Home » Kunst & cultuur » Film » Hoe schrijf ik een filmrecensie

Hoe schrijf ik een filmrecensie

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 2 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Hoe schrijf ik een filmrecensie
Je weet vaak wel of je een film ‘spannend’, ‘mooi’ of ‘saai’ vond. Maar hoe geef je een uitgebreid oordeel door middel van een filmrecensie? Filmcriticus en hoofd Kunstredactie bij het Parool Ronald Ockhuysen - ook bekend van zijn festivaljournaals voor de VPRO in Cannes, Rotterdam (IFFR), Amsterdam (IDFA) en Utrecht (NFF) en als presentator van het filmprogramma Cinema.nl – legt uit hoe je een filmrecensie schrijft.

Hoedoe door: F. Nelissen

Bekijk het profiel van F. Nelissen
Aantal Hoedoes: 23

Benodigdheden

• Film
  • Computer

Stappen

1. Bouw filmkennis op

Zorg ervoor dat je veel films hebt gezien en ken je klassiekers. Want als je de oorsprong en het gebruik van (stijl)elementen en -technieken kent, kun je goede vergelijkingen maken. En dus onderbouwd iets zinnigs zeggen over de film die je gaat bekijken. Een lijstje van ‘must sees’ volgens Ockhuysen: een aantal films noirs, film(s) van de Russische regisseur Sergej Eisenstein, films van Charlie Chaplin en Buster Keaton, enkele  Italiaanse neorealistische films, films behorend tot de filmstijl Nouvelle Vague, diverse Amerikaanse Independent films en film(s) van de Japanner Akira Kurosawa. Bekijk ook films die gemaakt zijn in minder voor de hand liggende werelddelen als Zuid-Amerika en Afrika. De cultuur en dus ook de ‘beeldtaal’ is hier anders en dat verbreedt je blik.

2. Bekijk de film

Bereid je vooral niet voor op de film, zodat je onbevooroordeeld bent. Laat tijdens de film een aantal vragen de revue passeren. Wat is de ambitie van de film? Is het een onderhoudende, commerciële actiefilm of gaat de bedoeling van de regisseur verder en wil hij de kijker een boodschap meegeven? Gaandeweg kun je min of meer vaststellen welke elementen de regisseur heeft ingezet om zijn doel te bereiken. Het is aan jou om te beoordelen in hoeverre hij daarin is geslaagd. Enkele van die elementen zijn de cameravoering, het geluid, de muziek, de locaties, de ‘casting’ (keuze van de acteurs) en de acteerprestaties. Op welke manier dragen ze bij aan het doel, de ambitie van de film? Maak tijdens het kijken een paar aantekeningen, maar focus vooral op de film zodat je niets mist.

3. Beschrijf het verhaal

Bij het schrijven begin je met een uiteenzetting van het verhaal van de film, maar doe dat kort. Schrijf je voor een krant, dan is de gangbare regel dat je bij een belangrijke film maximaal 750 woorden gebruikt en voor een onbelangrijke film niet meer dan 300. Geef de grote lijnen van de film weer en laat onbeduidende details achterwege.

4. Schrijf de recensie

Zet eerst al je gedachten over de film onder elkaar, zonder na te denken over mooie zinnen of een logische opbouw. Probeer vervolgens in deze ruwe versie een rode draad te ontdekken. Wat is je eindoordeel over de film? Schrijf daar naartoe en probeer de slotconclusie onderweg te onderbouwen met argumenten. Geef niet alleen je mening over de film (smaak), maar biedt de lezer ook informatie door de context van de film te duiden (waarneming). Vertel iets over de regisseur, zijn achtergrond en over zijn oeuvre. Hoe past de film daarin? Grijpt hij terug naar eerdere films van zijn hand of is hij juist een heel nieuwe weg ingeslagen? Je smaak is subjectief. De waarneming moet bestaan uit gecontroleerde feiten.

5. Geef een eindoordeel

Sluit je tekst af met een duidelijke eindconclusie die kort en krachtig weergeeft wat jouw eindoordeel is over de film, en waarom. Om je eindconclusie te onderbouwen haal je kort een aantal argumenten aan die je eerder al in je betoog hebt genoemd.

6. Controleer je tekst

Lees je tekst meerdere keren over en blijf eraan schaven tot het een leesbare, vlotte tekst is geworden. Let er ook op dat je tekst geen taal- en spelfouten bevat. Dat maakt je als recensent meteen ongeloofwaardig.

Do's

• Blijf eerlijk en trouw aan jezelf en jouw oordeel over de film
  • Gebruik stevige argumenten