Hoe ga ik om met kritiek
Document acties
- Tijdshoeveelheid 10 minuten
- Moeilijkheidsgraad: moeilijk
Benodigdheden
- Een koel hoofd en een paar minuten bedenktijd
Stappen
-
Luister actief
Zorg dat je een open houding hebt: kijk de ander af en toe aan. Neem in het algemeen een open houding aan. Ga niet gelijk in de verdediging, maar probeer de ander eerst te begrijpen. Onthoud wat er gezegd is.
-
Vraag om toelichting
Ook het geven van kritiek is moeilijk en degene die ermee komt, heeft soms moeite om precies te zeggen wat hij wil. Daarom is het helemaal niet erg om te vragen wat hij of zij precies bedoelt. Misverstanden kun je voorkomen door te herhalen wat hij gezegd heeft: ‘Dus jij vindt dat ik… ’. Vervolgens kun je hierop doorvragen: … Kun je daar een voorbeeld van geven?
-
Toon waardering
Hoewel dit misschien onlogisch lijkt, is het bedanken van iemand die kritiek geeft niet zo raar. Zie kritiek als iets waarmee je je voordeel kan doen. Bedenk ook dat er achter de kritiek soms gekwetstheid zit, ook al heeft de ander de kritiek te aanvallend geformuleerd. Zelfs al klinkt je dank op het moment dat je deze uitspreekt misschien als een formule, later zul je er blij mee zijn.
-
Denk erover na
Vind je de opmerkingen terecht? Zo ja, zou je je gedrag willen veranderen op basis van deze opmerkingen? Als de opmerkingen in jouw ogen niet terecht zijn, wat zit er dan achter de kritiek? Is dat een situatie die veranderd kan worden, of die beide partijen zullen moeten accepteren?
-
Doe er iets mee
Laat de ander weten wat je met zijn kritiek doet. Zeg het ook als je er niets mee doet en leg uit waarom.
Do's
- Als het je te veel dreigt te worden, vraag dan even een time-out
- Plaats de zaak in perspectief: wat is het ergste dat er zou kunnen gebeuren?
Don'ts
- Meteen in de verdediging of de tegenaanval gaan
- Het wegvluchten/vermijden van het gesprek