Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Lichaam & geest » Lichaam » Hoe kom ik van een opgeblazen gevoel af
3

Hoe kom ik van een opgeblazen gevoel af

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Een opgeblazen gevoel: je buik is opgezet en je hebt last van winderigheid. Je kunt het krijgen als je teveel hebt gegeten. Dat gebeurt iedereen wel eens. Een ander verhaal is een terugkerend opgeblazen gevoel na een gewone maaltijd. Hoe kom je er van af?

Hoedoe door: Irene de Vette

Bekijk het profiel van Irene de Vette
Aantal Hoedoes: 78


Stappen

  1. Hoe kom je eraan?

    Gasvorming in de darmen ontstaat door de fermentatie van ons voedsel door onze darmflora, aan het einde van het verteringsproces. Als de productie van die gassen (in de dikke darm) niet goed verloopt kan dit leiden tot een opeenstapeling van gassen. Sommige voedingsmiddelen bevorderen de gasvorming, zoals suiker, koolhydraten (trage suikers) en voedingsvezels. Ook melkproducten, vaak snel en in grote hoeveelheden genuttigd, leiden tot dit effect. Je buik zet op en je hebt een vol, soms misselijk gevoel.

    De opeenhoping van gassen kan tevens ontstaan door te veel of te snel eten, met tegelijk inslikken van lucht. Nervositeit, stress, kauwgumgebruik of roken kan ook leiden tot het inslikken van teveel lucht. 

  2. Het gevoel verlichten

    Er is geen wondermiddel en ook geen eenduidige oplossing voor het bestrijden van een opgeblazen gevoel, maar je kunt het wel verlichten.

    Eet geen vette producten (spek, alles wat gefrituurd is, chocola) of geraffineerde en gesuikerde tarwegranen, haver of maïs (Corn Flakes ed.). Vermijd ook sterk gekruid eten, rauwkost, koolgroenten, peulvruchten en de meeste soorten fruit (vooral abrikozen en bananen). Ook uien, wit brood en nieuwe aardappelen kunnen veel gas vormen. Drink geen bier en koolzuurhoudende dranken. Drink kruidenthee na de maaltijd en wandel om de spijsvertering op gang te brengen.

  3. Het gevoel vermijden

    Heb je vaker last van een opgeblazen gevoel, vermijd dan in ieder geval vet eten en veel van bovenstaande voedingsmiddelen. Iedereen reageert weer anders op bepaalde voedingsmiddelen. Probeer uit te zoeken welke producten bij jou een opgeblazen gevoel veroorzaken en mijd deze producten een tijdje.

    Een lege darm leidt ook tot gasvorming. Eet daarom meerdere kleine maaltijden op een dag, op vaste tijden. Eet rustig en neem de tijd om goed te kauwen. Maak een wandeling van een kwartier na het eten.

    Ook zijn er vrij verkrijgbare middelen die de vorming van gas beperken (actieve kool of Rennie deflatine). Ook kun je uitzoeken of je baat hebt bij producten als Yakult of Activia, met actieve culturen bevatten die de darmflora beïnvloeden.

    Darmen reageren op stress. Zoek manieren om je te ontspannen. Bijvoorbeeld met sport. Beweging is ook heel goed voor de darmen

  4. Als je denkt dat er meer aan de hand is

    Houden je klachten aan en denk je dat er meer aan de hand is, raadpleeg dan een arts. Je kunt bijvoorbeeld last hebben van het prikkelbare-darmsyndroom (PDS), ook wel spastische darm genoemd. Dit syndroom komt twee maal zo vaak voor bij mannen als bij vrouwen, vooral tussen de 20 en 30 jaar. De oorzaak is een stoornis in de darmbeweging en de klachten verschillen per persoon. De belangrijkste symptomen zijn buikpijn, gasvorming, diarree en verstopping. De stoornis is chronisch en er is helaas vrij weinig aan te doen behalve op je voeding letten, veel bewegen en stress vermijden.

Bron

Meer uitleg

gastronol

door claartje op 08-11-2009 20:51
Mijn man gebruikt altijd gastronol van dokter vogel als hij er last van heeft en dan is zo weer over. Hij heeft eerst een paar weken, 2 denk ik, een dagboek bijgehouden (staat op de site van dokter vogel) en daardoor kwam hij erachter wat voor hem die klachten opleverden.

Wees je bewust van wat je eet

door Petra de Wit op 13-06-2010 11:08
Ik kan je het boek "Wat je eet ben je zelf" aanbevelen. Alle klachten waar je last van hebt staan hierin beschreven. Je wordt je bewust van je eetpatroon en hoe je je daardoor voelt. Door middel van je eetpatroon kun je hier zelf veel aan veranderen.
ISBN nr:90-215-4409-1
Hoedoeners in de spotlight
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!