Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Geld » Bank en beleggen » Hoe claim ik compensatie voor mijn woekerpolis
4

Hoe claim ik compensatie voor mijn woekerpolis

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
In de jaren '90 ging het goed met de economie. De beurzen stonden continu in de plus en veel Nederlanders wilden daar graag een graantje van meeplukken. Dat gold ook voor adviseurs. Verzekeringsmaatschappijen verkochten toen ongeveer 6,5 miljoen beleggingspolissen. Achteraf bleek de voorlichting niet helemaal optimaal te zijn: de beloofde rendementen werden vanwege exorbitant hoge kosten niet behaald en veel mensen kregen, ondanks dat de beurs het goed gedaan had, niet eens hun inleg terug. Een flinke strop. Inmiddels is bepaald dat de in rekening gebrachte kosten te hoog waren en kunnen mensen die hierdoor gedupeerd zijn gebruik maken van de compensatieregeling. Dat betekent dat ze te veel ingehouden kosten terug kunnen krijgen. Als ze tenminste aanspraak maken op de compensatieregeling.

Hoedoe door: Adine Faber-Versluis

Bekijk het profiel van Adine Faber-Versluis
Aantal Hoedoes: 469


Benodigdheden

  • Je polis
  • Identiteitsbewijs
  • Envelop
  • Postzegels
  • Geduld
  • Bankafschrift (als je de polis hebt afgekocht)

Stappen

  1. Controleer of je een woekerpolis hebt

    Niet alle polissen zijn automatisch woekerpolissen. Controleer eerst of je wel een woekerpolis hebt. Sommige verzekeraars bieden online een lijst, bij andere verzekeraars moet je eerst je gegevens invullen en krijg je dan te horen of je wel of geen woekerpolis hebt.

  2. Wacht rustig af

    Als je de polis niet hebt afgekocht en deze gewoon nog door loopt, dan hoef je niets te doen. Dit geldt ook voor polissen die na 1 januari 2008 zijn afgekocht en minimaal vijf jaar gelopen hebben. De verzekeraars hebben met elkaar afgesproken hun klanten zelf te informeren over wat ze nog tegoed hebben. Dit gebeurt in batches, bijvoorbeeld op polisnummer of naam. Informeer bij de verzekeraar wanneer jij ongeveer bericht zou kunnen verwachten.

  3. Vul het compensatieformulier in

    Als je verzekering nog loopt of na 1 januari 2008 beëindigd is en minimaal vijf jaar gelopen heeft, dan krijg je bij de compensatiebrief een formulier. Vul dit formulier in en stuur het zo snel mogelijk terug, met de benodigde informatie en stukken. Zodra dat binnen is bij de verzekeraar, wordt een definitieve berekening gemaakt.  en kan een uitbetaling worden verricht.

  4. Wacht op de vervolgbrief

    Na de compensatiebrief kan nog een vervolgbrief komen. Die brief is alleen bedoeld voor mensen die nog een lopende verzekering hebben. In die vervolgbrief worden mogelijkheden genoemd om de verzekering over te sluiten. In sommige gevallen kan dit interessant zijn. Als je dit interessant vindt, kun je een afspraak maken met een adviseur en bespreken of een van de opties ook echt wat voor je is.

  5. Meld je aan

    Als je de polis voor 1 januari 2008 hebt afgekocht, dan moet je zelf actie ondernemen. Je moet je dan aanmelden via de website. Dit kan meestal door een formulier in te vullen, een kopie van je identiteitsbewijs en een kopie van de polis toe te voegen. Ook wordt gevraagd naar een kopie van het bankafschrift waarop de uitkering zichtbaar is. Dit is in de meeste gevallen optioneel, maar kan het proces wel versnellen. Gewoon doen dus, als je dat nog hebt.

  6. Wacht op de compensatiebrief

    Voor het verwerken van de aanvragen is wat tijd nodig. Reken er daarom niet op dat je het antwoord (of je geld) binnen een paar weken op de mat hebt liggen. Onderzoek of je online kunt vinden welke periode de verzekeraar zelf aanhoudt voor het reageren en noteer dit in je agenda. Wacht de periode rustig af.

    Als je binnen de opgegeven tijd nog geen compensatiebrief hebt gehad, neem dan contact op met de verzekeraar. Mogelijk is er onderweg iets mis gegaan.

  7. Wacht op je betaling

    In de brief met de definitieve berekening kun je zien hoe lang het ongeveer duurt voor je uitbetaald wordt. Houd deze termijn goed in de gaten. Heb je nog geen geld binnen, terwijl de termijn inmiddels wel al verstreken is? Neem dan contact op met de verzekeraar. Zorg ervoor dat je alle gegevens bij de hand houdt, zodat je eventuele vragen snel kunt beantwoorden.

Do's

  • Stuur alleen kopietjes op
  • Leg zelf een dossier aan van wat je verzonden hebt, zodat je af en toe de acties op kunt volgen
  • Bewaar je geduld. Het is natuurlijk zuur als je lang op je geld moet wachten, maar aan de andere kant: je was het kwijt en krijgt nu toch wat terug. Houd gewoon deadlines in de gaten, neem contact op als dat nodig is en laat je niet gek maken

Don'ts

  • Laat het er niet bij zitten. De meeste verzekeraars bieden een overzichtelijke manier om aanspraak te maken op de compensatieregeling. Het is echt een kwestie van een half uurtje werk

Bron

ASR Compenseert

Meer uitleg