Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Sport & spel » Wielersport » Hoe verwissel ik de achterband van mijn racefiets

Hoe verwissel ik de achterband van mijn racefiets

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Je zal het net zien. Ben je lekker bezig met de beklimming van de Alpe d’Huez, knalt de achterband van je racefiets! Met een teiltje water en zelfklevende plakkertjes in de berm je band plakken is geen optie. Het plakken bewaren we voor thuis. Voor nu is het belangrijk om zo snel mogelijk die lekke achterband te vervangen en de achtervolging weer in te zetten. Het eruit halen van een achterwiel ziet er op de televisie altijd zo eenvoudig uit. Maar hoe moet het ook al weer?

Hoedoe door: Noortje van Dorp

Bekijk het profiel van Noortje van Dorp
Aantal Hoedoes: 125


Benodigdheden

  • Racefiets
  • Nieuwe binnenband
  • Bandenlichters
  • Fietspomp
  • Frans ventiel
  • En voor thuis: bak water, plakkers, lijm, stukje schuurpapier

Stappen

  1. Schakel de ketting in de juiste positie

    Schakel de ketting, voordat je het wiel eruit gaat halen, zodat de ketting voor op het buitenblad zit en achter op het kleinste tandwiel. Zo zit de ketting het meest van het wiel af en heb je er weinig last van. Draai je fiets op de kop en zet hem op het stuur.

  2. Draai de snelspanner los

    Draai vervolgens de snelspanner van je achterwiel los. De snelspanner zit aan de as van je wiel en lijkt op een moer met een vleugeltje. Til de achterkant van de fiets iets op en klop met je hand het wiel iets los.

  3. Haal je achterwiel uit je fiets

    Je achterwiel zit nu los, maar hij wordt nog wel tegengehouden door je ketting. Wanneer je de derailleur naar achteren duwt, kun je eenvoudig het wiel langs de ketting uit de fiets halen.

    Het achterwiel is nu uit je fiets.

     

  4. Laat de band leeglopen

    Mocht je band nog niet helemaal leeg zijn, draai dan het ventiel open en laat de band leeglopen. Duw vervolgens het ventiel naar binnen om te voorkomen dat je het kapot scheurt tijdens het lichten van je buitenband.

  5. Licht de buitenband

    De buitenband lichten is geen eenvoudig werkje. Zeker niet bij een racefietsband die vaak wat strakker om het wiel zit. Duw de buitenband naar het midden van de velg en steek de eerste bandenlichter eronder. Kies wel een plek waar je de bandenlichter ook aan een spaak vast kan maken. Wip de rand van de band vervolgens over de velg heen zodat de ene rand van de band buiten de velg is en de andere in het midden van de velg. De tweede bandenlichter steek je zo’n vijf tot tien centimeter verderop onder de band en zo ga je door.

    Als het goed is, is de druk van je band er af zodra een kwart van de buitenband van de velg is. De rest van de band kan je gemakkelijk met je vinger van de velg af krijgen. Eindig met het ventiel.

  6. Verwijder de kapotte binnenband

    Haal de binnenband van de velg af.

  7. Pomp de nieuwe binnenband op

    Pomp de reservebinnenband -die je altijd in je fietstasje hebt zitten- een klein beetje op. Zo voorkom je dat de band dubbel gaat zitten op de velg. Pomp niet te enthousiast: de band is van rubber en je kan hem uit proporties blazen.

  8. Plaats de nieuwe binnenband op de velg

    Stop allereerst het ventiel in het ventielgat van de velg.

    Leg vervolgens de binnenband in de buitenband die nog steeds met één rand in de velg ligt. Duw het ventiel door het ventielgat en leg de binnenband in de buitenband.

  9. Wip de buitenband weer op de velg

    Begin bij het ventiel met het terugwippen van de band. Dit doe je door de band met beide handen vast te pakken en al duwend en rollend weer in de velg te krijgen. Werk aan weerszijden van het ventiel. Als je aan een kant begint en met de klok meegaat, dan heb je kans dat de band weer los schiet en je het werk dubbel doet.

  10. De laatste krachtinspanning

    Het laatste stukje van de buitenband terugwippen op de velg is het ingewikkeldst. Je kan de lucht uit de binnenband laten lopen om het wat makkelijker te maken. Maar het blijft een spierballenwerkje waar, als het je zelf niet lukt, je misschien hulp bij kan vragen.

  11. Plaats het wiel terug in je fiets

    Duw de derailleur naar achter en plaats het wiel weer terug in de fiets. Let er op dat het wiel goed in het midden zit en niet tegen je remblokjes aanloopt. Draai de snelspanner weer vast.

    Controleer of je ketting goed op de tandwielen ligt door het pedaal een paar keer rond te draaien.

  12. Klaar voor de top

    Draai je fiets weer om en ruim je rommel op. Je bent nu weer klaar voor je klim naar de top.

  13. Snelcursus bandenplakken voor thuis

    Je lekke band weggooien is zonde. Een snelcursus bandenplakken voor de loze uurtjes thuis:

    Pomp de binnenband op en houd de band in een bak water om het lek te vinden. Markeer het lek met een vetkrijtje of zwarte watervaste stift en controleer de band op verdere gaatjes. Droog de band af en schuur de plek licht op. Breng de lijm -niet te dik- aan op de band. Zorg dat de lijmplek groter is dan de plakker. Wacht een paar minuten tot de lijm is opgedroogd. Plak de plakker en wrijf hem stevig aan. Laat de band goed drogen en controleer extra of alle lekken geplakt zijn.

Do's

  • Controleer je buitenband op vastzittende steentjes om een volgend lek te voorkomen.

Don'ts

  • Leg de fiets na het uitnemen van het achterwiel niet op de derailleur. Deze kan verbuigen of vies worden.
  • Gebruik bij het terugleggen van de buitenband nooit bandenlichters. Als je iets te grof te werk gaat, kan je je binnenband weer lek prikken.

Bron

Band plakken aanvullingen

door Sjoerdt op 18-12-2008 22:15
Bij stap 4: kijk of je kunt ontdekken wat het lek veroorzaakt heeft en, als de oorzaak niet te verwijderen is: merk deze plek. Voor stap acht kun je de indringer dan verwijderen.
 
Voordat je de band (stap 13) in een bak water stopt is het verstandig eerst te voelen of het lek zonder water te vinden is (met je wang, lip, 'lekzoeker' of bovenkant van je hand).

Bij stap 5 kan het slim zijn eerst de band helemaal rond eerst naar het midden van de velg te duwen. Bij een racevelg kan het tegenvallen, maar bij een 'gewone' fiets krijg je dan meer ruimte omdat de velg in het midden een kleinere diameter heeft.
Hoedoeners in de spotlight
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!