Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Lichaam & geest » Persoonlijke ontwikkeling » Hoe krijg ik meer overzicht in mijn leven

Hoe krijg ik meer overzicht in mijn leven

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Droom je ook van een overzichtelijk leven, maar word je weer ruw gewekt door een blaffende hond die al uren geleden uitgelaten had moeten worden, de stapel rekeningen op je bureau die allang verwerkt hadden moeten worden en het feit dat je je gezin al zeker een week geen voedzame, zelfgekookte maaltijd meer hebt voorgezet? Dan is het hoog tijd om deze tips toe te passen en wél meer overzicht en balans in je leven te krijgen.

Hoedoe door: Adine Versluis

Bekijk het profiel van Adine Versluis
Aantal Hoedoes: 478


Benodigdheden

  • Doorzettingsvermogen

Stappen

  1. Plan en begin

    Misschien ken je een paar of alle tips die hierna volgen al. Toch is je leven nog allesbehalve overzichtelijk. Dat komt waarschijnlijk omdat je de kennis wel tot je neemt of opslaat, maar er niets mee doet. We vragen je niet om als een kip zonder kop toe te slaan, maar onderneem wel direct actie. Kies één of meerdere stappen uit, bedenk wat het beste plan van aanpak is en doe er vervolgens wat mee. Als je niets verandert, krijg je ook geen andere resultaten.

  2. Houd één lijst bij

    Lijstjes zijn handig en je zult niet de enige zijn die dingen opschrijft om te voorkomen dat ze vergeten worden. Meestal liggen echter overal lijstjes of briefjes met telefoonnummers en afspraken. Stop daarmee. Pak één lijst - dat kan bijvoorbeeld een kladblok zijn - en noteer daarop alles wat je wilt noteren. Het makkelijkst is om iets compacts te nemen, zodat je het ook mee kunt nemen als je de deur uitgaat. Maak zo een einde aan post-its of losse briefjes. Je zult merken dat in ieder geval je keuken en werkplek hiervan flink op kunnen knappen.

    Als het om afspraken gaat die je in je agenda moet zetten, dan is het natuurlijk het handigst om dat direct te doen. Zo vergeet je ook niets.

  3. Verdeel klussen in stappen

    Bijna iedereen heeft wel een aantal grote klussen op de to do lijst staan. Het nadeel daarvan is dat ze zich op een gegeven moment ophopen. Eerst hoef je alleen de ramen te zemen, daarna blijkt dat je ook nog wat moet schilderen en na verloop van tijd voegen zich hier nog allerhande grote(re) klussen bij. Zo wordt het ineens heel onoverzichtelijk en heb je het gevoel dat je altijd iets moet doen.

    De sleutel tot het klaren van deze klussen is ze in stappen te verdelen. Probeer niet alles in één keer te doen, maar deel het op in stukjes die overzichtelijk zijn. Zeem bijvoorbeeld eerst de ramen boven en daarna beneden. Of neem je voor om alleen een laagje grondverf aan te brengen. Voor je het weet ben je ook met de ramen beneden bezig of heb je al een eerste laklaag aangebracht. En als dat niet zo is, dan is het ook prima; dan is dat een stapje voor de volgende keer.

  4. Doe één ding tegelijk

    Leuk hoor, dat multitasken. Het is alleen helemaal niet effectief. Je kunt beter één ding tegelijk doen. Dan heb je iets sneller af, wat meer (en sneller) voldoening geeft én je hebt niet het idee dat er steeds allerlei halfklare klussen op je wachten. Natuurlijk geldt dit niet alleen voor grotere klussen, maar ook voor de was: zodra je het van de lijn of uit de droger haalt, vouw en ruim je het ook direct op. Je zult merken dat één ding tegelijk doen en dit ook af maken je veel rust zal brengen.

  5. Laat je niet afleiden

    Als je ergens mee bezig bent, laat je dan niet afleiden. Afleiding kost tijd en die verloren tijd gaat weer ten koste van andere belangrijke dingen. Als je moeite hebt met concentreren, dan kun je bijvoorbeeld ook een kookwekker zetten. Je kunt de tijd dan makkelijker los laten en je volledig richten op je taak.

    Kun je op zich goed doorwerken, maar zijn er anderen in huis die je regelmatig storen? Spreek dan af dat ze je gedurende een bepaalde periode met rust laten. Dit kan even wennen zijn, maar is een kwestie van consequent doorzetten.

  6. Stel niets uit

    Voor notoire uitstellers is het een gevleugeld gezegde: waarom vandaag doen wat je ook tot morgen uit kunt stellen? Als je orde in je leven wilt krijgen, dan werkt het toch echt andersom: niets uitstellen wat je ook nu kunt doen. Je weet hoe je nu in je tijd zit, morgen kan dat weer heel anders zijn. Probeer in ieder geval alles wat je binnen twee tot drie minuten kunt doen direct te doen. Dat scheelt in ieder geval al heel veel opruimwerk.

  7. Geef spullen een vaste plaats

    Je hebt je voorgenomen om de kast op te ruimen en komt ineens videobanden tegen van een vakantie van jaren geleden. Je dacht dat ze kwijtgeraakt waren tijdens de laatste verhuizing... Uren later zit je nog steeds gefixeerd naar de tv te kijken en je kast is nog steeds een rommeltje.

    Dit voorkom je door spullen een vaste plaats te geven. Dan is er geen sprake meer van een verrassing die voor afleiding kan zorgen; alles ligt waar het moet liggen. Is er geen ruimte meer? Dan is dat een mooi moment om te kijken of er iets ouds weggegeven of weggegooid kan worden. Woon je samen? Overleg hierover dan ook met je partner. Je wilt natuurlijk niet dat spullen achter je rug juist weer op een andere (voor hem of haar logische vaste) plaats worden gelegd.

  8. Probeer je chaos te relativeren

    Oké, chaos is natuurlijk niet prettig, maar je kunt nu eenmaal niet altijd alles tegelijk. Blijf dus relativeren. Voor veel mensen blijft er altijd een element van chaos bestaan. En dat is ook niet erg, zolang je er maar om kunt lachen. Want zeg nu eerlijk; je bent toch liever iemand die naar orde streeft en een beetje chaos in stand houdt, dan een supergeorganiseerde zuurpruim? En als je wél blij en perfect georganiseerd kunt zijn, dan is dat natuurlijk helemaal geweldig. In dat geval verwachten we echter niet dat je dit leest!

  9. Beloon jezelf

    Tot slot: bij elke positieve verandering is het belangrijk dat je jezelf beloont. Dat kan door een boekje voor jezelf te kopen, een uitje te regelen, maar ook door gewoon te genieten van wat je bereikt hebt. Als je bijvoorbeeld die laatste rotklusjes in de woonkamer eindelijk afgerond hebt, dan is het heerlijk om een gezellig avondje in die kamer te houden. Ook niet onbelangrijk; houd ruimtes ook opgeruimd en schoon. Dan is het elke keer weer een plezier om er te zijn en zul je merken dat je ook in je hoofd meer overzicht hebt.

Do's

  • Zijn alle veranderingen je wat te veel? Pas ze dan toe in kleine stapjes. Richt je eerst een maand op één of twee stappen en zodra dat echte gewoontes geworden zijn, kun je er weer wat bij pakken

Don'ts

  • Geef niet te snel op, Rome is ook niet in één dag gebouwd. De manier waarop je dingen doet kun je niet binnen een paar dagen veranderen

Bron

Meer uitleg