Home » Geld » Toeslagen » Hoe vraag ik huurtoeslag aan

Hoe vraag ik huurtoeslag aan

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Geld krijgen om je huis te betalen? Het klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar het kan echt. De Belastingdienst heeft namelijk allerlei potjes waarmee ze helpen om de kosten voor mensen te verlagen. 'Huursubsidie' is één van die potjes. Het grootste voordeel? Huursubsidie is zo aangevraagd!

Hoedoe door: Adine Versluis

Bekijk het profiel van Adine Versluis
Aantal Hoedoes: 474

Benodigdheden

  • Huurgegevens
  • Loongegevens
  • Computer met internet
  • Burgerservicenummer (eventueel ook van je partner)
  • Je rekeningnummer
  • DigiD-code

Stappen

  1. Controleer of je recht hebt op huurtoeslag

    Niet iedereen heeft recht op huurtoeslag. Voorkom teleurstellingen en controleer eerst of je wel recht hebt op huurtoeslag. Dit kun je eenvoudig via internet doen.

  2. Download het aanvraagprogramma

    Je kunt je huurtoeslag op twee manieren aanvragen: via het ouderwetse papieren formulier en via het online aanvraagprogramma. Die twee methode is niet alleen het snelst, maar ook het makkelijkst. Hiervoor download je het aanvraagprogramma via de website van de Belastingdienst. Let er op dat je het programma kiest dat geschikt is voor jouw computer.

  3. Open het programma

    Het programma is nu als ingepakt bestand op je harde schijf gezet. Pak het bestand uit (bijvoorbeeld met een programma als WinZip of Stuffit Deluxe) en open het programma.

  4. Vul je persoonlijke gegevens in

    Vul je naam, geboortedatum en BSN in en geef vervolgens antwoord op de eerste vragen. Als je alleen huurtoeslag wilt aanvragen, dan antwoord je eerst 'Nee' op de vragen die met zorgtoeslag te maken hebben. De vraag 'Wilt u huurtoeslag aanvragen?' beantwoord je met 'Ja'. Daarna krijg je de mogelijkheid om aan te geven vanaf welke datum je huurtoeslag aan wilt vragen. Vul hier de datum in waarop je ook daadwerkelijk recht hebt op de huurtoeslag.

  5. Verstrek informatie over je inkomen

    Je inkomen is van belang voor het al dan niet krijgen van huurtoeslag én voor de hoogte daarvan. Nadat je in het vorige scherm op 'Akkoord' hebt gedrukt, zul je een aantal vragen over je inkomen moeten beantwoorden. Houd hiervoor (een schatting van) je toetsingsinkomen bij de hand.

  6. Vertel meer over je huishouden

    Voor het aanvragen van huurtoeslag is niet alleen jouw inkomen van belang, maar ook dat van je toeslagpartner. Door een aantal vragen te beantwoorden over de samenstelling van je huishouden kan de Belastingdienst bepalen of je wel of geen toeslagpartner hebt. Mocht je die - bijvoorbeeld omdat je getrouwd bent - wel hebben, dan zul je ook het toetsingsinkomen van je toeslagpartner in moeten vullen.

  7. Voer de gegevens van je woning in

    Door weer op 'Akkoord' te drukken, kom je in het scherm waarin je gegevens over je woning in kunt vullen. Gevraagd wordt naar:

    • Huisnummer en straat
    • Postcode en plaats
    • Soort woning

    Klik vervolgens weer op 'Akkoord' om naar het volgende scherm te gaan, waarin je nog een aantal praktische gegevens invoert, zoals:

    • Kale huurprijs
    • Energie-, schoonmaak- en huismeesterkosten
    • Kapitaal- en onderhoudskosten

    Ook wordt hier gevraagd of je de woning (of een deel daarvan) hebt onderverhuurd.

  8. Vermeld je verhuurder

    De Belastingdienst weet ook graag van wie je de woning huurt. Vul daarom de NAW-gegevens van je verhuurder in. Mocht het gaan om een bedrijf, dan vul je eveneens het Kamer van Koophandelnummer in. Dit kun je meestal vinden op je huurcontract, op een eventuele rekening of website van het bedrijf of in het Handelsregister zelf.

  9. Kies de wijze van uitbetaling

    Je kunt huurtoeslag op twee manieren laten uitbetalen; rechtstreeks aan de verhuurder of naar jezelf. Vul in het volgende scherm in of je de toeslag rechtstreeks naar de verhuurder wilt laten overmaken. Vul daarnaast het rekeningnummer in van de verhuurder (of van jezelf, als je het bedrag naar je eigen rekening wilt laten overmaken).

  10. Controleer de ingevoerde gegevens

    Vervolgens verschijnt op het scherm een overzicht met alle gegevens die je zojuist hebt ingevuld én de bijbehorende schatting van de huurtoeslag die je krijgt. Controleer deze gegevens goed en pas ze indien nodig aan met behulp van de 'Vorige' knop. Als de gegevens juist zijn, klik je op 'Akkoord'. Je kunt dit overzicht voor de zekerheid ook nog even afdrukken met de 'Printen' knop onderaan de pagina.

  11. Ondertekenen en verzenden

    Na een zorgvuldige controle van je gegevens, kun je je aanvraag naar de Belastingdienst verzenden. Dit doe je door je aanvraag te ondertekenen met je DigiD. Klik vervolgens op 'Verzenden' en je aanvraag zal zo snel mogelijk in behandeling worden genomen. Als je aanvraag wordt goedgekeurd, krijg je hiervan een bevestiging en zul je de eerste toeslag al snel op het aangegeven rekeningnummer ontvangen!

  12. Beantwoord vragen over je toeslagpartner

    Als uit je antwoorden blijkt dat je een toeslagpartner hebt, dan vraagt de Belastingdienst ook om de naam-, geboorte- en inkomensgegevens van deze partner. Vul deze ook in.

    Als je geen toeslagpartner hebt, kun je deze stap overslaan. Het programma zal je dan ook niet naar deze gegevens vragen.

Do's

  • Zorg ervoor dat je al je informatie bij de hand hebt, dan kun je het programma in één keer doorlopen
  • Vraag hulp als je het even niet snapt; dat is beter dan een verkeerde uitkomst waarbij je te weinig krijgt of later misschien wel terug moet betalen
  • Verandert je situatie? Verstuur je aanvraag dan opnieuw; het kan zijn dat je dan recht hebt op meer of minder huurtoeslag

Don'ts

  • Lieg niet bij het invullen van de vragen. Uiteindelijk komt de Belastingdienst daar toch achter en moet je in ieder geval het teveel ontvangen bedrag terugbetalen

Bron

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Irene de Vette
Lid sinds: 19 juni 2008
Aantal Hoedoes: 78
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!