Home » Geld » Toeslagen » Hoe bereken ik mijn zorgtoeslag

Hoe bereken ik mijn zorgtoeslag

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 15 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Een zorgverzekering afsluiten is niet alleen verstandig; het is ook verplicht. Om te voorkomen dat de zorgpremie een ondraagbare last wordt, komt de overheid mensen in de kosten tegemoet met de zorgtoeslag. Of je recht hebt op zorgtoeslag kun je eenvoudig berekenen.

Hoedoe door: Adine Versluis

Bekijk het profiel van Adine Versluis
Aantal Hoedoes: 478

Benodigdheden

  • Je laatste (voorlopige) aanslag inkomstenbelasting of je jaaropgaaf/loonstrook
  • Computer met internet
  • Gegevens van je toeslagpartner (indien van toepassing)

Stappen

  1. Start de proefberekening

    Voor het berekenen en aanvragen van zorgtoeslag heeft de Belastingdienst een speciale website ingericht: Toeslagen.nl. Ga via Zorgtoeslag > Hoeveel zorgtoeslag kan ik krijgen? naar het programma voor de proefberekening.

    Vul in het eerste scherm in voor welk jaar je de proefberekening wilt maken. Selecteer vervolgens 'Zorgtoeslag' en vink met het uitrolmenu je geboortejaar aan.

  2. Vul je persoonlijke gegevens in

    Nadat je je geboortejaar hebt aangevinkt, verschijnen er een aantal nieuwe velden. Zo moet je invullen in welk land je woont, of je een toeslagpartner hebt en wat je toetsingsinkomen is van het jaar waarvoor je de berekening wilt maken.

    Een toeslagpartner hoeft niet per se jouw geliefde te zijn. Je kunt ook op andere manieren een toeslagpartner hebben. Weet je niet zeker of je een toeslagpartner hebt? Doorloop dan de speciale tool om hierachter te komen.

    Je toetsingsinkomen vind je op je jaaropgave ('Verzamelinkomen'), maar is ook eenvoudig te berekenen met behulp van je loonstrook. Om je toetsingsinkomen aan de hand van je loonstrook te berekenen, vermenigvuldig je je salaris per periode met het aantal periodes in een heel kalenderjaar. Tel hierbij je vakantiegeld en eventuele bonussen op en je hebt je toetsingsinkomen.

  3. Vul de gegevens van je toeslagpartner in

    Is uit de tool gebleken dat jij een toeslagpartner hebt? Dan zul je dezelfde vragen (geboortejaar, land, toetsingsinkomen) ook voor je toeslagpartner in moeten vullen. Die gegevens zullen worden meegenomen in de berekening.

  4. Bereken je zorgtoeslag

    Als je alle vragen hebt ingevuld, wordt de knop met 'Bereken' klikbaar. Klik op deze knop en je krijgt het resultaat van je berekening. In de gele balk zie je precies hoeveel zorgtoeslag je per maand kunt krijgen. Let er wel op dat deze 'uitslag' nog niet definitief is. Je krijgt bijvoorbeeld geen toeslag als je:

    Krijg je zorgtoeslag en is geen van de bovenstaande situaties op jou van toepassing? Vraag je toeslag dan direct aan!

Do's

  • Maak gebruik van het programma van de Belastingdienst, dan weet je zeker dat je goed zit
  • Kijk altijd of je recht hebt op zorgtoeslag
  • Controleer eventueel ook of je nog recht hebt op toeslag van voorgaande jaren; die kan met terugwerkende kracht worden uitgekeerd

Don'ts

  • Verzin geen gegevens, maar vul de berekening gewoon eerlijk in

Bron

Meer uitleg