Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Communicatie » Hoe creëer ik een professionele online identiteit
5

Hoe creëer ik een professionele online identiteit

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Wie op zoek is naar een nieuwe baan, interessante opdrachten of zijn carrière een andere wending wil geven, doet er goed aan zichzelf op het internet te profileren. Steeds vaker wordt met behulp van Google bekeken wie je bent en wat je doet. Maar wat moet je doen om een goede online reputatie te vestigen?

Hoedoe door: Marieke van Oosterhout

Bekijk het profiel van Marieke van Oosterhout
Aantal Hoedoes: 24


Benodigdheden

  • Computer

Stappen

  1. Google jezelf

    Je online reputatie wordt voor een groot deel bepaald door Google. De meeste mensen gebruiken deze zoekmachine om meer over iemand te weten te komen. En de gegevens die Google ophoest, kunnen je maken of breken. Dat ondervond bijvoorbeeld de Newyorkse marketeer Stephanie Fierman. Zij negeerde een blogbericht dat leugens over haar verspreidde. Maanden later domineerden deze leugens alle zoekresultaten. Haar reputatie was aan gort geholpen.

    Hoe is het met jouw online status gesteld? Typ je voor- en achternaam in op www.google.nl (liefst tussen aanhalingstekens) en controleer de pagina’s die verschijnen. Ben je tevreden met het resultaat of komen er zaken naar boven die je liever niet meer terugziet? Is dat laatste het geval, dan kun je proberen je gegevens te laten verwijderen uit Google.

  2. Maak een profiel aan op een netwerksite

    De makkelijkste manier om jezelf te profileren is door een profiel aan te maken op sociale netwerksites, zoals LinkedIn of Facebook. Recruiters bijvoorbeeld gebruiken deze professionele netwerksites steeds vaker in hun zoektocht naar geschikte kandidaten voor openstaande vacatures.

    Voordat je een profiel aanmaakt, is het belangrijk dat je je eerst afvraagt of de opzet van de site past bij het imago dat je jezelf wilt aanmeten. LinkedIn is een ideale manier om je werkervaring, zakelijke netwerk en expertise te tonen. Denk na welke zoektermen op jou van toepassing kunnen zijn, want recruiters zoeken onder andere op basis van kernwoorden. Link alleen met mensen die je kent: wanneer zij benaderd worden voor een referentie kunnen ze die ook geven en vice versa. Vraag vroegere collega's om een aanbeveling over jou te schrijven. Hoe meer aanbevelingen je hebt, hoe waardevoller je bent.

  3. Maak een persoonlijke website

    Een andere manier om jezelf aan de wereld te presenteren is via een eigen website. Dat kan heel simpel met alleen een cv, maar je kunt op je site ook foto's plaatsen of links naar artikelen die je hebt geschreven. Je eigen website is de ideale plek om je imago helemaal zelf vorm te geven. Je kunt jezelf natuurlijk presenteren op http://zand79.tripod.com/, maar een eigen domeinnaam met je voor- en achternaam staat veel professioneler en is veel gemakkelijker te onthouden.

  4. Ga bloggen

    Bloggen is een goede manier om anderen te laten zien dat je ergens verstand van hebt. Een eigen weblog heb je binnen enkele minuten aangevraagd en online gezet, maar ben je er wel van bewust dat het onderhouden ervan aanmerkelijk meer tijd kost, zeker als je 'm up-to-date wilt houden. Doe het dan ook alleen als je het écht leuk vindt en er tijd voor hebt.

  5. Ga in discussie met vakgenoten

    Heb je geen zin of geen tijd om een eigen blog te beginnen, dan kun je je altijd nog aansluiten bij een discussieforum of expertblog over het onderwerp waar je veel van weet. Het schrijven van berichten op dergelijke sites is een prima manier om je op een bepaald onderwerp te profileren. Geef antwoord op prangende vragen van anderen of meng je in een discussie. Houd het wel netjes, want vergeet niet: ook dat is weer vindbaar!

Do's

  • Wees selectief in de persoonlijke informatie die je online plaatst.
  • Google jezelf regelmatig.

Don'ts

  • Altijd onder je eigen naam actief zijn in fora, dicussiegroepen, etc.

Meer uitleg