Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Reizen & vakantie » Bestemmingen » China » Hoe reis ik per spoor door China
5

Hoe reis ik per spoor door China

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Hoe reis ik per spoor door China
In China ligt zo’n 60.000 kilometer spoor en dagelijks reizen er miljoenen mensen per trein. De treinen rijden meestal op tijd en alles is wonderlijk strak georganiseerd. Reizen per spoor door China is een aanrader. En van de efficiency op zowel perron als spoor kan onze NS nog een boel leren. Maar: hoe boek je het juiste kaartje?

Hoedoe door: Irene Herbers

Bekijk het profiel van Irene Herbers
Aantal Hoedoes: 54


Benodigdheden

  • Treinkaartje
  • Goede zin
  • Optioneel: eten en drinken
  • tandpasta en een plets water

Stappen

  1. Stel jezelf de juiste vragen

    Voor elk budget is er in China een treinreis op maat. Er zijn twee klassen: ‘hard’ of ‘zacht’ en daarbinnen kun je kiezen uit zitten of liggen. 

    Welk kaartje past bij mij? Daartoe geef je antwoord op drie vragen:

    • Welke prijs vind ik aanvaardbaar?
    • Hoelang gaat de reis duren?
    • Hoeveel comfort heb ik nodig?
  2. Zitten of liggen, hard of zacht

    Er zijn dus twee klassen: hard en zacht. Het prijsverschil daartussen is groot. De budgetreiziger kiest voor 'hard'. Zij die meer hebben te besteden, kiezen voor 'zacht'.

    Vervolgens gaat het om de duur van de treinreis. Duurt die maar kort of slechts een dag, dan kies je voor 'zitten'. Moet je ook de nacht in, dan kies je voor 'liggen'. 

    De behoefte aan comfort doet er zeker toe. Daarom een korte beschrijving per klasse, zo weet je precies wat bij jou past.

    Zitten: hard of zacht
    De 'harde' zitklasse is spartaans.
    De leuningen van de banken (meestal driezits) zijn zo recht dat het onmogelijk is zittend te slapen. Tenzij je door budget niet anders kan, kies je deze klasse nooit als je 's nachts moet reizen. Voor kortere treinreizen (tot zes uur) overdag is het een gezellige en goedkope optie. Luxepaarden zijn echter in alle andere klassen beter af.

    De 'zachte' zitklasse biedt meer comfort. De stoelen zijn gestoffeerd en je hebt meer ruimte. Maar het is er wel ongezelliger dan in de 'harde' klasse. En soms staat de airco voluit, dus breng ook iets warms mee.  

    Liggen: hard of zacht
    Vanwege de lange afstanden zijn er veel slaapwagons. Een treinreis ’s nachts is ideaal. Je bespaart jezelf een overnachting en op de cadans van de trein slaap je hartstikke lekker. Net zoals bij de zitklasse kun je ook hier kiezen voor ‘hard’ of ‘zacht’.

    'Hard' slapen is de populairste klasse. Deze kaartjes boek je het verst vooruit, want ze zijn als eerste weg. Een ‘harde’ slaapcoupé bestaat uit zes slaapbanken. Boven elkaar, voorzien van een dun matras, plus dun dekentje. Bij het boeken van een kaartje wordt er gevraagd waar je wilt liggen: onder, midden of boven? Aan elk bed hangt een eigen prijskaartje.

    De 'zachte' ligklasse biedt het beste en duurste kaartje. Je gaat een luxe reis tegemoet en je slaapt als een roos. Een slaapwagon in de zachte klasse bestaat uit coupes met vier slaapbanken. Je krijgt een dekbed, kussen en handdoekje. Het enige nadeel is de intercom waaruit een schelle vrouwenstem de komst van elk perron aankondigt. Gelukkig kun je, in overleg met je medereizigers, het volume zelf regelen.

  3. Kies het middelste bed

    Als je een kaartje boekt, vermeld je meteen welk bed je wilt. Het middelste bed is de beste keuze. Zit je onder, dan komen de reizigers van het middelste en bovenste bed overdag op je bed zitten, wat het moeilijk maakt om gestrekt te gaan. 

    Het bovenste bed biedt de meeste privacy, maar is wel wat krap. Je kunt er niet op zitten vanwege het lage plafond. Je wurmt jezelf ertussen, met je tas erbij. Bovendien is de ventilator je compagnon. Dat ding hangt naast je, geeft herrie en blaast wind in je gezicht.

    Het verhaal hierboven gaat vooral op voor de 'harde' ligklasse. In de 'zachte' ligklasse kies je juist wel voor het bovenste bed. Dit vanwege je medereizigers die anders overdag jouw ligplaats uitwonen.

  4. Eten en drinken onderweg

    De langeafstandstreinen hebben een restauratiewagon, waar de maaltijden van goede kwaliteit zijn. Bovendien kun je tijdens de korte stops eten kopen bij de stalletjes op de perrons en er loopt altijd wel iemand met een karretje met warme maaltijden en Chinese snacks door de trein. 

    Alle wagons (harde en zachte klasse) zijn voorzien van een samowar. Dat is een kraantje waar je heet water uit kunt tappen. Zo maak je je eigen koffie, thee of noodlesnack.

    Ben je gebonden aan een budget? Je bent het goedkoopst uit als je zelf je rantsoen meeneemt.

  5. Poets je tanden, fris jezelf op

    Erg handig zijn de opfrisruimtes aan het uiteinde van elke wagon. In tegenstelling tot de zittende klasse, is er bij de slaapwagons altijd stromend water.

  6. Wegwijs op het station

    Treinreizigers verzamelen zich in gigantische wachtruimtes. De bewegwijzering is in het Chinees, maar ook op nummer. Eenmaal op het station ga je op zoek naar de wachtruimte die hoort bij het nummer van je trein.

    Voordat de trein is gearriveerd, kunnen reizigers het perron niet op. Zodra de trein klaar is voor vertrek wordt dat omgeroepen en zet de wachtende massa zich in beweging.

    Langzaam schuifel je naar het controlepoortje waar een perronmedewerker je kaartje controleert en knipt. Dat dit gebeurt nog voor je het perron op gaat, is erg fijn. Het betekent dat je je nooit en te nimmer hoeft af te vragen of je wel in de juiste trein zit. Als dat zo is, kom je het controlepoortje niet door.

    Glip je er toch tussendoor, dan wacht je bij de toegang tot de trein nog een hostess, die dubbelcheckt. Zij of hij controleert je wagonnummer, het soort plek (zit- of ligplaats) en wijst je de weg. Zit je goed: blijf! Installeer jezelf en geniet van de reis.

Do's

  • Koop je kaartje van tevoren
  • Socialiseer met Chinezen
  • Reis 's nachts en spaar zo een overnachting uit
  • Reis je tijdens de National Holdiday? Koop je kaartje ruim van tevoren: heel China reist dan per trein.

Don'ts

  • Kiezen voor 'hard' zitten bij een lange reis
  • Reizen tijdens de National Holiday

Bron

Mijn reiservaring door China
Hoedoeners in de spotlight
Marieke van Oosterhout
Lid sinds: 31 maart 2008
Aantal Hoedoes: 24
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!