Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Management » Hoe ontwikkel ik draagvlak
4

Hoe ontwikkel ik draagvlak

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Hoe ontwikkel ik draagvlak
Als je je maatregelen niet alleen op papier door wilt voeren, maar er ook voor wilt zorgen dat ze binnen het hele bedrijf ondersteund worden, dan zul je ervoor moeten zorgen dat er voldoende draagvlak is voor je maatregelen. Het creëren van voldoende draagvlak kan lastig zijn, maar als je de volgende stappen volgt, dan kom je er wel!

Hoedoe door: Adine Faber-Versluis

Bekijk het profiel van Adine Faber-Versluis
Aantal Hoedoes: 469


Benodigdheden

  • Inlevingsvermogen
  • Tijd
  • Onderhandelingsvaardigheden
  • Heldere visie
  • Oor en oog voor de meningen van anderen

Stappen

  1. Steek de koppen bij elkaar

    Je hebt ongetwijfeld een goed idee, maar om draagvlak te creëren, zul je ervoor moeten zorgen dat het niet jouw idee blijft, maar ons idee wordt! Steek daarom de koppen bij elkaar en overleg over het idee. Breid het verder uit, bekijk wat de voor- en nadelen zijn en probeer door middel van een gezamenlijke brainstormsessie met een plan te komen waar iedereen zich in kan vinden.

    Laat niet zomaar iedereen deelnemen aan deze brainstormsessie. Kies liever eerst voor je eigen team of je naaste collega's. Zo voorkom je dat de sessie vooral veel discussie, maar weinig concreet resultaat oplevert.

  2. Peil de meningen

    Als je tijdens je brainstormsessie een mooi plan hebt samengesteld, dan is het belangrijk om eerst even te peilen hoe anderen - mensen die niet betrokken waren bij de sessie - tegen het plan aankijken. Vraag bijvoorbeeld mensen van je afdeling naar hun mening. Als je wilt kun je aan de hand van deze meningen je plan nog iets verder verfijnen, voordat je ermee verder gaat.

  3. Vraag feedback aan belangrijke betrokkenen

    Buiten de mensen die je hebt ingezet in de brainstormsessie, zijn er ongetwijfeld nog een aantal belangrijke mensen die je kunnen helpen met het verder ontwikkelen van je plan. Denk aan jouw managers, de ondernemingsraad of managers van andere afdelingen die ook te maken kunnen krijgen met jouw plan. Vraag hen om feedback, zodat je straks ook kunt rekenen op hun ondersteuning. Bovendien kun je er op deze manier vast voor zorgen dat er een bodem gelegd wordt voor je plan; het komt straks niet uit de lucht vallen.

  4. Denk in oplossingen

    Op het moment dat je je plan met anderen deelt en hen om inspraak vraagt, is het niet langer alleen jouw plan. Het is daarom ook niet jouw taak om het plan met hand en tand te verdedigen. Jullie moeten het plan samen tot in de puntjes uitwerken. Dit doe je door te denken in oplossingen. Draagt iemand een (mogelijk) probleem aan? Denk er dan serieus over na en kijk hoe dit probleem verholpen of voorkomen kan worden.

  5. Onderhandel

    Als je draagvlak wilt creëren, dan zul je er rekening mee moeten houden dat je niet altijd je zin kunt krijgen. Onderhandel daarom met de partijen die óók betrokken zijn bij je plan. Probeer er wel voor te zorgen dat je plan niet volledig verandert; als de kern van het plan verandert, dan is de kans groot dat je je eerder gecreërde draagvlak weer verliest.

  6. Bepaal wanneer er voldoende draagvlak is

    Je kunt je plan in werking stellen op het moment dat je hier voldoende draagvlak voor hebt. Hoeveel 'voldoende' is, hangt van de situatie af. Door voor jezelf in kaart te brengen welke partijen je sowieso over de streep moet hebben getrokken om tot een succes te komen, kun je na al je inspanningen beter overzien of je al genoeg gedaan hebt. Als dat het geval is, dan kun je aan de slag met de implementatie!

Do's

  • Gooi je maatregelen of plannen niet zomaar ineens op tafel, maar geef mensen de kans er even aan te wennen
  • Onderhandel met partijen die betrokken zijn bij je maatregelen, zodat zij het gevoel hebben er ook deel van uit te maken
  • Laat mensen meedenken over knelpunten
  • Houd in iedere stap voor jezelf op wiens steun je kunt rekenen, zo kun je uiteindelijk goed bepalen of je voldoende draagvlak hebt gecreërd

Don'ts

  • Laat je niet weerhouden door een paar negatieve reacties; sommige mensen zullen zich pas aanpassen als het echt niet anders kan
  • Denk niet dat je het zelf allemaal het beste weet: dé manier om draagvlak te creëren is ervoor te zorgen dat je zorgvuldig omgaat met gegeven feedback

Bron

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Adine Faber-Versluis
Lid sinds: 5 april 2008
Aantal Hoedoes: 469
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 59
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!