verbinding testen. De software werkt alleen bij een breedbandverbinding. Als je snelheid hoog genoeg is, feliciteert Mozy je. Klik op ‘next’.

  8. Begin je eerste backup

    De software vraagt hoeveel processorsnelheid hij mag gebruiken bij de eerste backup. Let op: die eerste backup kan wel een tijdje duren, want jij gaat met jouw computer uploaden naar hun servers. En ook al heb je een snelle verbinding en haal je doorgaans snel bestanden binnen – je uploadsnelheid is altijd een stuk trager. Houd er dus rekening mee dat je computer een nachtje aan moet blijven staan.
    Als je een snelle computer hebt, of je bent van plan niks meer te doen op de computer, laat dan de wijzer op ‘Quicker Backups’ staan. Klik op 'next'.

    (NB: je volgende – automatische – backups gaan een stuk sneller, want de software kijkt dan of je bestanden hebt gewijzigd of toegevoegd na de laatste backup. Zo ja, dan backupt het programma alleen de veranderde of nieuwe bestanden.)

    Als je andere (diepere) mappen aan wilt wijzen om te backuppen, kies dan voor de advanced optie, klik op ‘next’. Mozy gaat backuppen.

  9. Configureer voor de automatische backups

    Als Mozy eenmaal de eerste backup heeft gemaakt, dan staat het programma daarna ingesteld op het maken van backups als de computer dertig minuten niet in gebruik is of niets intensiefs doet. Mozy backupt niet vaker dan één keer per dag. Dit kun je naar liefhebben veranderen via Start – > programma’s -> MozyHome -> MozyHome Configuration –> Schedule.

  10. Een backup terugzetten

    Als er nu iets fout is gegaan en je wilt een bepaalde set data terugzetten, ga dan naar Start –> programma’s -> MozyHome -> MozyHome Configuration –> Restore. Vink daar de map aan waar je de laatste backup van wilt, en klik op 'Restore Files'.

    NB: je kunt ook een ‘restore’ terugzetten op een andere plek, om zo bijvoorbeeld twee versies naast elkaar te kunnen houden. Kies dan eerst een ‘Destination Folder’ en klik daarna op 'Restore Files'.

Do's

  • Maak vooral backups – ze kunnen je leven redden

Don'ts

  • Overschrijf niet onnodig bestanden met een oude backup

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Adine Versluis
Lid sinds: 5 april 2008
Aantal Hoedoes: 478
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!