Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Lichaam & geest » Persoonlijke ontwikkeling » Hoe word ik gelukkig
4

Hoe word ik gelukkig

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Hoe word ik gelukkig
Geluk, het lijkt een hoogstpersoonlijk en onbereikbaar doel. Maar de Amerikaanse psycholoog dr. Michael W. Fordyce vond na jarenlange studie 14 fundamentele stappen die je kunt zetten om gelukkiger te worden.

Hoedoe door: Renate Boogvrouw

Bekijk het profiel van Renate Boogvrouw
Aantal Hoedoes: 16


Benodigdheden

  • zelfkennis
  • optimisme
  • zingeving

Stappen

  1. Wees actief en ondernemend

    Gelukkige mensen halen meer uit het leven omdat ze er meer in stoppen. Blijf niet op de bank zitten, maar stel jezelf doelen, ga erop uit, onderneem eens iets nieuws, maak plezier!

    Gelukkige mensen gáán ervoor. Ze blijven niet langs de kant staan, maar proberen van alles uit. Spannende activiteiten dragen meer bij aan je geluksgevoel dan saaie routinematige bezigheden.

    Haal het beste uit het leven, begin een nieuwe hobby, maak nieuwe vrienden, doe iets leuks!

    Maak om te beginnen een plezierlijst met minimaal 20 activiteiten die je een goed gevoel geven. Wees specifiek, realistisch en creatief.

  2. Breng meer tijd door in goed gezelschap

    Prettige sociale contacten is een van de belangrijkste voorwaarden voor geluk. Sla geen uitnodigingen af, organiseer zelf regelmatig een uitje of gezellige activiteit (bijvoorbeeld een filmavond met vrienden), of doe iets met een groep. Maar je kunt ook nieuwe mensen ontmoeten door vrijwilligerswerk te doen, een cursus te volgen of lid te worden van een club. Hoe meer tijd je besteedt met anderen, des te gelukkiger je wordt.

  3. Doe belangrijk werk

    Gelukkige mensen hebben niet alleen veel plezier, ze werken hard aan dingen die belangrijk voor ze zijn. Bovendien zijn ze productief en werken ze doelgericht.

    Wat vind jij belangrijk? Welke doelen hebben voor jou betekenis? Als je nog geen idee hebt, dan moet je er eens diep over gaan nadenken. Neem je voor om elke week een stapje dichter bij je doelen te komen.

    Om gelukkig te worden is je carrièrekeuze heel belangrijk. Het gaat niet om status of een hoog salaris, maar om werk dat je leuk en belangrijk vindt!

  4. Organiseer je leven

    Gelukkige mensen zijn goed georganiseerd. Ze plannen hun leven en reageren niet impulsief.

    Maak elke dag een lijstje van resultaten die je die dag wilt bereiken. Verlies daarbij je doelen (stap 3) niet uit het oog.

    Je hebt meer kans om te bereiken wat je wilt, als je weet wat je wilt. Nu is het moment om je plan voor de komende dagen, weken, maanden en jaren te maken.

  5. Maak je geen zorgen

    Piekeren is de aartsvijand van geluk. Gelukkige mensen maken zich geen zorgen omdat ze beseffen:

    1. Piekeren is een onaangename bezigheid.
    2. Je zorgen maken is het gedoe niet waard.
    3. De meeste zorgen kun je toch niet wegnemen (ja, je kunt morgen ziek worden, maar het heeft geen zin daarop vooruit te lopen).

    Niet overtuigd? Houd dan een zorgendagboek bij en kijk na een tijdje hoeveel zorgen zijn uitgekomen.

    Buig negatieve gedachten meteen om in positieve. Vraag je af: is dit een reëel probleem en kan ik er iets aan doen? Zo nee, ga met iets positiefs aan de slag en vergeet je zorgen.

  6. Verlaag je verwachtingen

    Geluk wordt vaak geassocieerd met grote ambities en hoge verwachtingen van het leven. Maar het tegendeel is het geval: gelukkige mensen hebben bescheiden verwachtingen. Ze ondervinden daardoor minder teleurstellingen en meer prettige verrassingen.

    Niets en niemand is perfect, en als jij dat toch verwacht dan zul je altijd ongelukkig blijven.

    Veel mensen denken "ik word gelukkig als..." (ik een mooi huis heb, een hoger inkomen, de prins op het witte paard). Maar geluk ligt in het hier en nu. Je wordt niet zozeer gelukkig van het bereiken van je doelen, maar van prettig bezig zijn met betekenisvolle activiteiten.

    Sommige mensen zijn gelukkig omdat ze verlangens koesteren die binnen bereik liggen, andere mensen raken teleurgesteld doordat ze nooit krijgen wat ze willen. De kunst is om de lat op de goede hoogte te leggen.

  7. Denk positief en optimistisch

    Geluk is een gevoel, het zit tussen je oren. Het heeft minstens zoveel te maken met hoe je denkt als met wat je overkomt.

    Gelukkige mensen zijn optimistisch. Bijna alles wat ze overkomt interpreteren ze positief. Geen gebeurtenis kan hen ongelukkig maken.

    Volgens psychologen is optimisme misschien wel de belangrijkste geluksfactor. En: je kunt positief denken trainen. Observeer je eigen gedachten. Zeg "STOP!" tegen jezelf als je negatief denkt. Richt je aandacht op positieve en optimistische gedachten. Elimineer hardnekkige negatieve gedachten met de Rationele Effectiviteitstraining (RET).

  8. Leef in het hier en nu

    Gelukkige mensen leven in het hier en nu. Ze zijn met hun volle aandacht betrokken bij wat ze doen.

