Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Familie & relaties » Sociale vaardigheden » Hoe stel ik me assertief op

Hoe stel ik me assertief op

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Vind je het lastig om je mening te geven tijdens gesprekken? Of ben jij juist te agressief in het overbrengen van jouw verhaal? In beide gevallen is het goed om te leren hoe je je assertief opstelt. Zo leer je én duidelijk je eigen mening te verwoorden én laat je andere mensen in hun waarde. Hoedoe legt je uit hoe.

Hoedoe door: Noortje van Dorp

Bekijk het profiel van Noortje van Dorp
Aantal Hoedoes: 125


Benodigdheden

  • Zelfvertrouwen
  • Eigen mening
  • Inzicht in eigen gedrag
  • Stevige schoenen

Stappen

  1. Ontwikkel een basisassertiviteit

    Voor het gemak gaan we er vanuit dat je weinig assertief bent: je kunt niet je grenzen aangeven, geeft nooit je eigen mening of (de andere kant van het spectrum) je houdt geen rekening met anderen. Het is goed om klein te beginnen. Ben je heel erg verlegen, doe dan eens assertief naar iemand die je niet kent. Zit je in een restaurant en drijft er een vlieg in je soep, neem dan geen genoegen met alleen een excuus van de ober. Ben je vaak juist te agressief, probeer dan je verzoeken wat vriendelijker te formuleren. Dat kan al heel gemakkelijker door er bij te glimlachen.

    Bouw het langzaam op. Probeer ook assertiever te zijn in moeilijkere situaties, bijvoorbeeld op je werk. 

Houd altijd het belang van de ander in je achterhoofd. Waarom vraagt/zegt hij/zij iets?

  2. Ga van reactief naar actief assertief gedrag

    De volgende stap is dat je, in plaats van assertief te reageren, je al assertief opstelt. Houd altijd in je achterhoofd dat jij bepaalt hoe anderen je zien en op je zullen reageren. Ben je te passief, dan zal je ook zo behandeld worden. Hetzelfde geldt voor als je te agressief bent. Gedrag lokt gedrag uit. Meer hierover kun je lezen in de ‘Roos van Leary’, een model dat verklaart dat beïnvloeden werkt.



    Stel je gelijkwaardig op in een gesprek, en zorg er ook voor dat die gelijkwaardigheid blijft. Als iemand je niet laat uitpraten, zeg dan dat je het vervelend vindt. Door dit met wat humor te doen, komt het wat minder zwaar over.

  3. Wees ook assertief in lastige situaties

    Het meest lastige is het natuurlijk om in conflictsituaties assertief te zijn. Hoe goed kan jij tegen kritiek? En hoe goed kan jij feedback geven? Oefen in het bespreekbaar maken van een conflict. Belangrijk daarbij is dat je je niet door emoties laat leiden. Leer hoe je feedback moet ontvangen, maar ook hoe je feedback kunt geven.

    Trek je het gedrag van de ander ook niet persoonlijk aan, blijf de voorgaande stappen in je achterhoofd houden. Vind je dat iemand te agressief is, spreek hem daar dan op aan. Ga niet mee in zijn/haar onredelijkheid, maar herhaal (op een vriendelijke manier) je eigen standpunt. Merk je dat iemand juist te verlegen is? Geef hem/haar dan de ruimte om zijn verhaal te doen.

  4. Leer omgaan met stress

    Zoals je in de vorige stap al hebt gelezen, zijn moeilijke situaties (zoals een conflict) lastig om assertief te zijn. Belangrijk hierbij is dat je leert omgaan met spanning.

    Stress is iets alledaags, maar je kunt wel leren om het te voorkomen. Blijf altijd rustig, ook in stressvolle situaties. Misschien helpt het als je even naar de wc gaat om tot rust te komen. Blijf positief denken en trek geen overhaaste conclusies. Als je onzeker bent (en dit geldt ook voor mensen die snel agressief reageren), dan kan het wel eens gebeuren dat je dingen ziet die er helemaal niet zijn. Misschien kijkt je leidinggevende zo nors omdat hij net een lastig telefoongesprek achter de rug heeft. Niet omdat hij boos op jou is!

    Zet ‘m op!

Do's

  • Terugkomen op iets wat je eerder gezegd hebt. Het is helemaal niet erg als je je mening bijstelt. Kies een geschikt moment, maar wacht hier niet al te lang mee.
  • Een zelfverzekerde lichaamshouding aannemen: met twee benen op de grond.

Don'ts

  • Denken dat je niet kunt veranderen. Het kost tijd en inzet, gewoontes slijten er nu eenmaal in met de jaren. Je kunt leren minder agressief of passief te zijn en tegelijkertijd wel je mening te geven.

Bron

Meer uitleg