Hoe maak ik een bedrijfspagina aan op Facebook
Document acties
- Tijdshoeveelheid 10 minuten
- Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Benodigdheden
- Internet
Stappen
-
Maak een profiel aan
Je kunt pas een bedrijfspagina aanmaken als je ook een persoonlijk profiel hebt. Log in of maak er een aan. Wil je zelf eigenlijk helemaal niets met Facebook doen, dan kun je via Account > Privacyinstellingen > Algemene persoonlijke gegevens > Instellingen bekijken aangeven dat je niets zichtbaar wilt hebben.
-
Maak een pagina aan
Surf vervolgens naar www.facebook.com/pages om een nieuwe pagina aan te maken. Je ziet in de rechterbovenhoek een knop met 'Pagina Aanmaken'. Klik daarop.
-
Selecteer het type pagina
Selecteer vervolgens het soort pagina dat je aan wilt maken. In dit geval kun je op het tweede vakje klikken: 'Bedrijf, organisatie of instelling'. Je kunt hier echter ook een pagina aanmaken voor een goed doel, voor een merk of product, of misschien zelfs voor je woonplaats.
Geef vervolgens aan in welke categorie je bedrijf valt, vul de bedrijfsnaam in en lees de voorwaarden. Als je akkoord bent met de voorwaarden, vink je dit vakje aan en klik je op 'Aan de slag'. -
Upload een profielafbeelding
Als je pagina aangemaakt is, is het belangrijk om deze te vullen. Begin met een leuke profielfoto. Die mag maximaal 4 MB groot zijn. Kleiner is natuurlijk altijd beter, dan kan deze namelijk sneller geladen worden. Kies een aansprekende foto, bijvoorbeeld van je logo, bedrijfspand of misschien zelfs van jezelf of je product. Je kunt later altijd meer foto's aan je profiel toevoegen.
-
Nodig je vrienden uit
De volgende stap is het krijgen van vrienden, of beter gezegd: fans. Om mensen te laten weten dat je pagina bestaat, kun je je vrienden uitnodigen. Zij kunnen je pagina dan 'Liken' en de nieuwtjes volgen. Op die manier wordt je pagina steeds bekender, ook bij mensen die jij zelf misschien niet kent.
-
Voeg meer informatie toe
Tot nu toe heb je alleen een foto geüpload en een categorie en bedrijfsnaam doorgegeven. Daar trek je potentiële klanten natuurlijk nog niet mee over de streep. Geef daarom nog meer informatie, bijvoorbeeld over de producten of diensten die je levert, de openingstijden, enzovoorts.
-
Plaats statusupdates
Je bedrijfspagina is helemaal af! Nu is het zaak er wat leven in te blazen en ervoor te zorgen dat hij aantrekkelijk genoeg is om te volgen. Dat doe je door statusupdates te plaatsen. Doe dit bijvoorbeeld drie keer per dag. Zorg wel dat de informatie waardevol en relevant is voor je lezers. Eventueel kun je deze functie ook aan Twitter koppelen; je statusupdates worden dan automatisch ook via Twitter verzonden. Zo sla je twee vliegen in één klap.
Do's
- Probeer zoveel mogelijk 'Likes' te verzamelen; bij 25 'Likes' krijgt je pagina namelijk een officiële URL
Don'ts
- Maak geen bedrijfspagina aan als je er vervolgens niets meer mee doet, dat staat veel slechter dan helemaal geen pagina hebben