Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Maatschappij » Media » Hoe beïnvloed ik de publieke opinie

Hoe beïnvloed ik de publieke opinie

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 150 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Als jij de publieke opinie wilt beïnvloeden, helpt het als mensen weten wat jouw ideeën zijn. En daarvoor kun je de pers goed gebruiken! In deze hoedoe lees je hoe je dat doet.

Hoedoe door: Noortje van Dorp

Bekijk het profiel van Noortje van Dorp
Aantal Hoedoes: 125


Benodigdheden

  • Flyer
  • Persbericht
  • Mediacontacten
  • Charisma
  • Campagneteam

Stappen

  1. Start een informatiecampagne

    Een pamflet of folder is een makkelijke manier om te beginnen met het onder de aandacht brengen van jouw ideeën. Jij hebt namelijk nog volledig de controle: jij bepaalt wat er in de folder komt te staan. Bedenk van te voren goed voor wie de folder bedoeld is. Gebruik geen ingewikkeld jargon als je je op jongeren richt. Maar ook geen turbotaal als jouw folder bedoeld is voor senioren.
    Ten tweede moet de folder kort en bondig zijn en duidelijk overbrengen wat jij wilt zeggen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Kom je er niet uit? Stel je dan de vraag hoe je jouw campagne zou uitleggen aan de bakker op de hoek.
    Vergeet ook niet te vermelden wat je van de lezer wil. Wil je dat hij of zij jouw website bezoekt? Roep je mensen op om tot actie te komen? enz. 

Zorg ervoor dat je folder zo snel mogelijk verspreid wordt. Schakel een groep vrienden of vrijwilligers in om je daarbij te helpen.

  2. Maak gebruik van de media

    Door de media bereik je niet alleen veel mensen, het helpt ook bij het vergroten van je eigen ‘club’. Als jouw verhaal in de media heeft gestaan, zijn er misschien wel sympathisanten die zich willen aansluiten bij jouw politieke partij, actie, demonstratie enz. Daarnaast geeft media-aandacht jouw campagne geloofwaardigheid. Jouw verhaal wordt serieus genomen. 



    Maar hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal opgepikt wordt door de media? Door het nieuwswaardig te maken. Actienetwerk.nl zegt het volgende daarover: “Nationale media zullen gewoonlijk alleen een lokaal onderwerp behandelen wanneer ze denken dat er een meer algemeen belang mee gemoeid is of dat het de start kan zijn van een bredere trend.”

    Tip: houd rekening met deadlines. Wil je iets in de krant van de volgende dag, dan zal je ’s middags al contact moeten opnemen met de desbetreffende redactie.

  3. Schrijf een persbericht

    Persberichten zijn een goede manier om jouw (nieuwswaardige) verhaal aan de media te communiceren. Op een duidelijke, heldere manier kan je hun interesse wekken en overtuigen om jouw verhaal te publiceren. Belangrijk daarbij is dat je persbericht wel goed geschreven is. Journalisten zijn drukbezet en maken graag gebruik van goed geschreven verhalen. Kondig in het eerste persbericht de oprichting van jouw groep/club aan. Stuur daarna alleen maar een persbericht als er een nieuwe ontwikkeling is.



    Enkele tips voor het schrijven van een persbericht:

    • zet bovenaan het document dat het om een persbericht gaat
    • laat het persbericht over één onderwerp gaan
    • noem de 5 w’s en 1 h (wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe) in de lead
    • schrijf een persbericht van maximaal 1 a4
    • vergeet niet de contactinformatie onderaan het persbericht
    • verstuur het persbericht op een zondag of maandag (wanneer er weinig nieuws is)
  4. Organiseer een persconferentie

    Soms is een gebeurtenis zo nieuwswaardig, dat een persbericht alleen niet genoeg is. Bijvoorbeeld de presentatie van een politiek programma, of het opeisen van een bepaalde actie. Dan kun je een persconferentie organiseren. 
Allereerst moet je ervoor zorgen dat de persconferentie foutloos kan verlopen. Kies een ruime locatie waar voldoende licht is en waar je de beschikbaarheid hebt over moderne apparatuur voor eventueel een Power Point presentatie. Nodig de pers ruim van te voren uit en maak ook duidelijk waarom ze per se naar deze persconferentie moeten komen.

    Tijdens de persconferentie is het van cruciaal belang dat je aansluiting zoekt bij ‘het volk’. Praat niet in algemeenheden, maar kom met concrete voorbeelden hoe jouw zaak individuele mensen raakt (Geert Wilders heeft het steeds over Henk en Ingrid om zijn verhaal meer persoonlijk te maken). Zorg er ook voor dat er na afloop voldoende tijd is om de pers te woord te staan. Serveer je een borrel, dan zullen meer journalisten geneigd zijn om te blijven plakken.

  5. Blijf interessant en zichtbaar

    Wil jij de publieke opinie beïnvloeden, dan moet je ervoor zorgen dat je geen eendagsvlieg wordt. Laat vaak genoeg van je horen én zien. Zorg dat je uitgenodigd wordt voor televisieprogramma’s of kom regelmatig met nieuwtjes die het publiceren waard zijn. Alleen als je maar vaak genoeg jouw verhaal kan doen, kun je je gedachtegoed overbrengen en mensen inspireren tot nieuwe ideeën. Jouw ideeën wel te verstaan!

Do's

  • Zorgen dat enkele Bekende Nederlanders jouw campagne publiekelijk steunen. Zij wekken vertrouwen bij het publiek.
  • Voorbereid zijn op een eventueel interview. Je kunt op elk moment van de dag gebeld worden door een redactie en direct in een tv- of radio-uitzending zitten.
  • Er verzorgd uitzien. Vanaf het moment dat je bekend bent, gaan mensen op je letten. En dan is dronken door een straat zwalken niet heel erg goed voor je imago.

Don'ts

  • Te enthousiast of te boos reageren in de media, dit tast je geloofwaardigheid aan. Een goede leider kan zijn kalmte bewaren, ook als hij/zij onder stress staat.

Bron

Hoe kom je in de publiciteit van Actienetwerk.nl.
Hoedoeners in de spotlight
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!