Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Maatschappij » Levensbeschouwing » Christendom » Hoe word ik christen

Hoe word ik christen

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 365 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Hoe word ik christen
Dit is géén bekeringspoging, maar informatie voor wie in aanraking is gekomen met God en niet weet wat hij nu verder moet. Wil je weten waar je terecht kunt, wat je moet doen en wat de volgende stappen zijn als je christen wilt worden? Lees dan verder.

Hoedoe door: Joke Heikens

Bekijk het profiel van Joke Heikens
Aantal Hoedoes: 4


Benodigdheden

  • Een bijbel
  • Een computer met internetverbinding

Stappen

  1. Christen, ik?

    Ja precies, jij. God wil namelijk iedereen als Zijn kind aannemen, echt iedereen. Het maakt niet uit wat je hiervoor gedaan hebt, het gaat alleen maar om wat je nu doet en nu beslist. Beslis je nu dat de Tien Geboden geen verboden zijn, maar leefregels? Dan heb je hulp nodig om deze nieuwe weg in te slaan.

  2. Koop een bijbel

    De Bijbel is het Woord van God, het oudste boek ter wereld en het boek waarvan veel exemplaren uit de oudheid bestaan. Het is het meest gelezen, verkochte en vertaalde boek ter wereld. Als christen is het goed om te lezen over wat God wil voor jou. Is de bijbel helemaal nieuw voor je, begin dan met de Evangeliën: Mattheüs, Marcus en Johannes. Daarin staat het verhaal van Jezus, de Zoon van God, verteld en dat is waar het om draait in het christendom. Tegelijk zijn die boeken niet te zwaar, wat ze ook uitermate geschikt maakt als start.

  3. Doe de Alpha-cursus

    Doe de Alpha-cursus

    Voor 'beginnende' christenen, maar ook voor mensen die niet gelovig zijn of het allemaal niet zo precies weten, is er de Alpha-cursus. Die legt je de beginselen uit van het christendom en met een groep mensen ga je op zoek naar wat het geloof inhoudt, hoe je kunt bidden en hoe je contact krijgt met God. Ook leer je hoe je je christen-zijn in de praktijk kunt brengen. De Alpha-cursus doe je altijd met een groep mensen die je niet kent, je eet altijd eerst met elkaar voordat je met het onderwerp van die avond aan de slag gaat. Dit is een prima hulpmiddel om je geloof handen en voeten te geven, maar het is ook interessant voor mensen die alleen meer willen weten over het christendom.

  4. Zoek een gemeente

    Wat? Moet ik een gemeente zoeken? Ja, dat is wel zo verstandig. Geloven doe je namelijk niet alleen, maar samen. Het is nooit goed om iets alleen te doen, God wil ook dat je samenleeft met andere mensen. Christen zijn verlangt niets van je wat je niet zelf wilt. Soms moet je er echter achter komen dat bepaalde dingen die je graag doet, niet goed voor je zijn en dat je ze diep van binnen misschien helemaal niet wilt, maar dat het een vervanging is voor iets dat je mist. Een gemeente laat je kennismaken met andere manieren van lofprijzing en aanbidding (dit klinkt misschien wat zweverig, maar ik kan het even niet anders benoemen). Staar je echter niet blind op de gemeente, dat is namelijk niet het middelpunt van je geloof.

  5. Pas je leven aan

    Als je tot geloof komt, krijg je vanzelf het verlangen om je leven aan te passen. Doe niets alleen omdat je denkt dat het moet of omdat het zo 'hoort' (volgens anderen). De spreuk What Would Jesus Do? (Wat zou Jezus Doen?) is een erg goede richtlijn bij alles wat je doet. Maar laat je niet helemaal uit de wereld halen, blijf in het hier en nu en sluit je ogen niet voor wat er om je heen gebeurt en laat je hierin leiden door je geloof!

Do's

  • Dichtbij jezelf blijven
  • Lezen en luisteren

Don'ts

  • Alles mag, bij God is alles mogelijk.
Hoedoeners in de spotlight
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Marieke van Oosterhout
Lid sinds: 31 maart 2008
Aantal Hoedoes: 24
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!