Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Sport & spel » Watersport » Hoe leer ik zwemmen

Hoe leer ik zwemmen

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Hoe leer ik zwemmen
Nederland is verzot op water. In de winter schaatsen we er op en in de zomer liggen we er massaal met zijn allen in. Toch is zwemmen niet voor iedereen zo natuurlijk. Waar we de meeste sporten verticaal uitoefenen (schaatsen, hardlopen, voetballen), liggen we tijdens het zwemmen horizontaal. En dan ook nog eens in/op een substantie die één tot honderden meters diep is. Maar niet getreurd: iedereen kan leren zwemmen. Hoedoe vertelt je hoe.

Hoedoe door: Noortje van Dorp

Bekijk het profiel van Noortje van Dorp
Aantal Hoedoes: 125


Benodigdheden

  • Zwembad
  • Zwemkleding
  • Geduld
  • (Eventueel: zwembril)

Stappen

  1. Wen aan het water

    Kinderen hebben eigenlijk geen angsten. Die springen zonder pardon zo het zwembad in of sjezen om het hardst van besneeuwde bergen. Hoe ouder je wordt, hoe voorzichtiger je wordt. Je bent je namelijk bewust van wat er eventueel kan gebeuren.

    Als je wilt leren zwemmen, moet je eerst van je waterangst af. En dat kan alleen maar...in het water. Begin in een ondiep gedeelte van het bad waar je nog makkelijk kunt staan. Wandel rustig wat heen en weer, neem af en toe een teug zuurstof en zak even onder water. Net zo lang totdat jij je comfortabel voelt.

  2. Leer drijven

    Door de opwaartse stuwkracht, kunnen wij drijven op water (Wet van Archimedes). Dat is goed om te weten. Drijven gaat het makkelijkst op je rug en is een ideale manier om even uit te rusten van het zwemmen op je buik. Drijven lukt alleen maar als je ontspannen bent. Probeer het maar eens.
    Ga op je rug liggen en zorg ervoor dat je lichaam zo veel mogelijk boven water is. Houd je armen wat gespreid, zodat je een T vormt met je lichaam. Je zult merken dat je op een gegeven moment geen moeite meer hoeft te doen om je hoofd boven water te houden. Het gaat vanzelf. Ook hier geldt natuurlijk dat je dit het best in ondiep water kunt proberen.

  3. Beheers de armtechniek

    De armtechniek kan je zowel op het droge als in het water oefenen. Voordeel van het water is dat je direct voelt wat de beweging veroorzaakt. Oefen de armtechniek in water dat, als je staat, tot onder je oksels komt. Op deze manier voel je wat de beweging doet, en kun je gemakkelijk meelopen.

    De armtechniek:
    -    Strek je armen recht voor je uit en houd je handen horizontaal (plat) naast elkaar
    -    Als je armen volledig uitgestrekt zijn, draai je je handen naar elkaar toe zodat de bovenkanten tegen elkaar aan komen
    -    Spreid je armen zijwaarts (je zult nu in het water merken dat je vooruit komt)
    -    Wanneer je armen in een hoek van negentig graden met je lichaam zijn, buig je je bovenarmen richting het midden van je lichaam
    -    Strek vervolgens je armen weer recht voor je uit, met je handen naast elkaar

  4. Leer de beentechniek

    Je benen bewegen tijdens het zwemmen tegelijkertijd met je armen. Bij deze stap oefen je alleen de beentechniek. Het oefenen kan wederom zowel op het droge als in het water.

    De beentechniek:
    -    Strek je benen helemaal uit
    -    Buig je knieën naar buiten, terwijl je voeten tegen elkaar aanblijven, en breng je onderbenen omhoog.
    -    Strek nu je benen (ze staan dan wat gespreid) en breng deze krachtig weer in de beginpositie.

    De beentechniek ziet er uit als de sprong van een kikker, maar dan horizontaal.

  5. Combineer de arm- en beentechniek

    Beheers je zowel de arm- als de beentechniek, dan kan je deze combineren. De arm- en beenbeweging lopen eigenlijk vloeiend in elkaar over. Op het moment dat je je bovenarmen richting je lichaam buigt, komen je benen omhoog. Als je je armen strekt, breng je je benen weer krachtig in de beginpositie. De combinatie is goed te bestuderen in dit animatiefilmpje.

  6. Oefen, oefen, oefen

    Geen enkele sport gaat vanzelf, dus zwemmen ook niet. Wil je de schoolslag (de basis-zwemtechniek) goed onder de knie hebben, dan moet je deze veel oefenen. Ga van het ondiepe naar het diepe water, oefen een keer in zee of een meer, ga aan de slag met andere zwemtechnieken als de borstcrawl en de vlinderslag en leer hoe je kunt duiken vanaf de kant.

    Met een beetje tijd en lef ben je binnen de kortste tijd de waterrat die je altijd zo graag had willen zijn!

Do's

  • Ontspannen. Lig je gespannen in het water, dan zal je de waterangst niet kwijt raken. Wen daarom eerst aan het water, voordat je leert zwemmen.
  • Onder water leren zwemmen. Neem een teug zuurstof, duik onderwater, zwem en blaas ondertussen de lucht uit door je neus. Op deze manier kun je je niet verslikken.

Don'ts

  • In open en/of diep water gaan zwemmen als je de techniek nog niet beheerst. Maak je de basistechnieken eigen, voordat je je grenzen verlegt.
  • Je schamen. Door te leren zwemmen, ben jij niet één van de vele mensen die jaarlijks in het water overlijden omdat ze de zwemtechniek niet beheersen.

Bron

Hoedoeners in de spotlight
Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!