Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Lichaam & geest » Gezonde geest » Hoe leer ik mindfulness
4

Hoe leer ik mindfulness

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 365 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Hoe leer ik mindfulness
Mindfulness is een meditatietechniek en levensvisie die je leert bewuster in het leven te staan en wel vandaag te leven; niet gisteren of morgen. Hierdoor verlaagt het stressniveau en leef je meer ontspannen. En weet je wat er verder nog zo fijn aan is? Mindfulness kun je leren!

Hoedoe door: Adine Versluis

Bekijk het profiel van Adine Versluis
Aantal Hoedoes: 478


Benodigdheden

  • Een rustige plaats in huis of in de tuin
  • Mindfulness oefeningen
  • Positieve instelling

Stappen

  1. Concentreer je op het nu

    Een eerste vereiste om mindfulness te leren en volgens dit principe te leven, is het leren concentreren van je gedachten op het heden. De meeste mensen streven een standaard na die nooit gehaald kan worden en dit leidt tot neerslachtigheid. Stel jouw eisen en doelen dus bij en denk niet altijd aan wat voorbij is en aan wat de toekomst nog brengt. Ben je met de kinderen aan het spelen? Schakel je GSM dan gewoon uit en zet de computer niet aan om de voorbereiding van die vergadering morgen nog even door te nemen. Laat dit rusten en geniet volledig van de tijd met je kinderen. Hierdoor zul je je veel meer ontspannen voelen. Boodschap is dus het geluk niet in de toekomst te zoeken, maar in het nu. Om je goed op het nu te concentreren kun je mindfulness-oefeningen doen.

  2. Mediteer regelmatig

    Je verleden en de toekomst loslaten, is dat wel mogelijk? Mensen zitten namelijk vast in bepaalde patronen en worden onbewust geconditioneerd door emotionele gewoonten. Meditatie bij mindfulness heeft als doel aandacht te geven aan wat er in de ervaring verschijnt en dit te onderzoeken zonder in automatische gedachten of reacties te hervallen. Probeer bijvoorbeeld eens een ademhalingsoefening uit en concentreer je alleen op je ademhaling. Tel hoeveel keer je in- en uitademt en laat je niet afleiden door gedachten die ineens je hoofd inschieten. Voor gevorderde meditatietechnieken kun je in de bibliotheek of boekenwinkel verschillende boeken vinden!

  3. Word je bewust van je gedachten

    Een belangrijk voordeel van mindfulness is dat je je bewust wordt van je gedachten. Zo leer je gedachten te zien als ideeën van jezelf en niet als waarheden die per sé juist zijn. Daarnaast leer je geconditioneerde handelingen en gedachten te herkennen en kun je beslissen anders te gaan handelen. Je bent zelf in staat om actie te ondernemen en hoeft je heus niet te schikken naar gedragingen die je anders op automatische piloot uitvoert. Leer ook de kleine dingen in je leven ervaren. Een bloem, een mooi gebaar of een lach kunnen positieve energie opwekken als je er met de juiste blik naar kijkt. Door je bewust te worden van je gedachten wordt je ook bewust van je omgeving!

  4. Laat de waarom-vraag los

    Mindfulness wilt je bewust laten worden van het heden zonder een uitgebreide analyse te maken van de gebeurtenissen. Leer dus de waarom-vraag los te laten, want deze leidt je alleen maar af van de rechtstreekse ervaring van de werkelijkheid. Bovendien heeft 'waarom' in de meeste gevallen te maken met het verleden of de toekomst en dat zijn nu net twee zaken die je even helemaal los moet laten!

  5. Oefen mindfulness, ook op vakantie

    Mindfulness klinkt heerlijk, is heerlijk, maar vergt wel oefening. Veel mensen denken dat ze zich alleen in het dagelijkse leven met mindfulness bezig moeten houden. Niets is minder waar. Volgens Bettina Heddes, klinisch psychologe, is juist de vakantie een prima moment om op eigen gelegenheid met mindfulness te beginnen: 'Je hebt de tijd. En een onalledaagse situatie biedt doorgaans genoeg gelegenheid om allerlei mindfulness-oefeningen te doen.' Een goede oefening is uit te voeren tijdens de rit naar de vakantiebestemming. Bemoei je eens niet met de rijstijl van je partner, maar observeer wél de gedachten die bij je bovenkomen. Laat dit commentaar weer gaan en kijk welk effect het heeft! Natuurlijk moet je je mindfulness-oefeningen niet beperken tot de vakantie, juist in het dagelijkse leven kunnen ze dat stukje broodnodige ontspanning bieden!

  6. Bemerk het resultaat

    Mindfulness geeft je rust en verlaagt je stressniveau. Volgens Steven A. Alper, expert op het gebied van op Mindfulness gebaseerde Cognitieve Therapie, heeft mindfulness zelfs een positieve invloed op angsten en depressies: 'Mindfulness is effectief omdat het werkt door het in werking stellen en verstevigen van onze aangeboren innerlijke krachten voor genezing en verwerken, in plaats van door specifiek te focusen op wat niet werkt.' Zijn mening wordt bovendien onderschreven door de bevindingen in de nieuwe edities van NeuroReport, een vakblad over Neurowetenschappelijk onderzoek. Het resultaat zit dus niet tussen je oren, maar is daadwerkelijk aanwezig. Als je regelmatig je mindfulness-oefeningen doet, dan zul je dat snel genoeg merken!

Do's

  • Accepteer het heden zoals het is en leef in het heden
  • Mediteer en probeer geregeld nieuwe meditatietechnieken uit
  • Verdiep je in mindfulness, lees boeken en laat je inspireren

Don'ts

  • Zit niet voortdurend over het verleden of de toekomst te piekeren
  • Laat de waarom-vraag van gebeurtenissen los

Bron

Artikel 'Maak je hoofd leeg, mindfulness-oefeningen voor op vakantie' door Anne Pek in Psychologie Magazine Juli/Augustus 2008

Meer uitleg

Mindfulness

door Guust Flater op 27-03-2010 17:03
Over dit onderwerp hangt sinds kort bij ons in de woongroep een kleine notitie. Op deze website wordt mediteren al gauw gekoppeld aan (een vorm van) ademhaling, terwijl voor mij en vele andere Christen mediteren bidden inhoudt. Fijn als je ergens een rustige plek hebt, maar vanuit een innerlijke stilte kan ik overal bidden, onafgebroken als het moet, heel de dag. Een speciale ademhalingstechniek is beslist niet nodig! Verder zegt men hier: word je bewust van je gedachten". Dat is merkwaardig genoeg iets wat de Orthodoxe Kerk al honderden jaren leert. In het wereldbekende boek "Filokalia, het innerlijk gebed", staat een aantal hoofdstukken, met lessen om je bewuste en onbewuste gedachten te onderscheiden en te beheersen.
Met andere woorden: er is niets nieuws onder de zon en diverse trainingen mindfulness kosten vanzelfsprekend geld. Ik zou zeggen, ga eens kosteloos in de leer bij de jonge kerk.....
Hoedoeners in de spotlight
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 60
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!