Home » Geld » Toeslagen » Hoe vraag ik kinderopvangtoeslag aan

Hoe vraag ik kinderopvangtoeslag aan

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Als je kind dagelijks naar de kinderopvang moet, dan kan dit aardig in de papieren gaan lopen. Gelukkig hoef je niet altijd alles zelf te betalen; in de wet Kinderopvang is geregeld dat sommige gezinnen in aanmerking komen voor een toeslag. Die toeslag kun je zelf gewoon via internet aanvragen.

Hoedoe door: Adine Versluis

Bekijk het profiel van Adine Versluis
Aantal Hoedoes: 478

Benodigdheden

  • Je burgerservicenummer
  • Het burgerservicenummer van je partner en je kinderen
  • De aanslag inkomstenbelasting, een jaaropgaaf of loonstrook van jou en je partner
  • De uurprijs van de kinderopvang
  • Een overzicht van het aantal uren dat je gebruik maakt van kinderopvang
  • Je rekeningnummer
  • Je DigiD gegevens

Stappen

  1. Download het aanvraagprogramma

    Kinderopvangtoeslag doe je via de website van de Belastingdienst.

  2. Begin met je persoonlijke gegevens

    Na het openen van het programma verschijnt eerst een venster met een algemene introductie. Hier hoef je nog niets in te vullen. Na het lezen kun je op de gele knop 'Ga verder' drukken. Dan opent zich een scherm met een aantal persoonlijke vragen. Beantwoord die naar waarheid.

  3. Vul de vragen over je aanvraag in

    Na het invullen van je persoonlijke gegevens, verschijnen een aantal vragen over de kinderopvangtoeslag. Geef aan dat je de toeslag wilt aanvragen en vul ook de datum in waarop de toeslag moet ingaan. Klik daarna op 'Akkoord'.

  4. Beantwoord vragen over je werk

    Of je recht hebt op kinderopvangtoeslag hangt van veel factoren af. Een van die factoren is je werk of uitkering. Daarover volgen nu een aantal vragen. Vul die naar waarheid in. Nadat je een vraag hebt ingevuld, verschijnt steeds weer een nieuwe vraag. Als je alle vragen in dit venster hebt ingevuld, kun je weer op 'Akkoord' klikken.

  5. Vertel meer over je huishouden

    Vervolgens krijg je een aantal vragen te zien over je huishouden. Het doel hiervan is erachter te komen of je een toeslagpartner hebt. Je hebt een toeslagpartner als je:

    • getrouwd bent
    • een gezamenlijke huishouding voert (langer dan zes maanden)

    Daarnaast zijn er nog een aantal andere mogelijkheden om wel of juist niet te voldoen aan het fiscaal partnerschap. Door de vragen te beantwoorden, komt het juiste antwoord vanzelf naar boven.

  6. Vul de gegevens van je kind in

    Klik door naar het volgende scherm en vul in voor hoeveel kinderen je kinderopvangtoeslag aan wilt vragen. Ga daarna door naar het volgende scherm, waar je de persoonlijke gegevens van je kind in kunt vullen, samen met de gegevens van het kindercentrum of de gastouder waar je gebruik van maakt.

    Als je de gegevens van de opvang hebt ingevuld, verschijnen er nog twee velden waarin je het uurtarief en het aantal opvanguren per maand in kunt vullen.

  7. Beantwoord de laatste vragen

    Vul in het volgende scherm je rekeningnummer in. Let op: dit mag geen spaarrekening zijn. Ook een buitenlandse rekening is niet toegestaan. Druk weer op 'Akkoord'.

    In het volgende scherm kun je invullen of je gebruik maakt van een intermediair. Dat is een tussenpersoon die de praktische kant van de kinderopvang regelt. Zo'n intermediair kan bijvoorbeeld ook de kinderopvangorganisatie zelf zijn.

  8. Controleer je gegevens

    Door weer op 'Akkoord' te drukken, verschijnt een overzicht met alle gegevens die je tot nu toe hebt ingevuld. Controleer deze nog een keer goed, voor je ze doorstuurt naar de Belastingdienst. In dit overzicht zie je ook hoeveel kinderopvangtoeslag je per maand kunt krijgen en hoe die toeslag is opgebouwd.

  9. Verstuur je aanvraag

    Je bent toe aan de laatste stap van je aanvraag: het ondertekenen en verzenden. Dit hoeft gelukkig niet meer met pen, papier en een envelop, maar kan gewoon digitaal. Door je DigiD-inlogcode en je wachtwoord in te vullen en vervolgens op 'Verzenden' te drukken, verstuur je je aanvraag naar de Belastingdienst. Je krijgt dan zo snel mogelijk bericht over je aanvraag. De uitbetaling van de toeslag volgt dan ook!

Do's

  • Zorg ervoor dat je alle gegevens bij de hand hebt, dan kun je het programma zo snel mogelijk doorlopen
  • Geef wijzigingen door als je bijvoorbeeld meer gaat verdienen, om te voorkomen dat je onverwacht geld terug moet betalen
  • Kijk altijd of je recht hebt op toeslag

Don'ts

  • Vul niet zomaar iets in; als je de vraag niet begrijpt of niet zeker weet wat er bedoeld wordt, klik dan op het vraagteken naast de vraag of vraag iemand anders om hulp

Bron

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Adine Versluis
Lid sinds: 5 april 2008
Aantal Hoedoes: 478
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!