Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Sport & spel » Fitness
Fitness

Hoe doe ik een Coopertest

Door: Noortje van Dorp

Bijna elke middelbare scholier in Nederland moet er aan geloven: in twaalf minuten tijd zoveel mogelijk meters rennen tijdens de Coopertest. Grappig genoeg heeft de uitvinder, legerarts Kenneth Cooper, de test ontwikkeld om zijn eigen conditie te vergroten. Hij was echter zo onder de indruk van de resultaten, dat hij het Amerikaanse leger ervan overtuigde de conditietest in gebruik te nemen. En met succes! Nieuwsgierig naar jouw uithoudingsvermogen? Trek alvast je hardloopschoenen aan en lees zorgvuldig deze Hoedoe.


Home » Sport & spel » Fitness

Hoe doe ik aan Zumba
Hoe doe ik aan Zumba

Door: Noortje van Dorp

Een workout gebaseerd op Latijns-Amerikaanse dansen zoals de salsa, merengue en de samba. Je zou zeggen: wie wil er nu niet fit worden door te dansen. Precies, en daarom is Zumba ook een enorme hype. Een uur lang doe je fitnessoefeningen op opzwepende muziek waarmee je volgens wetenschappers maar liefst duizend calorieën verbrandt. Zumba is een samengesteld Colombiaans woord en betekent snel bewegen en plezier maken. Vooropgesteld dat je met Zumba eigenlijk niks verkeerd kunt doen en dat het vooral gaat om dansen en plezier hebben, leer je in deze Hoedoe enkele basisprincipes.


Home » Sport & spel » Fitness

4 Hoe kom ik snel aan

Door: Noortje van Dorp

Het lijkt een merkwaardige hoedoe, snel aankomen. Maar duursporters en bodybuilders moeten bijvoorbeeld veel en koolhydraatrijke voeding eten voor hun sport. Er zijn ook mensen die alle hamburgers van de wereld naar binnen kunnen werken, zonder aan te komen. En te dun zijn is ook niet fijn. Snel aankomen kun je in vet en in spieren. In vet is het op een gegeven moment niet meer zo gezond. Aankomen in spiermassa kun je langer volhouden zonder last te krijgen van hartklachten of dichtgeslibde aderen. Hoe kun je snel aankomen? Hoedoe legt het uit.


Home » Sport & spel » Fitness

Hoe zet ik een goede aerobics workout op
Hoe zet ik een goede aerobics workout op

Door: Noortje van Dorp

Les geven in een sportschool is heel leuk, maar wees er altijd van bewust dat je ook een heel verantwoordelijke baan hebt. Door te bewegen, vergroot je namelijk ook de kans op blessures. Cruciaal bij een goede aerobics workout zijn de warming-up en de cooling-down. Maar je moet ook goed op de hoogte zijn van de diverse spiergroepen en de werking daarvan. Genoeg aandachtspunten voor het opzetten van een goede aerobicsles dus.


Home » Sport & spel » Fitness

Hoe bouw ik conditie op
Hoe bouw ik conditie op

Door: Noortje van Dorp

Sportdoelen waarbij je veel van je lichaam vraagt, bijvoorbeeld het vergroten van je spiermassa maar ook het opbouwen van conditie, vergen tijd. En die tijd moet je daar dan ook voor nemen. Doe je dat niet, dan beschadig je je lichaam met alle gevolgen van dien. Een betere conditie krijg je door sporten te beoefenen waarbij je je cardiovasculaire systeem (hart- en vaatstelsel) optimaal gebruikt. Hoedoe vertelt je hoe!


Home » Sport & spel » Fitness

5 Hoe train ik mijn buikspieren thuis
Hoe train ik mijn buikspieren thuis

Door: Adine Versluis

Wil je graag een wasbordje of een wat strakkere buik hebben, maar zie je het niet zitten om elke dag in de sportschool te zitten? Met deze oefeningen kun je je buikspieren thuis trainen, wanneer je maar wilt.


Home » Sport & spel » Fitness

4 Hoe kan ik mijn triceps trainen
Hoe kan ik mijn triceps trainen

Door: Adine Versluis

In de zomer besteden we massaal extra aandacht aan de BBB: benen, billen en buik. De armen worden vaak vergeten. En dat terwijl die juist zo makkelijk je leeftijd kunnen verraden. Slappe armen voorkom je door de triceps te trainen. Met behulp van een aantal eenvoudige oefeningen kun je dit gewoon thuis doen.


Home » Sport & spel » Fitness

Hoedoeners in de spotlight
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Erik Weijers
Lid sinds: 26 maart 2008
Aantal Hoedoes: 42
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!