Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Communicatie » Hoe geef ik feedback

Hoe geef ik feedback

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 10 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Vind je het lastig om iemand feedback te geven? Met deze handige tips kom je al een stuk verder!

Hoedoe door: Bas de Kruyff

Bekijk het profiel van Bas de Kruyff
Aantal Hoedoes: 1


Benodigdheden

  • Iemand waar je je aan stoort. Omdat hij of zij iets doet waar je last van hebt of waarvan je hem of haar gunt dat hij of zij daarin effectiever gedrag gaat vertonen.

Stappen

  1. Open het gesprek positief

    Door positief te starten, komt je gesprekspartner in een goede stemming. Het is natuurlijk fijn om positieve dingen te horen, zeker als die gaan over je gedrag. Hou het klein, want de nadruk komt te liggen op de volgende stap.

  2. Spreek het verbeterpunt helder uit

    Na de positieve opening is het tijd om het verbeterpunt, je eigenlijke feedback, te vertellen. Doe dit vanuit de houding dat je daarmee de ander wilt helpen. Want als je de ander terecht wilt wijzen, kun je de nodige weerstand verwachten. Blijf dus vriendelijk maar laat wel duidelijk worden dat je graag wilt dat je gesprekspartner iets aan zijn of haar gedrag veranderd.

  3. Sluit positief af

    Veel mensen vinden het niet leuk om feedback te krijgen en raken daarvan in een negatieve stemming. Het is daarom goed om die stemming weer positiever te helpen worden door positief af te sluiten. Daarmee zal de ontvanger van de feedback eerder bereid zijn er iets mee te doen. En dat is toch wat je uiteindelijk graag wilt!

Do's

  • Even voorbereiden. Wanneer je je aan iemand stoort en je wilt hem of haar daar op aanspreken, is het goed om even te bedenken hoe je dat gaat doen. Waarop wil je concreet feedback geven, denk je dat die ander dat herkent en welk gedrag zou je graag zien?
  • Wees op tijd. Het heeft geen zin om oude koeien uit de sloot te halen. Hoe langer je wacht met feedback geven, hoe minder goed die ontvangen zal worden. En je wilt toch graag dat er iets mee gedaan wordt! Wees zo actueel mogelijk, zodat de ontvanger nog goed kan terughalen welk gedrag hij vertoonde.
  • Open houding aannemen, geen strijd aangaan. Besef dat de ontvanger zelf mag kiezen wat hij met de feedback doet, ook al is dat helemaal niet wat jij hoopte. Immers, iedereen heeft zo zijn voorkeur dus jouw feedback zegt in eerste instantie iets over jou. Of hij zich kan vinden in je feedback is vers twee.
  • Richt je op het gedrag. Concrete feedback is makkelijker aan te nemen. Iemand zeggen dat hij onberekenbaar is, komt minder goed binnen dan wanneer je zegt dat je nu alweer tien minuten op hem moest wachten en dat je graag op tijd wilt beginnen.

Don'ts

  • De ander afrekenen. Feedback is bedoeld om de ander te helpen. Wanneer je dat als basisgedachte hanteert, kunnen jullie op een normale manier en rustige toon over de feedback spreken. Als je met een hoop wapengekletter het gesprek in gaat, kun je rekenen op een hoop weerstand.
  • Feedback opsparen. Ook al lijkt het soms de moeite niet waard om iemand aan te spreken op zijn gedrag, kijk uit met het opsparen van feedback. Wanneer je daar pas na 10 keer mee komt, is de maat voor jou kennelijk vol en het is dus de vraag of je dan nog "normaal" je zegje kunt doen. Bovendien, als je ervan overtuigd bent dat feedback bedoeld is om de ander te helpen en je komt er pas mee bij de 10e keer, dan heb je hem dus 9 keer die hulp niet geboden.

Bron

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Marieke van Oosterhout
Lid sinds: 31 maart 2008
Aantal Hoedoes: 24
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!