Hoe maak ik een tijdschrift
Document acties
- Tijdshoeveelheid 365 dagen
- Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Benodigdheden
- Idee
- Pen, papier en computer
- Medewerkers
- Contacten bij adverteerders en uitgevers
- Geld om te investeren
Stappen
-
Weet welk blad je wilt maken
Je hebt een leuk idee voor een nieuw blad. Uiteindelijk wil je er geld mee gaan verdienen of in ieder geval uit de kosten raken. Het eerste dat je dan moet uitzoeken is of er wel ruimte is in de markt voor je nieuwe blad. Bestaan er al meerdere bladen over jouw onderwerp? Worden die goed verkocht? Bestaat een blad over jouw onderwerp nog helemaal niet? Of doet een vergelijkbaar tijdschrift het in het buitenland erg goed?
Het kan ook zijn dat je de opdracht en financiering krijgt van een bedrijf of instelling om een blad te maken ter verspreiding onder een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld onder de werknemers van het bedrijf. Bij dit soort bedrijfsbladen is de factor 'markt' van minder belang.
-
Bepaal je doelgroep
Misschien heb je bedacht dat er een magazine moet komen voor een bepaalde leeftijdsgroep, zoals hoger opgeleide vrouwen of kinderen in de puberleeftijd. Je doelgroep is dan al snel helder. In andere gevallen moet je je doelgroep goed omschrijven. Waarom wil jouw doelgroep je tijdschrift gaan lezen? Denk ook na over de toon waarmee je de lezer gaat aanspreken en de onderwerpen die voor je doelgroep interessant kunnen zijn.
-
Formuleer de formule
Nadenken over je doelgroep is belangrijk, maar de formule van een blad is meer. Voordat je gaat beginnen, moet je ook een plan hebben waarin je de volgende zaken onder andere omschrijft:
- Aanloopkosten
- De advertentiemarkt
- Mogelijkheden om multimediaal te publiceren met bijvoorbeeld een website
- Distributiekanalen: abonnementen, losse verkoop of gratis verspreiding? Welke winkels verkopen je blad?
-
Bepaal de look en feel
Je blad moet voor de doelgroep een herkenbare uitstraling hebben. Maak je een vakblad, dan moet het zakelijk zijn. Een jeugdtijdschrift is gezellig, flitsend of speels. Een passende titel hoort hier ook bij.
Zorg dat je een beeld hebt van de 'look en feel' van je blad zodat je dat aan de grafische vormgever kunt uitleggen. Ook taalgebruik hoort bij de 'look en feel'. In een vakblad voor chemici gebruik je andere woorden en zinnen dan in een autotijdschrift.
-
Vind adverteerders
Voor een gefinancierd (vak)blad of voor een verenigingsblad met een vast aantal abonnees heb je geen extra geld nodig via advertenties. Voor een commercieel blad wel. Om die te werven heb je een goed marketingverhaal nodig, schrijft Frederike Geerdink in haar artikel. Je idee kan nog zo goed zijn, zonder adverteerders houdt het voor een commercieel blad al gauw op. Hiervoor ga je langs bij potentiele adverteerders of probeer je via je contacten bij de salesafdeling van bedrijven te peilen of er interesse is voor adverteren in je blad.
Tip: als je eerst je bladformule helemaal uitwerkt en daar adverteerders bij gaat zoeken moet, een van de partijen meestal water bij de wijn doen. Orienteer je dus eerst op de advertentiemarkt voordat je je formule uitwerkt.
-
Maak een redactieformule
Definieer de pijlers van je blad, de vaste rubrieken en onderwerpen, ook wel de redactieformule genoemd. Dat kan zijn een column, vragenrubriek, een vast aantal langere artikelen of een interviewartikel en een strip. Het kan ook een rijtje onderwerpen zijn zoals mode, sport, auto of gadget van de week. Voor een dagblad zijn de pijlers bijvoorbeeld binnenlands en buitenlands nieuws, economie en sport.
-
Maak de grafische formule
Nu je ongeveer weet hoe je blad eruit komt te zien, bepaal je het aantal pagina's. Houd rekening met de manier van drukken: een blad is vaak opgebouwd uit dubbelgevouwen bladen, zodat er vier pagina's per blad zijn. Je kunt de omvang van je blad dus alleen in veelvouden van vier maken, bijvoorbeeld 20, 24, 28 pagina's enzovoort. Het aantal pagina's met artikelen dat je kunt maken bepaalt de kosten van je blad omdat je de auteurs, de grafisch vormgever en de drukkosten moet betalen. Het aantal redactionele pagina's zal dan ook afhangen van hoeveel advertentieruimte je hebt weten te verkopen.
Verder denk je na over de cover, indeling van de bladspiegel, verhouding tekst-illustraties, het soort illustraties, kleurgebruik, lettertype en papiersoort.
-
Zoek auteurs
Een blad kun je niet in je eentje volschrijven. Dat zou ook een erg eentonig tijdschrift opleveren met alleen maar jouw schrijfstijl, jouw mening en jouw invalshoeken. Verzamel een team van auteurs en eventueel ook grafisch vormgevers en fotografen of tekenaars die vergelijkbare ideeën hebben over het nieuwe blad en de inhoud. Je kunt ze in dienst nemen, maar zeker bij een nieuw blad is het verstandiger om eerst met freelancers te werken. Zo zit je niet snel aan hoge vaste lasten vast en ben je flexibel als het even wat minder gaat.
-
Publiceer je eerste nummer
Brainstorm met je team over onderwerpen voor het eerste nummer. Schrijf de artikelen, maak de foto's, laat je hele blad opmaken. Het eerste nummer is soms een dummy of nulnummer. Een dummy is een nummer dat niet verspreid zal worden, maar enkel dient om je ideeën te visualiseren. Het bestaat misschien maar uit een paar pagina's. Een nulnummer is een compleet blad dat geldt als een test voor een tijdschrift dat regelmatig zal verschijnen. Na het nulnummer kunnen er nog puntjes op de i worden gezet. Je kunt bijvoorbeeld een onderzoek houden onder de lezers van het nulnummer. Met het nulnummer in de hand kun je bij adverteerders langsgaan, bij gebrek aan geld om te drukken zelfs als pdf. Je hebt dan iets tastbaars om hun te overtuigen advertentieruimte te kopen.
Is alles in orde, dan breng je het eerste nummer uit. Als je het je kunt veroorloven schakel je een reclamebureau in voor de lancering.
-
Beslis over het vervolg
Bij het bepalen van de formule heb je al aangegeven hoe groot je oplage zal zijn. Na een proefperiode van bijvoorbeeld een half jaar of een jaar, bepaal je of je je doel hebt gehaald. Zo niet, waar ligt dat aan? Stuur een antwoordkaart met een enquete mee met het eerste nummer. Deel je tijdschrift uit op manifestaties of in de straat en vraag om een mening. Als blijkt dat je met een paar extra mensen of een beetje meer budget je oplage kunt verhogen, dan kun je besluiten je blad nog een kans te geven. Het kan ook voorkomen dat je je hebt verkeken op de markt of je doelgroep. In dat geval slaat je blad niet aan en kun je er beter mee stoppen.
Do's
- Goed de markt onderzoeken om te kijken of er ruimte is voor jouw nieuwe blad
Don'ts
- In je eentje een blad proberen te maken