Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Loopbaan » Hoe vind ik een (andere) baan
3

Hoe vind ik een (andere) baan

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Hoe vind ik een (andere) baan
Voordat je je op de vele vacatures stort, breng je eerst in kaart wat je een potentiële werkgever te bieden hebt. Ook je eigen wensen zet je op een rij. Heb je dat gedaan, dan kun je doelgericht op zoek naar die leuke baan.

Hoedoe door: Marieke van Oosterhout

Bekijk het profiel van Marieke van Oosterhout
Aantal Hoedoes: 24


Benodigdheden

  • Pen en papier
  • Computer
  • Internet
  • Zaterdagkranten
  • Vakbladen

Stappen

  1. Breng je aanbod in kaart

     

    Voordat je in de krant of op internet op zoek gaat naar vacatures is het belangrijk dat je eerst bij jezelf nagaat wat je werkgevers te bieden hebt. Welke kennis, vaardigheden en persoonlijke eigenschappen bezit je? Welke opleidingen en cursussen heb je gevolgd? Ben je een organisatietalent? Of kun je beter met cijfers overweg? Zet ook op een rij waar je minder goed in bent. Wees in ieder geval eerlijk naar jezelf. Vraag ook je familie, vrienden en eventuele collega’s naar jouw sterke en zwakke kanten. Dat is misschien wel eng, maar het geeft je een vollediger beeld van jouw eigenschappen en vaardigheden.

  2. Zet je wensen op een rij

     

    Om een goede keuze te maken uit de enorme hoeveelheid banen die er zijn, moet je ook weten wat je wilt in je nieuwe baan. Wat vind je leuk om te doen? Waar haal je absoluut geen voldoening uit? Bedenk ook waarom dit zo is. Wil je in de buitenlucht werken of zit je liever op kantoor?  Kijk op een realistische manier naar je wensen, maar ook naar je mogelijkheden. Je kunt nu eenmaal geen dokter worden met een mbo-diploma doktersassistent.

    Spijkerbroek of mantelpak, familiebedrijf of multinational, veel praten of snel handelen. Organisaties zijn er in alle soorten en maten. Ga daarom ook voor jezelf na bij welk type bedrijf en bij welke cultuur jij je het prettigst voelt.   

  3. Ga actief op zoek

     

    Als je eenmaal weet wat je wilt, kun je op zoek gaan naar een passende functie. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt de vacatures in de zaterdagkranten of vakbladen bijhouden, maar je kunt ook de vacaturebanken op het internet raadplegen, je inschrijven bij uitzend-, detacherings- of werving & selectiebureaus, je cv op banensites plaatsen of een open sollicitatie sturen. Vertel ook je vrienden, familieleden en kennissen dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. De meeste vacatures worden via via vervuld.

  4. Schrijf een sollicitatiebrief en cv

     

    Heb je een leuke vacature gevonden, dan zal je jezelf moeten zien te ‘verkopen’ in je sollicitatiebrief. Hierin zet je uiteen waarom je die baan wilt en waarom jij vindt dat je geschikt bent voor de functie. In je cv zet je kort en bondig al je relevante werkervaringen, opleidingen, vaardigheden en kwaliteiten. Op basis van je sollicitatiebrief en cv beslist de selecteur of je wordt uitgenodigd voor een oriënterend gesprek of niet.

  5. Op gesprek

     

    Bereid je goed voor op het gesprek en pas je kleding aan de bedrijfscultuur aan. Stel tijdens het gesprek zelf ook vragen, je kunt zo achterhalen of de functie en het bedrijf daadwerkelijk bij je passen. Daarnaast maak je hierdoor een geïnteresseerde indruk en laat je zien dat je je goed hebt voorbereid. Na het oriënterend gesprek ga je bij jezelf na of de functie en het bedrijf bij je passen. Zo niet, dan is het verstandig verder te kijken en je uit de sollicitatieprocedure terug te trekken. 

Do's

  • Zo’n 60% van alle vacatures worden via via vervuld. Laat daarom zoveel mogelijk mensen uit je netwerk weten dat je op zoek bent. Vertel ook wat voor baan je wilt.
  • Word je niet uitgenodigd voor een gesprek, vraag dan waarom je bent afgewezen. Daarmee kun je in volgende sollicitaties je voordeel doen

Don'ts

  • Passief afwachten en hopen dat de ideale baan wel een keer voorbij komt.

Bron

Meer uitleg