Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Eten & drinken » Kinderen » Babyvoeding » Hoe maak ik vegetarische babyvoeding

Hoe maak ik vegetarische babyvoeding

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Eigenlijk zijn alle baby’s tot een maand of acht vegetariër. Daarna, als je kindje eiwitten nodig heeft, kun je hem vegetarisch blijven voeden zolang de voeding maar goed uitgebalanceerd is. In plaats van vlees en vis geef je zachte kaas, tahoe en peulvruchten. Gebruik geen kant-en-klare vleesvervangers: die zijn veel te zout voor de nieren van je kleintje. Hier vind je tips en trucs en receptjes om lekker en vegetarisch voor je baby te koken.

Hoedoe door: Irene de Vette

Bekijk het profiel van Irene de Vette
Aantal Hoedoes: 78


Benodigdheden

  • Diverse groenten
  • Rode linzen
  • Tofu, zachte kazen, eieren
  • Blender of keukenmachine

Stappen

  1. Weet wat je baby nodig heeft – 6-9 maanden

    De eerste vier tot zes maanden blijft borst- of flesvoeding de belangrijkste voeding voor je baby. Daarna kun je langzaam gepureerde fruit- en groentehapjes bij je baby introduceren. Gaandeweg wordt borst- of flesvoeding bijvoeding en leert je baby steeds meer nieuwe smaken kennen (zie hiervoor ook de hoedoe: ‘Hoe kook ik voor mijn baby’). Ook de structuur van de purees en prakjes mag steviger worden. 

    Op deze leeftijd groeit je baby hard en heeft hij veel energie nodig. Omdat het maagje niet veel tegelijk aan kan, geef je hem kleine, energierijke maaltijden met bijvoorbeeld volle kwark of wat zachte kaas (ricotta, roomkaas, mozzarella).

    Eiwitten bevatten essentiële aminozuren: bouwstenen voor groei en ontwikkeling van je baby. Geef je kindje iedere dag een portie eiwitrijk voedsel (zo’n 20 gram), zoals milde kaas, tofu of rode linzen. Gebruik nog geen hele eieren, alleen een beetje hardgekookte eidooier.

    Tussen zes en negen maanden heeft je baby voor het eerst ijzer uit eten nodig omdat zijn natuurlijke voorraad op is. IJzer uit dierlijke producten worden beter opgenomen dan uit plantaardig ijzer. Vitamine C vergemakkelijkt de opname van ijzer: geef je kindje bij iedere maaltijd groente, wat fruit toe of met water aangelengd vruchtensap.

  2. Weet wat je baby nodig heeft – 9-12 maanden

    Geef je kindje op deze leeftijd een zo gevarieerd mogelijke voeding. Door hem steeds aan nieuwe smaken te laten wennen, stimuleer je je baby om ook op latere leeftijd open te staan voor onbekende smaken. Je baby kan nu ook voeding met iets grovere stukjes eten. Je mag een beetje knoflook of andere kruiden toevoegen als smaakmaker. 

    Hoewel koolhydraatrijke producten als granen en aardappelen energie leveren, kunnen jonge kinderen de vezels die erin zitten nog niet zo goed verwerken. Kies daarom in het begin voor rijst, polenta en couscous. Peulvruchten bevatten veel vezels, maar zijn ook eiwitrijk. Geef je kindje tot tien maanden eerst alleen kleine beetjes gekookte rode linzen en ga later over op grotere linzen en geprakte peulvruchten. Je kindje mag na negen maanden ook hele eieren eten en meerdere soorten kaas (behalve blauwe en ongepasteuriseerde kaas).

  3. Introduceer notenpasta’s

    Vanaf negen maanden kun je fijngemaakte noten en zaden in de voeding van je baby introduceren, maar geef pas vanaf drie jaar hele of gehakte noten. Noten zijn moeilijk te kauwen en kleine kinderen kunnen zich er makkelijk in verslikken. Als er geen voedselallergie in je familie voorkomt, kun je na een maand of tien wel notenpasta introduceren. Maak bijvoorbeeld een pasta van goed fijngemalen geroosterde amandelen, hazelnoten, zonnebloempitten en maak ‘m smeuïg met een lepeltje zonnebloemolie.

