Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Sport & spel » Wielersport » Hoe bouw ik een fixie

Hoe bouw ik een fixie

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Misschien heb je ze al eens zien rijden: racefietsjes die volledig gestript zijn en (bovenal) geen rem hebben. Populair onder fietskoeriers, maar ook groeiend populair onder de ‘gewone Nederlander’ die er mee naar zijn werk fietst. De basis van een fixie, of een fixed bike, is eigenlijk de baanwielrenfiets. Een zogenaamde ‘doortrapper’ dus. Remmen doe je op spierkracht, of met een kleine handrem op het voorwiel die sommigen op hun stuur hebben. Hoedoe legt je in een notendop uit hoe jij je eigen fixie fiets kunt bouwen.

Hoedoe door: Noortje van Dorp

Bekijk het profiel van Noortje van Dorp
Aantal Hoedoes: 125


Benodigdheden

  • Racefiets
  • Water en sop
  • Oude doek
  • Fixie-wiel
  • Sleutelset
  • Waterpomptang
  • Nijptang
  • Inbus-set
  • Fietsvet
  • Eventueel: onderdelen om je fiets te tunen

Stappen

  1. Koop een fiets

    Er zijn heel mooie, maar ook ontzettend dure frames te koop. Leuker (en hipper) is het om je fixie fiets op te bouwen met een oldskool frame. Kijk eens bij je ouders in de schuur, vraag na of familie en vrienden nog toevallig een racefiets hebben die ze niet gebruiken.

    Bereken van tevoren wel even wat ongeveer de maat van het frame moet zijn. Dit is zeker belangrijk als je besluit om een racestuur (en geen recht stuur) te nemen.
    Controleer, voordat je overgaat tot koop, of de fiets (het frame) nog in goede staat is. Zitten er geen scheurtjes in het frame, is de fiets niet te roestig en is de voorvork nog recht?

    Tip: Geef zo min mogelijk geld uit aan het frame. Het opknappen en ombouwen van je fixed zal nog een hoop geld gaan kosten.

  2. Strip de fiets

    Een oude racefiets heeft (vaak) oud vuil. Ben je lui, dan negeer je dit wellicht. Wil je echt een goede fixie bouwen, dan moet je de fiets helemaal strippen. Begin met de zadelpen en de stuurpen en verwijder daarna de wielen, derailleurs (het onderdeel dat ervoor zorgt dat je van het ene tandwiel naar het andere kan schakelen), cranckstel (het onderdeel tussen je trapper en het frame) en de remmen.

    Geen idee hoe wat werkt en waar wat zit? M. Gerritsen legt stap voor stap uit hoe je de onderdelen verwijdert in zijn handleiding ‘fixie bouwen’.

  3. Poets de onderdelen en zet ze in het vet

    Grote kans dat je bij het demonteren van je fiets allemaal onderdelen bent tegengekomen met oud, zwart vet. Deze substantie is in de loop der jaren dik en plakkerig geworden. Maak alle onderdelen goed schoon met een sopje.
    De derailleurs en de ketting heb je niet meer nodig. Zijn ze nog in goede staat, dan loont het wellicht om ze toch goed schoon te maken en door te verkopen.

    Zet alle onderdelen weer goed in het vet. Bijvoorbeeld je balhoofdstel die je misschien uit elkaar hebt gehaald. (Als je het stuur nog soepel naar links en rechts kunt draaien is dit niet per se noodzakelijk). Maar ook de trappers, de zadelpen etc. Zo voorkom dat alles na een pittige bui is vastgeroest.

  4. En bouw je fiets weer op

    Je spaart je portemonnee (en het milieu) door zoveel mogelijk te recyclen. Maar wees daar wel kritisch in. Een oud (en onbekend) aluminium stuur is een risico. Het kan kleine (onzichtbare) haarscheurtjes hebben waardoor het ineens kan breken. Bijvoorbeeld bij de stuurpenklemming, daar waar je stuur vastgeklemd zit. Gebruik alleen het stuur als deze nog helemaal recht (symmetrisch) is en geen butsen, scheurtjes of rimpels heeft.

    De remmen kun je ook herbruiken. Nu zullen er heel wat mensen zijn die zeggen dat een echte fixie geen remmen heeft. In Nederland is het echter verplicht om een rem op je fiets te hebben. Houd ook in je achterhoofd dat een rem je eigen veiligheid bevordert, zeker als je veel in de stad fietst.
    De achterrem kun je in ieder geval verwijderen. Als je een rem wilt, heb je voor je fixed bike alleen een voorrem nodig.

  5. Monteer de wielen

    Je fixed is pas een fixie fiets door het speciale achterwiel. Zoals je al eerder hebt kunnen lezen, is een fixie een doortrapper. Dat betekent dat je er zowel vooruit als achteruit mee kan trappen, maar dus ook dat er geen rem op zit. Je kunt niet zomaar stoppen met trappen, wil je tot stilstand komen dan moet je dit met spierkracht doen (en eventueel met je voorrem).

    Is het (oude) voorwiel nog in goede staat, dan is het slim om een achterwiel te kopen dat dezelfde uitvoering heeft (chrome, aluminium etc.). Zo spaar je weer geld uit.
    Makkelijkste oplossing is in ieder geval het kopen van een nieuw fixiewiel. Let dan wel op de inbouwbreedte (deze is door de jaren heen steeds breder geworden). Of je kunt er zelf een lassen (iets ingewikkelder!).

    Op de naaf komt vervolgens een tandwiel. Let goed op: de tandwielen hebben over het algemeen een bepaald type schroefdraad. Heb je een tandwiel en een achternaaf van hetzelfde merk, dan weet je dat je goed zit. De tandwiel moet je zo op de naaf draaien zodat deze vaster komt te zitten tijdens het trappen. Met de lock-ring, die je in tegengestelde richting vastdraait, zet je alles vast.

    Leg als laatst de ketting om het tandwiel en het voorblad.

    M-Gineering heeft nog een tip voor de kettinglijn: ‘Controleer de kettinglijn door een lange stalen lineaal tegen het voortandwiel te houden. Een paar millimeter naast het achtertandwiel is verdedigbaar, maar het moeten geen centimeters worden. Je kunt dit corrigeren door de achternaaf te verschuiven (ringetje van rechts naar links), het voorblad naar de binnenpositie te verhuizen of door de trapas te vervangen of om te draaien.

  6. Tune je fiets

    Je fixed wordt helemaal ‘af’ door hem te tunen. Koop mooie gekleurde bandjes en matching handvatten (en eventueel zadel). Geld over? Er bestaan ook gekleurde kettingen. Spatbordjes is ook geen verkeerd idee. Door het regenachtige weer, zit je anders voortaan met natte billen op je werk/in de klas.

    Succes!

Do's

  • Op internet snuffelen naar de beste koopjes. Op Duitse fietswebshops zijn onderdelen bijvoorbeeld vele malen goedkoper dan op Nederlandse sites.

Don'ts

  • Denken dat jet het niet zelf kan. Er is zoveel informatie over het bouwen van een fixie online te vinden, inclusief videofilmpjes over het monteren/demonteren van specifieke onderdelen. Het gaat je zeker lukken! En kom je er een keer niet helemaal uit? Zet dan je vraag op een fixie-forum.

Bron

Meer uitleg

hoe bouw ik een fixtie

door nicolette smit op 15-10-2013 20:11
mijn advies doe het niet! Als fietsenmaker heb ik vele fietsers gezien met ernstige verwondingen . dit doordat ze niet tijdig of niet konden remmen. Je bent niet alleen een gevaar voor je zelf maar ook voor het andere verkeer.
succes