Home » Mode & uiterlijk » Kleding » Hoe bepaal ik mijn beha-maat
4

Hoe bepaal ik mijn beha-maat

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 60 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: makkelijk
Hoe bepaal ik mijn beha-maat
Uit recent onderzoek blijkt dat tachtig procent van de vrouwen een verkeerde beha draagt. Vooral voor vrouwen met een grote cupmaat kan een verkeerde beha de oorzaak zijn van rug- en nekklachten en zelfs hoofdpijn. De grootste fout die vrouwen maken is om jaar in jaar uit dezelfde cupmaat te kopen. Borsten bestaan voor een groot deel uit vetweefsel dat beïnvloed wordt door: aankomen, afvallen, sporten en zwangerschap. Gemiddeld wisselt een vrouw tijdens haar leven zes maal van cupmaat. Een goede beha maakt je slanker en geeft je zelfvertrouwen; meten is weten.

Hoedoe door: Noortje van Dorp

Bekijk het profiel van Noortje van Dorp
Aantal Hoedoes: 125

Benodigdheden

  • Centimeter
  • Papier
  • Pen
  • Spiegel
  • Verschillende maten en soorten beha’s

Stappen

  1. Meet de onderwijdte

    Geen enkele borst of vrouw is hetzelfde. Volgens GfK Panel services Benelux heeft negentig procent van de mannen geen idee wat de cupmaat van zijn partner is. Elsevier weet wel te melden dat, als manlief in de lingeriewinkel de cupmaat met zijn handen uitbeeldt, de verkoopsters van lingeriewinkels in zeventig procent van de gevallen de juiste maat weten.

    Een beha heeft twee verschillende maten: de cupmaat is een letter, de omvang van de beha een cijfer. De onderwijdte is de omvang van je lichaam direct onder je borsten. Adem uit en trek het meetlint om je borstkas. Houd het meetlint strak rond je lichaam, maar zorg dat het niet knelt. Zorg bij het meten dat de centimeter horizontaal is (achter en voor op dezelfde hoogte). Noteer het aantal centimeters.

  2. Meet de bovenwijdte

    De bovenwijdte (of cupmaat) is het volste gedeelte van je borsten, vaak op de tepels. Trek het meetlint om je lichaam, nu op tepelhoogte. Zorg er weer voor dat het meetlint horizontaal is en trek het niet (te) strak aan. Noteer het aantal centimeters.

  3. Maak een rekensommetje

    Je hebt zojuist de onder- en bovenwijdte gemeten van je borsten en bent nu een stap dichterbij op weg naar de perfecte beha. Een goed passende beha beschermt je borsten tegen beweging en de zwaartekracht; ze blijven zo langer mooi.

    Het cijfer dat je hebt genoteerd bij de onderwijdte, is het cijfergedeelte van je beha-maat. Heb je een onderwijdte van 77 centimer, dan betekent dit een beha-maat van ..75 of ..80.

    Trek nu van de onderwijdte je bovenwijdte af en kijk in de onderstaande tabel wat je cupmaat is:
    10 - 12 cm: AA
    12 - 14 cm: A
    14 - 16 cm: B
    16 - 18 cm: C
    18 - 20 cm: D
    20 - 22 cm: E
    22 - 24 cm: F
    24 - 26 cm: G
    26 - 28 cm: H
    28 - 30 cm: J
    ! Deze tabel is een richtlijn. Wil je echt de juiste beha kopen, dan kan je het best in een lingeriewinkel je maat laten opmeten.

  4. Kies een beha

    Er zijn verschillende soorten beha’s op de markt. Zo heb je beha’s met platte naden, speciaal voor onder T-shirts, of beha’s die met een kruis op je rug zitten en die je borsten extra ondersteunen tijdens het sporten. Heb je ronde borsten, dan kan je vrijwel elke beha kiezen. Heb je peervormige borsten, dan ben je het beste af met een balconnet beha (cup loopt lager over de borst en beha-bandjes staan verder naar de zijkant) of een beha met een hele cup (omsluit volledig de borst).

  5. Pas de beha

    De grootste fout die je kunt maken is om telkens dezelfde beha-maat te pakken. Een aantal factoren, zoals het model van de beha en je lichaam, zijn namelijk bepalend voor de pasvorm van de beha.
    Pas daarom altijd je beha. Beha-stof is synthetisch en heeft even tijd nodig om zich om je lichaam te vormen. Houd je beha een paar minuutjes aan voordat je bepaalt of het iets is.

