Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Familie & relaties » Kinderen » Hoe voorkom ik overgewicht bij mijn kind

Hoe voorkom ik overgewicht bij mijn kind

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Wie er zelf al mee te maken heeft gehad, weet hoe vervelend overgewicht kan zijn. Gelukkig heb je als ouder alle mogelijkheden om ervoor te zorgen dat kans op overgewicht bij je kind beperkt blijft. Je zult er wel wat voor moeten doen, maar hiervoor geldt: een goed begin is het halve werk!

Hoedoe door: Adine Versluis

Bekijk het profiel van Adine Versluis
Aantal Hoedoes: 478


Benodigdheden

  • Consequente houding
  • Inzicht in gezonde voeding

Stappen

  1. Begin vroeg

    Hoewel er natuurlijk kinderen zijn die meer aanleg hebben om dik te worden of een hele sterke, aangeboren voorkeur voor zoet hebben, is er heel veel te winnen bij tijdig beginnen met een gezonde opvoeding. Geef je kind als baby al zoveel mogelijk vers en gezond eten. Kies als het even kan voor biologisch. Het kan zijn dat dit je meer tijd kost om klaar te maken, maar hier wen je snel genoeg aan.

    Mocht je zelf ook niet zo'n gezonde eter zijn, dan kun je van de mogelijkheid gebruik maken om ook jouw eetgedrag wat aan te passen. Dan geef je het goede voorbeeld en bereik je je eigen streefgewicht misschien wel sneller dan gedacht!

  2. Zorg voor regelmaat

    Voor jonge kinderen is regelmaat heel belangrijk. Regelmaat in de daginvulling, regelmaat in bedtijden, maar ook regelmaat in eten. Houd drie maaltijden aan op drie vaste tijdstippen. Stil trek tussendoor met maximaal twee tussendoortjes. Als je op deze manier een vast patroon weet in te stellen, zal je kind op een gegeven moment alleen op deze momenten aan eten denken en honger krijgen. Zo wordt het makkelijker om het eten te plannen en dus voor een gezonde hap te zorgen.

  3. Houd je aan de schijf van vijf

    Met baby's ben je hierin soms misschien nog wat beperkt, maar met jongere kinderen gaat dit prima: je aan de schijf van vijf houden. Deze schijf bestaat uit vijf vakken met:

    • Groente en fruit
    • Brood, granen, aardappelen, pasta, peulvruchten en rijst
    • Zuivel, vleesvervangers, vlees, vis en ei
    • Vetten en olie
    • Dranken

    Door in elke maaltijd iets te verwerken uit deze vijf vakken, ben je zeker van een gezonde en evenwichtige maaltijd. Let erop dat niet alle vakken in de schijf even groot zijn; van brood, vezels en fruit heb je nu eenmaal meer nodig dan van vet en vlees.

  4. Stimuleer beweging

    Kinderen zijn graag in beweging: buiten spelen, rennen met vriendjes, een sport beoefenen, enzovoorts. Stimuleer dit en probeer je kind zoveel mogelijk in beweging te krijgen. Loop samen mee met de avondvierdaagse, doe mee met de zwemvierdaagse, laat je kind met de hond wandelen of bedenk iets anders om ervoor te zorgen dat je kind beweegt.

    Zit je kind het liefst de hele dag achter een beeldscherm? Stel daar dan grenzen aan. Dan moet er vanzelf een alternatief gezocht worden en dat is dan meestal wel buiten te vinden. Uiteindelijk blijkt dat toch gezelliger dan binnen zitten!

  5. Blijf consequent volhouden

    Kinderen worden tegenwoordig steeds mondiger. Dat wil echter niet zeggen dat ze al in staat zijn hun eigen beslissingen te nemen of de gevolgen hiervan te overzien. Houd daarom gewoon consequent je patronen vol. Zolang je kinderen onder jouw dak wonen, zullen ze zich aan jouw regels moeten houden. Dat je niet iedere zak snoep of chips kunt spotten is tot daar aan toe, maar zorg wel dat er in ieder geval ontbeten, geluncht en goed gedineerd wordt.

Do's

  • Geef het goede voorbeeld: als gezonde voeding voor je kind normaal is, is het makkelijker om dit te eten
  • Wees consequent. Een keer uit de band springen mag best, maar houd het wel bij één keer en maak er geen wekelijks terugkerend ritueel van
  • Begin het liefst al direct na de geboorte van je kind met gezonde voeding. Juist deze eerste periode is heel belangrijk

Don'ts

  • Geef niet te snel op: soms lijkt ongezond eten zoveel makkelijker, maar uiteindelijk levert dit alleen maar meer problemen op. Voor jou én voor je kind
  • Vul je kast niet met allerlei lekkernijen maar zorg voor een ruime voorraad fruit

Bron

TNO-onderzoek Overgewicht bij kinderen

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Noortje van Dorp
Lid sinds: 9 mei 2008
Aantal Hoedoes: 125
Erik Weijers
Lid sinds: 26 maart 2008
Aantal Hoedoes: 42
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!