Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Geld » Besparen » Hoe ga ik om met opdringerige verkopers

Hoe ga ik om met opdringerige verkopers

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: makkelijk
Het is handig als je in een winkel goed geholpen wordt, maar wat als het helpen omslaat in opdringerigheid en je je zo ongemakkelijk voelt dat je, voor je het weet, weer buitenstaat met allerhande spullen die je eigenlijk niet nodig hebt? Dan is het tijd voor een lesje: hoe ga ik om met opdringerige verkopers!

Hoedoe door: Adine Faber-Versluis

Bekijk het profiel van Adine Faber-Versluis
Aantal Hoedoes: 469


Benodigdheden

  • Internet
  • Zelfvertrouwen
  • Assertieve houding (eventueel cursus)

Stappen

  1. Oriënteer je vooraf

    Om aan het einde van de dag alleen naar huis te gaan met iets dat je écht graag wilt, is het handig jezelf thuis vast te oriënteren op het product waarnaar je op zoek bent: lees gebruikersbeoordelingen, bekijk welke soorten er zijn en heb een idee van de prijscategorie waarin het product valt. Als je dat weet zal de verkoper jou niet zomaar om de tuin kunnen leiden.

  2. Kijk eerst zelf rond

    Als je een winkel binnenstapt, wordt je meestal begroet door een winkelbediende. Groet vriendelijk terug, maar houd afstand en begin direct aan je tocht door de winkel. Op het moment dat je aarzelt zal een scherpe verkoper direct op je afkomen om te vragen of hij of zij je kan helpen en dat wil je eerst nog vermijden. Mocht de verkoper direct vragen of hij of zij iets voor je kan doen, geef dan aan dat je gewoon even kijkt. Mocht je op basis van je eigen oriëntatie al tot de conclusie komen dat het product in deze winkel niet aanwezig is, of veel duurder is dan gebruikelijk, dan kun je snel weer vertrekken, zonder dat je de verkoper af hoeft te poeieren.

  3. Stel een specifieke vraag

    Als je ergens zelf niet uit komt, dan zul je toch de verkoper aan moeten spreken. Het is toch zonde om onverrichter zaken weer naar huis te vertrekken en de verkoper is er ook niet voor niets. Stel, om te voorkomen dat je de verkoper kansen geeft om ook over andere producten te beginnen, een specifieke vraag over het product.

  4. Wees alert op verkooptechnieken

    Op het moment dat jij het gesprek geopend hebt, geef je de verkoper de kans om zijn of haar verkooptechnieken op je af te vuren. Wees daarom alert en wijk niet af van het onderwerp. Als je je thuis goed hebt georiënteerd, dan is de kans klein dat de verkoper met een product komt aanzetten dat nóg beter is datgeen waar jij thuis reeds je oog op hebt laten vallen. Geef duidelijk aan dat je alleen interesse hebt in dit specifieke product. Laat je niet verleiden tot het bekijken van een ander product; je hebt je immers al georiënteerd.

  5. Laat je niet onder druk zetten

    Laat je niet onder druk zetten door een verkoper. Jij komt ergens voor en dat wil je graag hebben, niet iets anders. Uiteindelijk staat de verkoper er alleen om jou iets te verkopen en een 'goede' opdringerige verkoper zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat je ook echt met iets (en het liefst veel!) naar huis gaat. Als je je onder druk gezet voelt en bang bent de verkoper niet te kunnen weerstaan, ga dan direct door naar de laatste stap!

  6. Wees beleefd maar resoluut

    Wanneer de verkoper toch blijft aandringen om ook vooral eens naar merk Y of type X te kijken, antwoord dan met een beleefd maar resoluut: ‘Nee, dank je.’ Veel mensen zeggen niet gewoon ‘nee’, maar bedenken een smoesje. Dit smoesje is echter voor een opdringerige verkoper een prima kans om iemand toch te overtuigen. De meeste smoesjes zijn namelijk wel te ontkrachten. Geef nogmaals duidelijk aan dat je alleen interesse hebt in één product. De meeste verkopers begrijpen op dit moment de hint en zullen hun verkooptactieken matigen.

  7. Vraag om een andere verkoper

    De meeste écht opdringerige verkopers zijn verkopers die op commissiebasis werken: voor ieder verkocht product krijgen zij een extra beloning. Ze zijn er dus op gebrand zoveel mogelijk zelf te verkopen. Als je een verkoper te opdringerig vindt, vraag dan of een collega je kan helpen. Het is misschien even eng, maar opdringerigheid is onbeleefd en dat hoef je niet te accepteren, zeker niet als je al duidelijk hebt aangegeven dat je dit niet op prijs stelt.

  8. Koop het product ergens anders

    Wanneer de verkoper blijft aandringen en je geen goed gevoel geeft, wees dan niet bang om te vertrekken. Je kunt bijna ieder product ook in tal van andere winkels halen, dus er is geen reden om te blijven en je aan deze opdringerige verkoper te ergeren. Bovendien geef je zo wel een heel helder signaal af, waarmee je wellicht ook de minder assertieve medemens helpt!

Do's

  • Wees niet bang om te vertrekken als het je te gortig wordt
  • Blijf altijd beleefd en hoop dat goed voorbeeld doet volgen
  • Klink resoluut, bij het geringste spoortje twijfel gaat de opdringerige verkoper door

Don'ts

  • Laat je niet meeslepen in een gesprek over andere zaken dan die waarvoor je bent gekomen
  • Laat je niet verleiden tot de aanschaf van een duurder apparaat zonder je eigen vooronderzoek
  • Koop niets in een winkel waar ze je onfatsoenlijk behandelen. Ook als je terug moet omdat er iets kapot is gegaan, ga je ergens heen waar ze je wél beleefd helpen
  • Denk niet dat iedere verkoper opdringerig is: vriendelijk gedag zeggen en de vraag ‘Kan ik u helpen?’ stelt men ook uit pure beleefdheid

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 59
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!