Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Kunst & cultuur » Muziek » Hoe regel ik een deal voor mijn bandje

Hoe regel ik een deal voor mijn bandje

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 365 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Je hebt een bandje en je bent goed. Erg goed. Nu nog doorbreken. De muziekindustrie lijkt voor jou echter een gesloten, mysterieuze wereld waar het moeilijk is om een voet tussen de deur te krijgen. Bovendien investeren de platenmaatschappijen nauwelijks nog in nieuw talent – alleen de grote namen verkopen nog wat cd’s. Je kreeg geen antwoord op de demo’s die je opstuurde en Henk-Jan Smits vond je te alternatief. Wat nu?

Hoedoe door: Ivo Victoria

Bekijk het profiel van Ivo Victoria
Aantal Hoedoes: 7


Benodigdheden

  • Veel muziektalent
  • Talent voor netwerken
  • Veel tijd
  • Lef
  • Zakeninstinct

Stappen

  1. Raak je vooroordelen kwijt

    Meet jezelf de juiste mentaliteit aan en raak daarom de volgende drie vooroordelen over de muziekindustrie dringend kwijt:

    a.    Demo-cd’s belanden ongeluisterd in de prullenbak. Fout. De meeste demo’s worden geluisterd. Het is ook zeker nuttig ze op te sturen. Verwacht alleen niet dat je antwoord krijgt, zelfs niet als ze hem goed vinden. De demo is een visitekaartje, een introductie, een kattebelletje in het hoofd van de talentscout. Sprookjes daargelaten, krijgt niemand een contract aangeboden op basis van enkel en alleen een demo-cd.
    b.    Ja maar, het is toch allemaal vriendjespolitiek? Ja, het is vriendjespolitiek en ja, je komt er wel tussen als je goed genoeg bent. De muziekindustrie is een netwerk van allemaal mensen die elkaar kennen en wel of niet vertrouwen. Scouts gaan vaak af op tips van mensen die zij vertrouwen, meer nog dan op demo’s. Jij noemt dat vriendjespolitiek. Wij noemen dat de filterfunctie van een netwerk. Waarom zou de scout van een muziekbedrijf zelf 100 demo’s per week beluisteren als zijn netwerk van relaties zo sterk en uitgebreid is dat als er een leuk onbekend bandje rond loopt, hij er meteen over hoort?
    c.    Het is een gesloten ons-kent-ons-wereldje, daar kom ik nooit tussen. Vergeet nooit dat de Nederlandse muziekindustrie uit hooguit een paar honderd mensen bestaat, van wie er nog minder echt belangrijk zijn. Je hoeft dus maar enkele tientallen mensen te overtuigen van je talent, maar wel de juiste tientallen. Het is niet zo moeilijk deze mensen te vinden. Het is moeilijk ze te overtuigen.

  2. Neem een demo op

    Wat dat betreft is er niks veranderd. Je zal – indien geen platenmaatschappij of Henk-Jan Smits – toch iemand moeten overtuigen om geld of tijd in je te investeren. Neem je drie allerbeste songs op. Niet meer. Niemand zal geinteresseerd zijn in nummertje 4 of 5 als de eerste drie niks zijn. Je wekt geen interesse door te veel en/of half afgewerkte songs te laten luisteren. Zet alle beschikbare (studio)tijd en geld in op de beste drie.

  3. Verspreid je muziek

    Verspreid de demo-songs op zoveel mogelijk verschillende manieren. Uiteraard via je eigen website, via peer-to-peer netwerken en via je MySpace-pagina. Trek je zo de aandacht niet van de industrie, dan maak je er misschien wel veel fans mee en dat zal de aandacht van de industrie dan weer trekken. Ook het klassieke opsturen van CDR’s is nog zeer in zwang. Mensen uit de muziekindustrie zijn veelal wat ouder dan mensen die in een bandje spelen; (illegaal) downloaden is bovendien tegen hun geloof dus velen onder hen kunnen het niet eens. Echt. Bovendien blijven hyperlinks minder goed in het geheugen hangen dan een CD die op een bureau ligt.

  4. Trouwens, wiens interesse wil je eigenlijk?

    Niet die van de platenmaatschappijen. Ze hebben geen geld (meer) en als je straks (toch nog) een cd maakt en je wilt hem in de winkel krijgen, dan kan je alsnog een zogenaamde distributiedeal maken voor de fysieke verdeling van je album naar de winkels. Ook marketing en promotie kan je inhuren bij ervaren, gespecialiseerde bedrijfjes - daar heb je al lang geen platenmaatschappij meer voor nodig.

  5. Analyseer de markt

    Wie wil je dan wel interesseren? Managers, boekingsagenten, productiehuizen, publishers. Er valt nog steeds veel geld te verdienen met muziek, alleen niet met de verkoop van cd’s. Ga dus op zoek naar mensen die hun geld verdienen met die andere inkomstenbronnen zoals live-optredens, merchandise, auteursrechten.
    Lees vakbladen, zoek op Linkedin, kijk met wie je favoriete band samenwerkt, check de site van het Nationaal Popinstituut, ga naar de Muzikantendag van Buma Cultuur – probeer je een beeld te vormen van wie de belangrijkste figuren uit de industrie zijn voor jouw genre van muziek. Stuur geen demo naar The Entertainment Group als je metal maakt, maar wel als je de nieuwe Guus Meeuwis of Marco Borsato bent. Stuur geen demo’s naar Mojo Concerts (want zij boeken geen Nederlandse bands) maar wel naar Double Vee Concerts (Nederlandse bands zijn hun core business).

