Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Kunst & cultuur » Theater
Theater

5 Hoe schrijf ik een theaterrecensie

Door: Gigi Schuiten

Een theaterrecensie schrijf je niet zomaar. Het is een lastig genre dat soms het uiterst van je vocabulaire en schrijfvaardigheid eist. Tijdens de voorstelling let je op allerlei verschillende aspecten. Op basis van die vergaarde details en informatie, schrijf je vervolgens een artikel waarin je feiten en opinie verweeft tot een samenhangend en prettig leesbaar artikel. Gelukkig heeft een recensie wel een min of meer vast format, waarin een aantal onderdelen altijd terugkomen, en andere – afhankelijk van hun relevantie - soms wel en soms niet.

Home » Kunst & cultuur » Theater

5 Hoe word ik theatercriticus
Hoe word ik theatercriticus

Door: Gigi Schuiten

„De theaterkritiek is aan het veranderen”, vertelt Constant Meijers, hoofdredacteur van TM, het tijdschrift over theater, muziek en dans. „Was recenseren tot voor enkele jaren geleden eigenlijk alleen voorbehouden aan journalisten die aan een krant of tijdschrift verbonden waren, met de opkomst van het internet ligt het schrijven en publiceren van recensies in principe onder ieders handbereik.” In principe, want natuurlijk is niet iedereen begenadigd met schrijftalent, of het inzicht om voorstellingen op hun merites te beoordelen. Maar bezit je die kwaliteiten (in potentie) wel, dan biedt het internet uitgelezen kansen om die verder te ontwikkelen, een indrukwekkende portfolio aan te leggen en je op te werken tot een ervaren theatercriticus.

Home » Kunst & cultuur » Theater

4 Hoe waardeer ik locatietheater
Hoe waardeer ik locatietheater

Door: Gigi Schuiten

Locatietheater wint aan terrein. Profileerden eerder vooral festivals als Terschellings’ Oerol, het Noord-Hollandse Karavaan en het Amsterdamse Over het IJ zich met deze discipline, tegenwoordig stappen tal van gezelschappen ook tijdens het reguliere seizoen het theater uit om op een ongebruikelijke plek een voorstelling te spelen. Maar is dat allemaal nog wel locatietheater? Janneke Robers, producent en theatercriticus, vindt van niet. „In het tijdschrift Noorderbreedte definieerde Joop Mulder (artistiek directeur Oerol) het locatietheater ooit als theater waarbij de locatie de oorsprong moet zijn van het verhaal. Die voorstelling kan dus alleen maar dáár gespeeld worden. Het gaat erom dat het verhaal zich op die bewuste plek afspeelt en nergens anders. Jammer genoeg zie je dat tegenwoordig minder en minder terug. Veel vaker wordt een voorstelling simpelweg op locatie gespeeld – maar dat is wel iets heel anders.” Zelfs de festivals die zich specialiseren in locatietheater serveren het publiek steeds vaker de andere variant: theater op locatie. En hoewel het best leuk is een reguliere voorstelling op een bijzondere plek te zien; locatietheater is het niet.

Home » Kunst & cultuur » Theater

5 Hoe bereid ik me voor op Oerol
Hoe bereid ik me voor op Oerol

Door: Gigi Schuiten

Terschellings Oerol festival staat bekend als één van de leukste, gezelligste en meest bijzondere festivals in Europa. Het is sinds de eerste editie in 1982 uitgegroeid tot een waar fenomeen. Ieder jaar in juni is het Waddeneiland tien dagen lang het podium voor theater, dans, straattheater, beeldende kunst en muziek. De voorstellingen worden vaak speciaal voor de bijzondere locaties gemaakt, of daarop aangepast. Van grote spektakelstukken tot mime, van intiem muziektheater tot hilarische circusvoorstellingen, van westerns tot interactieve installaties: je treft het aan in de duinen, op het strand, in bossen, op dijken, in schuren en gewoon op straat. Voor de beginnende Oeroller vormen de voorbereidingen op het festival een ware uitdaging. Hoe stel je een haalbaar programma samen uit het enorme aanbod van voorstellingen, bands, straattheater en randprogrammering? Hoe zit het de bootovertocht naar Terschelling? Hoe doorgrond je de mysteries rond de kaartverkoop? Deze Hoedoe helpt je op weg.

Home » Kunst & cultuur » Theater

4 Hoe bereid ik me voor op de Parade
Hoe bereid ik me voor op de Parade

Door: Gigi Schuiten

Lachen, gieren en brullen met Van Houts en De Ket. Al stampend, dansend en meezingend uit je dak gaan in de Werkteatertent met Ellen ten Damme. Flaneren en flirten met de onvermijdelijke fles rosé onder je arm. Dat is voor velen nog steeds het imago van het reizende theaterfestival de Parade, dat sinds 1990 iedere zomer neerstrijkt in achtereenvolgens Rotterdam (juni), Den Haag (juli), Utrecht (juli) en Amsterdam (augustus). Maar Nicole van Vessem, die in 2007 Terts Brinkhof opvolgde als artistiek leider, wil af van het beeld dat de Parade 'een Pipo-festival' is. "Juist omdat de Parade zo toegankelijk en laagdrempelig is, biedt het volop de mogelijkheid ook theater met een serieuze boodschap te programmeren", aldus Van Vessem. De populaire en drukbezochte theaterkermis heeft veel meer te bieden dan uitgaansvertier en makkelijk vermaak. De hoogste tijd om je aan te sluiten bij de nieuwe generatie Paradebezoekers die theater en uitgaan tot een nieuwe, feestelijke kunstvorm verheffen.

Home » Kunst & cultuur » Theater

4 Hoe word ik een ervaren toneeltoeschouwer

Door: Gigi Schuiten

De eerste toneelschrijvers stammen al uit de Griekse oudheid. Stukken van tragediedichters als Aeschylus, Sophokles en Euripides en komediedichters als Aristophanes en Menander worden ook nu nog opgevoerd. Nog steeds zet menig gezelschap zijn tanden met enige regelmaat in een Shakespeare. Naast de klassieken worden ook moderne romans en zelfs films al sinds jaar en dag bewerkt voor het toneel. En dan is er nog het vak toneelschrijver dat zich in toenemende mate in populariteit mag verheugen. Dat toneelschrijven ook in Nederland 'hot and happening' is, getuigen de verschillende opleidingen, de te winnen prijzen en beurzen, en de speciale festivals. Gezelschappen voeren in toenemende mate werk van aanstormend of al bekend Nederlands schrijftalent op, of geven een toneelschrijver de opdracht een speciaal stuk te schrijven. Hoe kies je als beginnend toneeltoeschouwer uit deze overvloed, de stukken die bij jouw smaak passen, en wat kun je verwachten?

Home » Kunst & cultuur » Theater

Hoedoeners in de spotlight
Petra Megens