  4. Maak hapjes met tofu

    Tofu is een prima eiwitbron, een van de weinige plantaardige eiwitten die alle essentiële aminozuren bevat. Introduceer deze smaak vroeg, als je kindje nog open staat voor nieuwe smaken. Maak bijvoorbeeld een romige pastinaakcrème met tofu (2 porties): stoom twee kleine pastinaken gaar, mix ze in de keukenmachine met 50 gram tofu en 1 eetlepel sinaasappelsap en een beetje volle melk tot een zachte, dikke puree. Hoe groter je baby, hoe grover je de puree kunt houden. De kleine hoeveelheid vers sinaasappelsap in dit hapje stimuleert de opname van calcium uit de pastinaak en van ijzer uit de tofu.

  5. Maak hapjes met linzen

    Linzen zijn ook eiwitrijk. Maak bijvoorbeeld een spinazie-dhal, om je kindje aan gekruid eten te laten wennen. Voor twee porties doe je 20 gram gewassen rode linzen, 15 gram witte rijst, 1 eetlepel zonnebloemolie, een snufje koriander, kurkuma en 125 ml water in een steelpan en breng zachtjes aan de kook. Laat zachtjes 25 minuten koken met deksel op de pan, roer af en toe. Voeg 125 gram ontdooide of verse spinazie en een halve geschilde tomaat toe en laat 2 minuten koken. Maak er in de blender een zachte puree van. Hoe groter de baby, hoe grover je de structuur kunt houden. Tomaat zorgt voor een optimale opname van calcium en ijzer. Pas op, gebruik er niet teveel van, want tomaat is moeilijk verteerbaar. 

  6. Let op voedselallergieën

    Ongeveer een op te tien kinderen blijkt overgevoelig voor een bepaald product, zoals noten, eieren, of koemelk. Komen er veel allergieën in je familie voor, blijf dan zo lang mogelijk borstvoeding geven en introduceer nieuwe voedingsmiddelen één voor één vanaf de zesde maand. 

    Komen er allergieën als hooikoorts, eczeem of astma in je familie voor, dan introduceer je pinda’s pas na drie jaar, in overleg met je huisarts. Notenallergieën zijn zeldzamer, maar vraag aan je dokter of je ze kunt opnemen in de voeding van je baby.

    Sommige kinderen kunnen moeilijk melksuiker uit zuivelproducten verteren. Zij krijgen buikpijn en diarree van koemelk, kaas en boter. Raadpleeg je dokter als je denkt dat je kindje hier last van heeft. Sojamelk en sojaproducten zijn over het algemeen goede vervangers. Komt glutenintolerantie (coeliakie) voor in je familie, vermijd dan gluten totdat je baby twaalf maanden. Dan kun je ze voorzichtig introduceren, weer onder begeleiding van je dokter.

Do's

  • Wil je je kindje veganistisch voeden, dan kan een tekort aan vitamine B12, vitamine D of ijzer een probleem zijn. Raadpleeg altijd een arts voor voedingsrichtlijnen als je je kind zonder melkproducten wilt voeden.
  • Denk je dat je kindje overgevoelig is voor bepaalde producten of komen er allergieën in je familie voor, raadpleeg dan je dokter of consultatiebureau.

Don'ts

  • Vermijd het eerste jaar zout, honing en suiker.
  • Gebruik geen kant-en-klare vleesvervangers: die bevatten teveel zout.

Bron

o.a. Goed eten voor je baby, Sara Lewis, Ouders van Nu, 2002

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Noortje van Dorp
Lid sinds: 9 mei 2008
Aantal Hoedoes: 125
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
Renate Boogvrouw
Lid sinds: 11 april 2008
Aantal Hoedoes: 15
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!