    Heb jij nog pijn van het verleden of maak je je zorgen over de toekomst, laat dat dan los. Haal diep adem, ontspan je, voel je lichaam en kijk om je heen. Geniet van het moment. Dit moment. Doe het nu!

  9. Leef jóuw leven zoals je bent

    Geluk is psychologisch gezien hetzelfde als geestelijke gezondheid. Mensen met een gezonde persoonlijkheid:

    1. houden van zichzelf, zoals ze zijn
    2. accepteren zichzelf, met al hun terkortkomingen
    3. kennen zichzelf, en kunnen daardoor gelukkige keuzes maken
    4. helpen zichzelf, en zijn onafhankelijk

    Doe wat je wil doen en wees niet bang voor wat anderen van je zullen denken.

  10. Wees sociaal en leg contacten

    Gelukkige mensen zijn meestal erg sociaal, leggen makkelijk contacten en gaan soepel met anderen om. Sociale contacten zijn een belangrijke bron van geluk.

    Contactarm? Je kunt er zelf wat aan doen:

    1. Word lid van een club of organisatie die aansluit bij jouw doelen.
    2. Probeer meer te lachen, dat trekt andere mensen aan.
    3. Groet mensen en maak een praatje.
    4. Ontmoet nieuwe mensen. Praat vaker met anderen, buiten je vaste vriendenkring.
  11. Wees jezelf

    Gelukkige mensen zeggen wat ze denken, gedragen zich zoals ze willen, zijn spontaan en authentiek. Zodoende trekken ze mensen aan die hen waarderen zoals ze zijn.

    Wees spontaan en eerlijk. Laat zien wie je bent. Misschien vindt niet iedereen je aardig, maar je zult mensen ontmoeten die bij je passen.

  12. Elimineer negatieve gevoelens en problemen

    Gelukkige mensen kroppen niets op. Als iets je dwarszit, praat er dan over met iemand die je vertrouwt. Durf je emoties en gevoelens te uiten. Zoek zonodig professionele hulp.

  13. Koester intieme relaties

    Uit onderzoek blijkt dat niets zo'n sterk effect heeft op het geluksgevoel als een goede intieme liefdesrelatie. Gelukkige mensen investeren in hun relaties en spenderen veel kwaliteitstijd met hun geliefden. Dit zou weleens je beste investering in geluk kunnen zijn!

  14. Waardeer geluk

    Gelukkige mensen waarderen het geluksgevoel. Ze willen gelukkig zijn en werken daar actief aan. Geluk staat bovenaan hun prioriteitenlijst en ze vinden het belangrijker dan bijvoorbeeld geld, status of succes.

    Stel je eens voor wat je anders zou doen, als geluk je hoogste doel was. Durf keuzes te maken en handel ernaar!

Do's

  • Besteed een paar weken aan je eigen geluksproject
  • Concentreer je telkens één of twee dagen op elk van de stappen
  • Ontwikkel nieuwe gewoontes waar je gelukkiger van wordt

Don'ts

  • Interpreteer de suggesties niet te star en geef er je eigen invulling aan
  • Ontwikkel geen onbereikbare verlangens

Bron

The Psychology of Happiness, Dr. Michael W. Fordyce

Meer uitleg

hmm...

door Samuel Derous op 03-07-2012 01:20
Ziet er als ik de stappen lees, niet veel meer uit dan een howto gidsje van iemand die psychologie gedaan heeft in de avondschool... En die duidelijk nog niet veel in contact is gekomen met mensen in serieuze depressies, met sociale fobie¨en en psychiatrische aandoeningen zoals ADHD, autisme...
Gelukkig heb ik een psychiater die die problematiek niet onderschat

hmm...

door Renate Boogvrouw op 03-07-2012 09:21
Hallo Samuel,

Dit artikel is inderdaad geen behandelplan voor mensen met psychiatrische aandoeningen, maar een handreiking voor geestelijk gezonde mensen die gelukkiger willen worden.

Groeten,
Renate

hmm...

door Vincent op 09-08-2012 17:39
Beste Samuel,

Als je lijd aan een ernstige problematiek kan ik me wel voorstellen dat dit lijstje je weinig inspiratie geeft. Maar ik kan je verzekeren dat de contemplatieve beoefening wel degelijk zijn vruchten kan afwerpen. Persoonlijk ben ik in mijn adolescentie geconfronteerd geweest met één van de ernstigste psychiatrische aandoeningen (psychose), en op vandaag ben ik nog nooit zo optimistisch geweest over de toekomst en heb ik eindelijk een leven gevonden die de moeite is geleefd te worden. Maar als je mij vraagt wat mij het meest heeft geholpen is het op zoek gaan naar zowel je eigen natuur en/of ziektebeeld, die terug te vinden is in wetenschappelijk onderbouwde literatuur over onderwerpen zoals biologie, psychologie, evolutieleer, en vooral in de boeddhistische psychologie, (mag je zeker niet zien als een religie!) deze stroming is reeds 2500j bezig met het aanscherpen van de geest om een zo gunstig mogelijk temperament te creëren zowel voor jezelf als je omgeving! Zeker geen zweverig gedoe... Wanneer wetenschappers Tibetaanse monniken hebben onderzocht en onder hersenscanners hebben geplaatst, hadden ze nog nooit zo'n linker prefontaal gebied gezien die zo sterk geactiveerd is! (die in verband staat met positieve emoties) Waardoor je een idee krijgt van de plasticiteit van de hersenen, en je zeker geen slachtoffer hoeft te zijn van je genetisch erfmateriaal!!

Succes