  6. De 360-graden deal

    Steeds meer muziekbedrijven groeperen alle mogelijke inkomstenbronnen onder een dak. Daarnaast begeleiden zij de band ook nog eens op artistiek vlak. Je kunt als artiest zo’n allesomvattende deal tekenen (een 360 graden-deal) maar het hoeft niet.
    Agents After All in Amsterdam is zo’n muziekbedrijf nieuwe stijl. Agent Lesley Grieten: “Wij runnen een bedrijf dat zowel het management van artiesten doet, als de publishing (het uitbaten van auteursrechten), het boeken van concerten, het organiseren van shows, het promoten van theatertours, het faciliteren van cd-opnames inclusief de marketing en promotie van de cd op ons eigen label, het regelen van distributiedeals enzovoorts. Je bent als artiest niet verplicht om van al onze diensten gebruik te maken, maar doordat we het zo doen hebben we wel een zeer uitgebreid netwerk binnen de media en de industrie en kunnen we op meerdere paarden tegelijk wedden. We focussen op de lange termijn en een goeie, geduldige opbouw van een carriere.”

  7. Vind de juiste mensen

    Op een seminar/festival als Noorderslag kan je zo ongeveer iedereen uit de Nederlandse muziekindustrie tegen het lijf lopen. Het kost je een paar honderd euro aan inschrijfgeld en hotel, maar dat is een nuttige investering als je het goed voorbereidt. Een andere, makkelijke manier om het netwerk te infiltreren is te beginnen met die mensen die je vanzelf het makkelijkst tegenkomt: concertorganisatoren en boekers van popzalen in jouw buurt. Als zij je goed vinden, zullen ze je een kans geven op een open podium of een voorprogramma van een bekendere act. Als je dat goed doet, is de kans groot dat zij hun collega’s uit de industrie zullen tippen. Een andere goede netwerkgelegenheid is De Muzikantendag van Buma Cultuur.

  8. Werk hard

    Vergeet niet om lang voor stap 1 en dit tot en met stap 8  heel veel te repeteren en zoveel mogelijk op te treden op elk podium dat je vinden kan. Doe mee aan elke talentenwedstrijd die er is, speel elke open podium plat, speel in kroegen, op schoolfeesten, op het trouwfeest van je achternicht; het maakt niet uit. Je moet ‘kilometers’ maken en aan podiumvastheid winnen. Bedenk: niks is zo eerlijk als de reactie van een levend publiek. Je merkt vanzelf welke songs het beste werken. Vraag je af waarom die songs het beste werken. Schrijf er nog meer.

  9. Er is interesse in je band

    Gefeliciteerd. Wellicht krijg je nog niet meteen een deal of geld geboden. Dat hoeft ook niet. Een goede, geinteresseerde kandidaat-manager of platenmaatschappij zal in eerste instantie geen contract aan je voorstellen. Hij zal je een paar keer live komen bekijken, hij zal vaak en lang met je willen praten – om te kijken hoe gedreven je bent en hoe je te werk gaat. Soms gaan ze vast ook al wat voor je regelen, een goed voorprogramma bijvoorbeeld, zodat ze in goede omstandigheden kunnen zien wat je waard bent en ook natuurlijk om aan jou te laten zien dat ze een en ander voor mekaar kunnen krijgen. Dat is heel belangrijk: het gaat er niet alleen om of zij jou willen maar ook of jij je lekker voelt in de samenwerking met hen.

  10. Je krijgt een deal aangeboden

    Je krijgt een deal voorgesteld door een muziekbedrijf. Wees redelijk, maar wees ook slim. Win advies in van professionals, neem desnoods een advocaat onder arm – er zijn specialisten. Het Nationaal Popinstituut kan je daarbij helpen. Check hun site. Wees niet bang dat je daarmee de geïnteresseerden afschrikt. Professionals zullen begrijpen en waarderen dat je ernstig en gemotiveerd met je carriere bezig bent. Amateurs zullen vaag tegen je aan beginnen te lullen in termen als “je moet vertrouwen in me hebben en ik verdien er zelf ook niks aan etcetera”. Wegwezen bij die laatste categorie, hoe blij je ook was dat er eindelijk interesse in je band was; van een slechte deal heb je eeuwig spijt. En nog een doodoener: je kan maar 1 keer debuteren.

  11. Je hebt een contract getekend

    Vergeet niet dat je nog nergens bent – nu begint het pas.

Do's

  • Het codewoord is: netwerken!
  • Neem niet meer dan drie of vier van je allerbeste songs op ter promotie van je band. Niemand (echt, nie-mand) luistert langer dan vier songs lang naar een demo. Als ze het al zo lang volhouden.
  • Wees doortastend en geduldig. Dat is een moeilijke combinatie, inderdaad.

Don'ts

  • Hang niet de miskende artiest uit. Als je goed genoeg bent, komt het in de meeste gevallen ook goed. Zet door, maar wordt niet vervelend. Dring aan, maar blijf beleefd en vriendelijk.
  • Steek geen energie in gekke gimmicks of andere quasi-humoristische zaken om op te vallen. Daar is later nog tijd genoeg voor.
  • Concentreer je op het maken van goede muziek en het netwerken om hem aan de man te brengen.

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Adine Faber-Versluis
Lid sinds: 5 april 2008
Aantal Hoedoes: 469
Irene de Vette
Lid sinds: 19 juni 2008
Aantal Hoedoes: 78
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!