Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Freelance » Hoe schrijf ik een ondernemingsplan
1

Hoe schrijf ik een ondernemingsplan

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Hoe schrijf ik een ondernemingsplan
Je hebt de knoop doorgehakt: je gaat als zelfstandig ondernemer aan de slag! Maar hoe pak je het aan? Met welke financiële zaken moet je rekening houden? Hoe ga je om met marketing? Welke strategie ga je volgen? Al deze onderwerpen kun je op papier zetten in je ondernemingsplan. Dit plan kun je vervolgens gebruiken om jezelf scherp te houden, maar ook bijvoorbeeld als hulpmiddel bij het aanvragen van een krediet of lening bij de bank.

Hoedoe door: Adine Faber-Versluis

Bekijk het profiel van Adine Faber-Versluis
Aantal Hoedoes: 469


Stappen

  1. Vertel meer over jezelf

    Hoewel je een ondernemingsplan natuurlijk niet alleen voor de bank of een financier schrijft, maar vooral voor jezelf, is het belangrijk toch met die eerste twee groepen rekening te houden. Je schrijft dus eerst wat over jezelf en je bedrijf. Wat doe je precies? Waarom zou jij nu net de aangewezen persoon zijn om van je product of dienst een succes te maken? Heb je een gat in de markt gevonden? Kortom, wat is je plan en waarom zou het werken?

    Gebruik deze alinea's om jezelf, je bedrijf en je dienst of product kort en bondig neer te zetten. Zelfs als iemand alleen tijd had om dit stukje te lezen, moet duidelijk zijn waarom hij of zij in jou zou 'moeten' geloven.

  2. Werk je marketingplan uit

    Een goed idee of een prima dienst vormen een mooie start, maar als je ze niet weet te verkopen, gaat je bedrijf ook nergens heen. Voor je begint, moet je een plan hebben over hoe je je dienst of product nu eigenlijk aan de man gaat brengen. Kortom, je hebt een marketingplan nodig. Je ondernemingsplan biedt hier ruimte voor. Focus je op de volgende dingen:

    • Product: wat verkoop je, wat zijn de unieke kenmerken, waarom is het beter of opvallender dan iets van de concurrentie?
    • Doelgroep: aan wie wil je het verkopen? Wat zijn de kenmerken van deze groep en hoe zou je ze het beste kunnen bereiken, op een betaalbare manier?
    • Formule: mensen willen graag weten van wie ze iets kopen en waarom ze het van jou moeten kopen. Overtuig ze door voor jezelf een goede bedrijfsformule op te zetten. In een ideale wereld, hoe zou juist jouw product dan een plekje in de markt veroveren?
    • Methode: hoe ga je je producten of diensten aan de man brengen? Gebruik je internet of ga je liever op bezoek, heb je al een website of wil je die maken? Wat gaat het eigenlijk kosten of beter nog: wat zou de ideale prijs zijn? Zorg ervoor dat je methodes (en natuurlijk je prijs) elkaar ondersteunen. Kortom, zorg voor een goede marketingmix!
  3. Analyseer wat het oplevert

    Het belangrijkste onderdeel van het ondernemingsplan is natuurlijk het financiële plaatje: wat levert het op? Als je investeerders wilt overtuigen, dan zul je met meer moeten komen dan een uniek product. Zij willen namelijk weten of hun investering op korte of lange termijn geld gaat opleveren. Hiervoor neem je een financieel plan op in je marketingplan.

    Dit plan bestaat uit de volgende punten:

    • Investeringsplan: wat is er nodig om je bedrijf op te starten?
    • Financieringsplan: hoe ga je dat betalen?
    • Exploitatiebegroting: wat verwacht je aan omzet, winst en kosten?
    • Privé-uitgaven: hoeveel zul je zelf opnemen uit je zaak?
    • Liquiditeitsbegroting: hoe betaal je je rekeningen elke maand?
  4. Kies een juridisch jasje

    Een bedrijf heeft altijd een rechtsvorm. Hier kun je zelf - tot op zekere hoogte - een keuze in maken. Veel mensen die voor zichzelf beginnen en weinig tot geen kosten maken, beginnen met een eenmanszaak. Met een flinke omzet of een toenemend risico, kan het omzetten naar of starten met een BV weer een meer aantrekkelijke optie zijn. Iedere rechtsvorm heeft voor- en nadelen, laat je hierover goed informeren door je accountant en juridisch adviseur. Het omzetten kan veel geld kosten, dus je kunt beter in één keer de juiste vorm kiezen!

  5. Toets je plan

    Jij ziet het allemaal helemaal voor je: je product of dienst wordt een groot succes! Maar is dat wel zo, of heb je gewoon een te roze bril op? Toets je plan aan andere ondernemers, maar ook aan mensen in je omgeving. Zij zullen uiteindelijk misschien wel je klanten worden! Luister goed naar opmerkingen die ze hebben en overweeg je plan aan te passen als blijkt dat bepaalde dingen niet echt realistisch zijn. Doe dit voor je naar een investeerder stapt; tekortkomingen in je plan kun je beter horen van mensen uit je omgeving, dan van mensen die geld in je bedrijf zouden moeten steken!

  6. Houd je plan up to date

    Veel ondernemers maken een ondernemingsplan, regelen hun financiering en leggen het plan vervolgens in een la. Niet doen! Je ondernemingsplan is juist bedoeld voor jezelf: scherp het regelmatig aan, lees het door en kijk of je niet van je pad dwaalt en wees niet bang om het helemaal om te gooien als de tijden daar om vragen. Je ondernemingsplan leeft, net als je onderneming!

Do's

  • Wees realistisch; je zult zowel met mee- als met tegenvallers te maken krijgen!

Don'ts

  • Raffel je ondernemingsplan niet af, de tijdsinvestering verdien je zo terug
  • Laat je ondernemingsplan niet door een ander schrijven; jij zult de uitvoering voor je rekening moeten (kunnen) nemen!

Bron

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 59
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!