Home » Computers » Programma's » Hoe verstuur ik een fax
3

Hoe verstuur ik een fax

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 5 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: makkelijk
De fax is al sinds de introductie in het midden van de jaren ’80 een populair communicatiemiddel voor met name bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan overeenkomsten die ondertekend moeten worden; die kunnen binnen een mum van tijd heen en weer gestuurd worden. Tegenwoordig lijkt het faxen enigszins uit de gratie, nu steeds meer mensen overstappen op het ‘faxen’ via internet. Heb je echter geen scanner, digitale faxsoftware of vertrouwen in deze technologie, dan is het maar wat handig als je weet hoe je een ‘ouderwetse’ fax kunt sturen!

Hoedoe door: Adine Versluis

Bekijk het profiel van Adine Versluis
Aantal Hoedoes: 478

Benodigdheden

  • Faxapparaat
  • Document dat je wilt versturen
  • Faxnummer van de ontvanger

Stappen

  1. Maak je document klaar voor verzending

    Als het om een document met meerdere pagina’s gaat, zorg er dan voor dat de pagina’s op de juiste volgorde liggen, zodat de ontvanger ze niet eerst helemaal uit hoeft te zoeken. Haal eventuele nietjes uit het papier en strijk alle bladzijden goed recht.

  2. Leg je documenten goed in de fax

    Wil je niet dat je ontvanger een stapel lege vellen ontvangt? Kijk dan goed naar het tekentje dat boven de invoerlade van je fax staat. Wanneer je hier een vel met streepjes ziet staan, dan voer je je documenten met de tekst naar boven in. Zie je een papiertje dat (voor het grootste deel) wit is, dan voer je je documenten in met de tekst naar onderen. Let op: het gaat hier de tekst zelf, maar om het papier: in het eerste geval zie je de tekst, in het tweede geval is het papier omgedraaid en zie je alleen de (witte) achterkant van het papier.

  3. Toets het nummer in en druk op start

    Toets nu het nummer van de ontvanger in. Als je wanneer je belt eerst een 0 moet draaien, dan moet je dat met het versturen van een fax ook. Druk vervolgens op ‘Start’, of op de groene knop (afhankelijk van je faxapparaat). Blijf bij het apparaat staan om te kijken of de documenten goed doorgevoerd worden.

  4. Je fax is verzonden!

    Als alle papieren goed door de fax gelopen zijn, dan verschijnt er in het schermpje van je fax een boodschap, bijvoorbeeld ‘Fax verzonden’ of ‘Gereed’. Als er iets niet helemaal goed is gegaan, dan lees je dat hier ook. Zoek dan in de handleiding na wat er bedoeld wordt met de aangegeven foutmelding. Wil je echt zeker weten dat je fax is aangekomen, bel of mail dan even de ontvanger. Makkelijker is het om in te stellen dat je een verzendrapport ontvangt. Hoe je dit doet hangt af van het type fax, dus kijk daarvoor even in je handleiding!

Do's

  • Lees in je handleiding hoe je het ontvangen van een verzendrapport in kunt stellen, zo weet je altijd of je fax is aangekomen
  • Schaf een fax aan met een automatische spaarstand, zodat hij niet de hele dag veel stroom verbruikt
  • Controleer altijd of je het papier op de juiste manier in hebt gevoerd

Don'ts

  • Probeer geen verfrommelde papieren te faxen; als je fax hier op vastloopt is het vaak moeilijk alles er weer netjes uit te krijgen
  • Ga niet automatisch voor een printer/kopier/fax-in-één: wanneer één van de onderdelen stuk is, moet je eigenlijk het hele apparaat vervangen

Bron

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Noortje van Dorp
Lid sinds: 9 mei 2008
Aantal Hoedoes: 125
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!