Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Lichaam & geest » Stress » Hoe blijf ik kalm bij een conflict
4

Hoe blijf ik kalm bij een conflict

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Hoe blijf ik kalm bij een conflict
Wanneer je emotioneel reageert dan kan een conflict makkelijk ontaarden in een vervelende ruzie. "Tel tot 10" is een veelgehoord advies, maar dat is slechts één van de tien stappen die je kunt zetten om kalm te blijven en het conflict in een prettige sfeer op te lossen.

Hoedoe door: Renate Boogvrouw

Bekijk het profiel van Renate Boogvrouw
Aantal Hoedoes: 15


Stappen

  1. Onderzoek je gedachten

    Soms ontaardt een kleine irritatie bijna automatisch in een grote strijd. Ga voor jezelf na welke gedachten er bij je opkomen als je zo'n irritatie voelt. Waar word je zo boos van? Door afstand te nemen kun je er neutraler naar kijken en het probleem rustig oplossen.

  2. Leef je in in de ander

    Als iemand zich anders gedraagt dan jij zou willen, bekijk de situatie dan eens van de andere kant. Als een goede vriend niet op je feestje komt dan heeft hij het misschien even te druk met andere dingen in zijn leven. Of misschien houdt hij niet van feestjes en gaat hij liever een keer met je uit eten.

  3. Wees niet te streng voor jezelf

    Soms zegt iemand iets tegen je dat hard aankomt. Maar waarom eigenlijk? Van goede kritiek kun je juist iets leren over jezelf en de ander. Overdrijf de betekenis niet: als iemand je een verwijt maakt dan draait het meestal om je gedrag, niet om jou als persoon. Durf je minder fraaie kanten onder ogen te zien zonder jezelf naar beneden te halen.

  4. Durf je eigen beslissingen te nemen

    Een conflict is vaak bedreigend door het idee dat jouw wensen en verlangens ondermijnd worden, je de strijd verliest en iemand anders macht over je uitoefent. Maar je bent niet het slachtoffer van de situatie en je bent vrij om je eigen beslissingen te nemen. Als iemand iets van je vraagt waar je weinig voor voelt, onderhandel dan over een oplossing of zeg gewoon 'nee'.

  5. Krop je ergernis niet op

    Trek aan de bel vóór de spanning te hoog oploopt en vertel de ander waar je een probleem mee hebt.

  6. Geef concreet aan wat je wilt

    Ruzie ontstaat vaak door jij-verwijten met woorden als 'altijd' en 'nooit' ('jij ruimt nooit iets op'), persoonlijke beschuldigingen ('je bent zo slordig') of zelfs dreigementen. Daar bereik je niks mee.

    Je kunt beter beleefd blijven en concreet aangeven wat je van de ander wilt, liefst met een ik-boodschap. 'Ik zou het fijn vinden als je een keer per week de huiskamer wilt opruimen'

  7. Praat in de wij-vorm

    Door te praten over 'ik' en 'jij' benadruk je de tegenstellingen. Praat liever over oplossingen in de 'wij'-vorm. 'Hoe kunnen we de huiskamer fris en opgeruimd houden?' Je zult zien dat de ander meestal welwillend reageert op wij-oplossingen.

  8. Toon je gevoelens en luister

    Misschien voelt het ongemakkelijk, maar door je gevoelens te laten zien en naar de ander te luisteren kun je uit het conflict stappen. 'Ik vind het vervelend dat we zo zitten te kissebissen. Hoe kunnen we dit samen oplossen?'

  9. Ken je eigen reactiepatroon

    Als je weet hoe je in een conflict meestal reageert, dan kun je op zo'n moment kiezen voor een andere reactie. Bijvoorbeeld jezelf inhouden in plaats van meteen boos reageren, of een gesprek aangaan in plaats van weglopen.

  10. Tel tot tien

    Als een conflict toch uit de hand dreigt te lopen, dan kun je het beste even helemaal niets doen. Tel tot tien of neem een time-out. Verwerk je boosheid of verdriet, voordat je het conflict probeert op te lossen.

Bron

Zo blijf je rustig tijdens conflicten, artikel van psycholoog drs. Agnes Koegler in Mind Magazine (mei 2008)

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!