Home » Geld » Toeslagen » Hoe bereken ik mijn kinderopvangtoeslag

Hoe bereken ik mijn kinderopvangtoeslag

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 10 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Hoe bereken ik mijn kinderopvangtoeslag
Nederland telt steeds meer gezinnen waarvan beide ouders werken. Dat betekent dat er voor steeds meer kinderen gebruik wordt gemaakt van kinderopvang. Geen goedkope oplossing, maar soms wel de enige. Gelukkig biedt de Belastingdienst een helpende hand door kinderopvangtoeslag te geven aan mensen die voldoen aan de door hen gestelde eisen.

Hoedoe door: Adine Versluis

Bekijk het profiel van Adine Versluis
Aantal Hoedoes: 478

Benodigdheden

  • Je laatste (voorlopige) aanslag inkomstenbelasting of je jaaropgaaf/loonstrook
  • Rekening of offerte van je kinderopvanginstelling
  • Computer met internet

Stappen

  1. Start de proefberekening

    Bezoek de informatiepagina's over Kinderopvangtoeslag van de website van de Belastingdienst. Lees de informatie die op jouw situatie van toepassing is. Ga vervolgens naar het onderdeel Proefberekening toeslagen.

  2. Geef aan wat je wilt aanvragen

    Er volgen nu twee vragen die moeiteloos te beantwoorden zijn:

    • Voor welk jaar wil je de proefberekening maken?
    • Voor welke toeslag wil je de proefberekening maken?

    De eerste vraag biedt een aantal keuzemogelijkheden. Kies hier het jaar waarvoor je de proefberekening wilt maken. Selecteer in het tweede rijtje 'Kinderopvangtoeslag'.

  3. Beantwoord persoonlijke vragen

    Nu volgen een aantal persoonlijke vragen. Heb je een toeslagpartner? Hoeveel kinderen heb je? Werk je? Beantwoord al deze vragen naar waarheid. Weet je niet zeker wat er met een vraag bedoeld wordt? Klik dan op het gele vraagteken naast de vraag. Hier vind je uitleg over de vraag.

    Weet je niet zeker of je een toeslagpartner hebt en zo ja, wie dat is? Kijk dan of je voldoet aan deze voorwaarden en vul daarna deze test in

  4. Bereken je toetsingsinkomen

    Voor het berekenen van je kinderopvangtoeslag is ook je toetsingsinkomen nodig. Dit is het verzamelinkomen dat vermeld staat op je jaaropgaaf. Voor de zekerheid is het echter verstandig om ook de speciale rekenhulp door te lopen. Deze vind je door op 'Bereken uw toetsingsinkomen' te drukken. Deze optie vind je onder het invulvenster voor je toetsingsinkomen.

    Klik op deze link en er opent zich een nieuw venster, waarin je een aantal vragen moet beantwoorden. Houd hiervoor je jaaropgaaf, aangifte of loonstrook bij de hand!

  5. Geef meer informatie over de opvang

    Niet iedere vorm van opvang komt in aanmerking voor een toeslag. Daarom wordt ook gevraagd naar het type opvang dat je kind bezoekt, de opvangvorm, het aantal uren per maand en de uurprijs. Vul ook deze gegevens in en druk daarna op de knop 'Bereken'.

  6. Bekijk het resultaat

    Als je op 'Bereken' gedrukt hebt, verschijnt onderaan een nieuw venster met daarin het resultaat van je berekening. In de gele balk zie je precies hoeveel toeslag je kunt krijgen. Eventueel kun je via de link 'programma downloaden' direct het programma installeren waarmee je de toeslag ook daadwerkelijk aanvraagt!

Do's

  • Kijk altijd of je in aanmerking komt voor toeslag; het is zonde om een extra voordeeltje te laten liggen
  • Vergelijk offertes van kinderopvanginstellingen met elkaar en kijk hoe je tot de meest gunstige oplossing kunt komen

Don'ts

  • Fraudeer niet met toeslagen

Bron

Meer uitleg