  6. Test de beha

    Wanneer zit een beha zoals hij behoort te zitten? Ga allereerst af op wat je voelt: Knellen de bandjes? Zit je beha te strak of te los? Til vervolgens je borsten op de juiste manier in de cup. Hoe je dat doet? Je borsten mogen niet te los zitten in de cup (lees: er mag geen ruimte over zijn), maar ze mogen er ook niet uitpuilen. Ga nu voorover hangen en spring een beetje op en neer. Als je weer overeind komt en je borsten hangen half buiten de cups, dan heb je de verkeerde maat.

    Tijd om de beugels van je beha te checken:
    De binnenste beugels moeten op of bijna op het borstbeen (het midden van je borstkas) vallen. Om te controleren of de buitenste beugels (vlak onder je oksel) goed zitten, druk je met je vingers op de beugel. Voel je dat er nog een gedeelte van je borst onder zit, dan is je beha te klein. 

  7. Probeer verschillende maten

    Beha-maten liggen dicht tegen elkaar aan; 75B en 80C kun je aardig met elkaar vergelijken. Zit je beha niet lekker, wissel dan niet alleen in de onderwijdte van de beha, maar probeer ook eens een andere cupmaat.

Do's

  • Heb je kleine borsten? Dan kan je beha’s met en zonder beugel nemen. Voor vrouwen met zwaardere borsten is een beha mét beugel een aanrader. Deze geeft meer ondersteuning.

Don'ts

  • Ga geen lingerie passen in de week voordat je ongesteld bent. Je lichaam houdt in deze periode meer vocht vast, waardoor ook je borsten wat groter kunnen zijn.
  • Trek de centimeter niet te strak aan tijdens het meten. Hierdoor zal je beha-maat straks te strak uitvallen.
  • Schuift de band van je beha aan de achterkant omhoog, dan is de omvang van je beha te groot.

Bron

Meer uitleg

kleine of grote borsten?

door Savannah van bree op 08-02-2009 02:27
Hallo,

ik ben 16 jaar en heb nu al een probleem met verkeerde bh's dragen! het is voor mij altijd een ramp om uberhoud bh's te kopen in mijn maat. Zelden heb ik de goede maat en daarom loop ik altijd met 2 maten te groot.
Mijn Cup maat is C denk ik.
en mijn omvang 65/70.
Kan iemand mij vertellen waar ik het beste mijn bh's kan kopen?

bh maat

door Rachelle Griep op 19-02-2010 16:28
Volgens de maattabel zou ik een bh met de maat 75B moeten dragen. Ik heb verschillende bh's gepast in deze maat maar vaak drukt dan de beugel van de bh onder mijn oksel in mijn borst wat nogal zeer doet. Heeft iemand een tip voor mij?

close, but no cigar!!

door Anita op 13-09-2011 13:42
volgens deze tabel zou ik een 80E moeten kopen, echter een 75D is meestal ruim zat.

BH maat meten

door Renata Heezemans op 21-11-2012 23:13
Hey,
Zelf heb ik in een winkel gewerkt waar bh´s verkocht werden. Daar hanteerden ze ook dit schema en mijn ervaring is dat het écht niet werkt. Ik heb zelden gezien dat de bhmaat klopte. Ik zou zeggen, laat je adviseren. En neem er de tijd voor als je een bh gaat kopen. Al moet je er honderd passen ergens is een goede bh. Ga ook meerdere winkels af. Borsten zijn voor elke vrouw verschillend dus ook de bh's en zo'n schema geeft daar weinig toevoeging aan. Zelf heb ik een paar jaar geleden middels dit schema mijn borsten opgemeten. De maat die eruit kwam was 75B echter heb ik 75E.

borsten

door Laurenne Croes op 15-02-2013 16:31
Ik ben 16 en heb nog niet eens een AA. Ik heb mijn maandstonden ook nog maar een jaar maar zal er dan nog veel veranderen?
Ik vind het verschrikkelijk om zo'n kleine borsten te hebben!

borsten

door lili op 15-04-2013 08:13
ik ben 13 jaar en ik weet niet of ik nu wel of niet een bh moet... ze zijn 12 cm mijn borsten dus wil ik vragen: moet ik er eigenlijk wel eentje? en wat voor bh dan?

welke maat?

door lili op 15-04-2013 12:55
ik ben Lili maar ik weet niet of ik wel of niet een bh moet omdat ik mijn moeder er nog niks heb over horen zeggen... maar ze worden wel groter moet ik een bh kopen?
Hoedoeners in de spotlight
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Marieke van Oosterhout
Lid sinds: 31 maart 2008
Aantal Hoedoes: 24
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!