Hoe wimpel ik een telefonische verkoper af
Document acties
- Tijdshoeveelheid 5 minuten
- Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Benodigdheden
- Assertieve houding
- Geen spoortje twijfel
Stappen
-
Vraag waarom de verkoper belt
Het is niet altijd duidelijk of je wel of niet met een telefonische verkoper te maken hebt. Wanneer iemand vraagt of hij of zij je even mag storen, dan kan het bijvoorbeeld ook om je deelname in een enquête gaan, of iets heel anders. Zeg dus niet direct ‘nee’, maar vraag gewoon waarom de verkoper belt. Zodra deze aangeeft dat het gaat om een geweldige aanbieding, weet je genoeg.
-
Zeg: 'Nee, dank je.'
Het is lastig om zomaar ‘nee’ te zeggen, zonder hier een reden bij te geven. Het is echter wel de meest effectieve manier om het gesprek zo snel mogelijk af te ronden. Met een ‘Nee, dank je’ geef je de telefonische verkoper namelijk maar weinig aanleidingen om verder te gaan. Een smoes, bijvoorbeeld ‘Nee, dat soort dingen overleg ik liever met mijn man/vrouw’ kan leiden tot vragen als: ‘Wanneer is uw man/vrouw thuis? Kan ik dan even terugbellen?’ en daar heb je geen zin in. Houd het daarom gewoon bij ‘nee’, zonder uitleg. Je bent de verkoper geen uitleg verschuldigd!
-
Geef duidelijk aan dat je geen belangstelling hebt
Een vastberaden telefonische verkoper zal je niet zomaar laten gaan en zal in ieder geval nog een poging doen: ‘Waarom niet? Het is zo’n goede aanbieding en het kost bijna niets!’ Geef daarop nog een keer duidelijk en beleefd aan dat je geen belangstelling hebt en dat de verkoper alle registers open kan trekken, maar aan jou niets zal verdienen. Telefonische verkopers werken vaak op commissiebasis en zullen, als ze het idee krijgen dat er inderdaad niets te verkopen is, liever doorgaan naar een volgende potentiële klant dan met jou blijven discussiëren.
-
Laat je nummer uit het bestand halen
Als je de verkoper toch aan de lijn hebt, is dit een prima gelegenheid om even te vragen of de verkoper direct je telefoonnummer uit het bestand wil verwijderen. Dit kan je in de toekomst veel tijd schelen. Als je je afvraagt hoe het bedrijf aan jouw telefoonnummer gekomen is, vraag het dan gewoon. Wellicht heeft je telefoonmaatschappij je nummer doorverkocht en kun je beter daar aan de bel trekken!
-
Sluit het gesprek resoluut af
Als je hebt gevraagd of je nummer uit het bestand verwijderd kan worden en duidelijk hebt aangegeven dat je geen belangstelling hebt, dan kun je het gesprek snel en resoluut afronden. Laat je niet verleiden tot een discussie, maar wens de telefonische verkoper een prettige dag en hang de telefoon op.
Do's
- Zeg ‘nee’!
- Vraag of je nummer uit het bestand gehaald kan worden
- Als je wel belangstelling hebt: vraag of er op een later tijdstip teruggebeld kan worden, zodat je er nog even over na kunt denken
- Lees trucs die telefonische verkopers gebruiken en kijk of je ze kunt herkennen
Don'ts
- Bedenk geen smoesjes, dit kost je uiteindelijk alleen maar meer tijd
- Wees niet onbeleefd; hoe vervelend het ook is, een telefonische verkoper doet ook alleen zijn of haar werk
- Laat je niet meeslepen in een discussie: nee is nee
- Laat je niets aansmeren: elke aanbieding komt nog wel een keer voorbij
Afwimpelen
Ik ben altijd heel snel klaar met die mensen, als ze bellen voor een abonement op een krant dat ik niet wil, zeg ik, als ze blijven doordrammen, dat ik analfabeet ben (sommigen moet je uitleggen wat dat is) en als ze een prachtige aanbieding hebben, zeg ik bij voorbaat al dat ik niet van plan ben om iets zo aan de telefoon te kopen. Ik vraag altijd naar een website, folder, enz. want ik wil best een aanbieding bekijken maar ga nergens zomaar op in. Bestaat er geen website en kunnen ze ook geen folders sturen en komen ze aan met de dooddoener 'mevrouw u bent een dief van uw eigen portomenee als u hier niet op in gaat' zeg ik dat ik geld over heb en geen flauw idee heb wat ik ermee moet doen om het kwijt te raken. En als ze écht niet willen luisteren zeg ik dat ik mijn vriend even zal halen en zet ik de telefoon op tafel neer waar we net aan zitten te eten en kunnen ze meeluisteren naar onze conversatie.
Telefonische verkopers doen idd alleen maar hun werk, maar ze moeten zich ook beseffen dat ze inbreuk maken op iemands privacy. We geven nooit zomaar ons telefoonnummer op, en als je je uit hun bestand laat verwijderen bellen ze over vier weken weer terug 'we zouden nog even contact met u opnemen over onze aanbieding'... sorry hoor, maar dan ben ik gewoon niet meer zo vriendelijk. Ik zal nooit iemand uitschelden of wat dan ook, maar dan laat ik iemand onnodig lang wachten zonder resultaat. Ze laten mijn eten ook wachten...