Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Wonen & inrichten » Huishouden » Hoe vind ik een goede huishoudelijke hulp
4

Hoe vind ik een goede huishoudelijke hulp

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Hoe vind ik een goede huishoudelijke hulp
Je huishouden draait op volle toeren. Naast werk en gezin kom je aan schoonmaakklusjes simpelweg niet meer toe. Je bent niet de enige: zo’n 45 procent van de tweeverdieners met kinderen heeft huishoudelijke hulp, blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel planbureau (SCP). Goede werksters zijn echter schaars: per tachtig gezinnen is er slechts één, volgens het SCP. Hoe kom je dan aan een goede en betrouwbare hulp? En wat zijn de afspraken die je moet maken?

Hoedoe door: Irene de Vette

Bekijk het profiel van Irene de Vette
Aantal Hoedoes: 78


Benodigdheden

  • kennissenkring
  • internet
  • supermarktbriefjes
  • bemiddelingsbureau

Stappen

  1. Gebruik meerdere zoekmethoden

    Vraag rond bij buren, kennissen of familie of zij iemand kunnen aanbevelen die beschikbaar is. Plaats een advertentie op marktplaats.nl of in een plaatselijke krant. Een briefje in de supermarkt kan ook succes opleveren.

    Je kunt ook een bemiddelingsbureau voor je laten werken, zoals werkster.nl, regeltante.nl of zoekeenmannetje.nl. Patricia Halman van Regeltante.nl legt uit dat dit veel zoekwerk uit handen neemt. ‘Uit het aanbod hebben we de goede kandidaten al uitgefilterd en we bieden onze klanten meer informatie dan bijvoorbeeld op marktplaats.nl. Bij ons heb je de zekerheid dat de werkster ook echt beschikbaar is en werkervaring en referenties kan opgeven’, legt ze uit. Bij Regeltante betaal je bemiddelingskosten en krijg je een aantal namen en cv’s. Mocht er iemand bijzitten die je bevalt, dan krijg je de contactgegevens en kun je referenties natrekken.

    Je kunt ook een werkster inhuren die via een schoonmaakbureau werkt. De kosten zijn iets hoger, de prijs is vaak inclusief BTW. Het bureau regelt meestal de basisvoorzieningen (bv. ziektewet of vakantiegeld) en voldoet alle verplichtingen die de wet stelt voor wit werken als huishoudelijke hulp. Daarnaast is een werkster bij een bureau uitgebreid gescreend en krijg je als ze ziek wordt een vervangende hulp.

  2. Blijf zakelijk

    Veel mensen hebben moeite met ‘de baas spelen’ ten opzichte van hun huishoudelijke hulp. Dit is ook lastig, aangezien de werkster in een informele sfeer haar werk doet en er ook vaak hartelijk contact is tussen werkgever en werknemer. Ook krijgen sommige mensen soms een schuldgevoel omdat ze eigenlijk vinden dat ze hun huishouden zelf ‘horen’ te doen. Ze voelen zich dan bijna bezwaard als de werkster komt en gaan alvast zelf schoonmaken of meehelpen als ze er is. Ook vinden mensen het moeilijk gedetailleerde instructies te geven omdat goede werksters schaars zijn. Ze laten de werkster liever haar gang gaan.

    Onthoud goed dat je in eerste instantie een zakelijke relatie hebt. Je betaalt de hulp goed om haar werk te doen: schoonmaken. Daarom mag je ook laten weten wat je graag schoongemaakt wilt hebben. Halman raadt beide partijen aan om in een kennismakingsgesprek duidelijk aan te geven wat je verwacht. Besluit je met elkaar in zee te gaan, spreek dan goed af wat je iedere week gedaan wilt hebben en geef één extra, steeds wisselende klus.

    Bemoei je niet teveel met de wijze waarop er schoongemaakt wordt, als het maar goed gebeurt. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen schoonmaakmethodes. ‘Geef het tijd’, zegt Halman. ‘Als je na de eerste keer niet zo tevreden bent, wijs de hulp dan niet meteen de deur. Heeft ze bijvoorbeeld lange tijd voor een bepaald gezin gewerkt, dan is de nieuwe situatie ook wennen voor haar. Ieder huis is weer anders.’

  3. Leg afspraken vast

    Maak goede afspraken over zaken als werktijden, betaling,  vakanties, ziekmelding, maar ook over de inhoud van het werk. Zet dit alles op papier. Spreek een ‘proeftijd’ van een maand af: daarna kun je beiden evalueren hoe het werk gaat. Leg ook een opzegtermijn vast van een of twee maanden, zodat je genoeg tijd hebt een nieuwe hulp te vinden. Maak ook een sleutelverklaring waarin staat dat de werkster in het bezit is van één of meerdere sleutels. 

  4. Regel de betaling

    Als je niet met een schoonmaakbureau werkt, moet je de betaling zelf regelen. De Belasting heeft particulieren vrijgesteld van het afdragen van loonbelasting en sociale premies voor huishoudelijk personeel, mits dezelfde arbeidskracht maximaal drie dagen per week aan huis werk verricht. Dit is vastgelegd in de ‘regeling dienstverlening aan huis’

    Je kunt de werkster contant betalen of het geld overmaken. Extra papierwerk is daarvoor niet nodig. Je moet je werkster wel minimaal het minimumloon betalen, inclusief 6 procent vakantietoeslag en bij ziekte 6 weken doorbetalen.

    De werknemer hoeft geen btw te heffen, maar is, net als iedereen die inkomen geniet, verplicht zijn inkomen bij de Belastingdienst op te geven. Het huishoudelijk personeel is daar zelf verantwoordelijk voor. De werknemer mag jaarlijks tot E6000,- particulier belastingvrij bijverdienen. 

Do's

  • Leg afspraken vast op papier.

Don'ts

  • Maak de relatie niet te persoonlijk. Dit bemoeilijkt een zakelijke omgang met je werkster.

Bron

o.a Bron: o.a. ‘De werkster de baas’ op Intermediair en regeltante.nl
Hoedoeners in de spotlight
Adine Faber-Versluis
Lid sinds: 5 april 2008
Aantal Hoedoes: 469
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!