Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Lichaam & geest » Gezonde geest » Hoe maak ik mijn hoofd leeg
4

Hoe maak ik mijn hoofd leeg

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 15 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Hoe maak ik mijn hoofd leeg
Je hoofd leeg maken klinkt voor veel mensen veel makkelijker dan het in werkelijkheid is. Loop jij ook direct al op dit punt vast omdat je helemaal niet weet hoe je je boodschappenlijstjes, taken en andere gedachten die in je hoofd rondspoken een halt toe kunt roepen? Ook dan is er hoop. Met de juiste aanwijzingen kan iedereen zijn hoofd leeg maken.

Hoedoe door: Adine Versluis

Bekijk het profiel van Adine Versluis
Aantal Hoedoes: 478


Benodigdheden

  • Je hoofd
  • Boekje en pen of telefoon
  • Verzamelbak
  • Rustige ruimte
  • Doorzettingsvermogen

Stappen

  1. Leeg je hoofd op papier

    Je hoofd raakt alleen leeg als je onderbewustzijn het idee heeft dat er echt niets meer is wat perse onthouden moet worden. Dit bereik je alleen door alles letterlijk uit je hoofd te halen. Schrijf daarom alle ‘moetjes’ die in je opkomen op in een boekje. Je kunt hiervoor ook je telefoon of iets anders gebruiken, zolang je het maar continu bij je kunt hebben. Zo kun je ook nog dingen opschrijven waar je nu niet direct op komt.

  2. Verzamel fysieke taken

    Om je hoofd leeg te maken, moet je ook een prettig, lege ruimte hebben. Verzamel daarom alles wat zich bijvoorbeeld op je bureau of keukentafel verzameld heeft in één grote verzameldoos. Gooi hier in het vervolg ook direct alle spullen in waar je nog naar moet kijken, die je nog moet lezen of waarop je nog actie moet ondernemen. Zo houd je je omgeving én tegelijkertijd je hoofd leeg.

  3. Test of je hoofd écht leeg is

    Als je je hoofd én je omgeving hebt leeggehaald, probeer dan te ontspannen. Zoek een rustige ruimte op en probeer even helemaal nergens aan te denken. Op het moment dat je dit doet, kan het zijn dat je ineens weer allerlei dingen te binnen schieten. Je hoofd was dus eigenlijk nog niet helemaal leeg. Schrijf deze dingen op en doe nog een poging, net zo lang tot er écht even helemaal niets meer te binnen schiet.

  4. Denk aan iets moois

    Als je hoofd helemaal leeg is, sluit dan je ogen en probeer aan iets moois en rustigs te denken, bijvoorbeeld een rustig zandstrand of een mooie boom. Het beeld moet jou op je gemak stellen, dus denk niet aan de zee als je last hebt van watervrees. Blijf je op dit beeld concentreren en zorg ervoor dat er geen andere gedachten in je hoofd rond gaan dartelen.

  5. Let op je ademhaling

    Terwijl je je concentreert op je beeld haal je rustiger adem en laat je je lichaam helemaal ontspannen terwijl je stevig uitademt. Dit moet vooral voelbaar zijn in je nek en in je schouders, omdat je die over het algemeen aanspant als je geconcentreerd bent. Probeer deze positie zo lang mogelijk vast te houden, maar ga  tenminste voor vijf minuten. Geniet van de rust in je hoofd.

  6. 'Ontwaak'!

    Als je lang genoeg gezeten hebt, dan kom je rustig vanuit je rustpositie terug. Doe je ogen weer open, adem een keer diep in en ga verder met je werkdag, of bijvoorbeeld met de training waarvoor je je hoofd leeg moest maken! Deze oefening zelf kan ook al heel ontspannend zijn, dus herhaal hem regelmatig om je stressniveau gezond te houden!

Do's

  • Gebruik het liefst een boekje om dingen op te schrijven; dit kun je echt altijd en overal gebruiken, zonder dat je afhankelijk bent van stroom of batterijen
  • Probeer minimaal wekelijks je verzamelbak door te kijken, zodat dit geen probleempunt wordt
  • Bouw je concentratietijd op en kijk daar wat voor jou het beste werkt
  • Houd je hoofd ook leeg op momenten dat je niet perse aan het ontspannen bent

Don'ts

  • Probeer niet ‘door’ te ontspannen als er weer taken of dingen door je hoofd schieten. Onderbreek je rustmoment even om ze op te schrijven en ga dan pas verder
  • Houd je schouders en nek niet aangespannen, maar laat ze los hangen

Bron

Schrijfblokje naast je bed

door haarsma op 17-11-2011 17:59
De eerste tip werkt ook in algemene zin; ik heb al jaren een schrijfblokje op mijn nachtkastje, waar alle acties instaan die ik nog moet doen. Zeer rustgevend!