Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Management » Hoe organiseer ik een succesvol bedrijfsuitje

Hoe organiseer ik een succesvol bedrijfsuitje

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 21 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Een bedrijfsuitje is makkelijk georganiseerd. Het is belangrijk als er vooraf duidelijk doelstellingen worden bepaald, zodat je achteraf kunt kijken of het uitje een succes is geweest. Teambuilding is vaak erg belangrijk. Deze hoedoe beschrijft hoe je door middel van een succesvol bedrijfsuitje het teambuildingsproces kunt versterken.

Hoedoe door: Hans van Keer

Bekijk het profiel van Hans van Keer
Aantal Hoedoes: 1


Benodigdheden

  • Mensenkennis
  • Vermogen om dingen te organiseren
  • Fototoestel
  • Passende schoeisel en kleding
  • Ontspannen geest

Stappen

  1. Denk niet aan business maar denk vooral aan de lol

    Het goed plannen van een bedrijfsuitje is erg belangrijk. Zie het als het plannen van een vakantie. Als je een vakantie plant dan doe je dat met vlinders in je buik en zoek je de plekjes en evenementen uit die je het leukst vindt. Doe dit ook bij een bedrijfsuitje.

    Als je aan lol denkt bij een bedrijfsuitje dan zal dit als voordeel hebben dat het teambuildingproces binnen de groep wordt versterkt. En als het team sterker wordt dan zal dit uiteindelijk ten goede komen aan je afdeling of je bedrijf. Denk er bij de organisatie van een uitje wel aan dat de mensen in je groep van verschillende leeftijden, interesses en religies zijn.

  2. Onderzoek de verschillende soorten uitjes

    Bedrijfsuitjes worden steeds diverser. Als je op internet rondsurft dan kom je de meest extreme bedrijfsuitjes tegen. Bij de organisatie van een bedrijfsuitje is het belangrijk dat je de soorten uitjes onderzoekt en kijkt welke het beste bij je groep passen. Bedrijfsuitjes zijn ruwweg in 4 categorieën onder te verdelen:

    Traditionele uitjes - traditionele uitjes zijn uitjes zoals met zijn allen naar het restaurant en daarna nog een rustige en niet te gekke activiteit. Je zult misschien denken dat dit te saai is voor jullie organisatie, echter deze uitjes hebben nog steeds het kenmerk dat ze het teamproces ten goede komen. Gewoonweg om de simpele reden dat men elkaar leert kennen in een andere omgeving dan het saaie kantoor.

    Workshops – net als bij traditionele uitjes zijn workshops uitermate geschikt voor teambuilding. Je gaat bijvoorbeeld met zijn allen salsadansen. Extra voordeel van zo’n salsa workshop is, dat je je collega’s kunt aanraken. Een hoe je het ook wendt of keert, aanraken zorgt ervoor dat mensen elkaar aardiger gaan vinden. Er zijn natuurlijk ook andere soorten workshops die je kunt doen voor je bedrijfsuitje zoals koken, juwelen maken en de lachworkshop.

    Gekke uitjes – gekke uitjes zijn de laatste jaren erg in trek. Van gek doen op de wallen tot borrelen en bikken in Amsterdam tot paaldansen. Maar je kunt ook op survival tocht gaan of parachute springen.

    Competitieve uitjes – een zangcontest of verschillende soorten spellen. Ik hoef je niet uit te leggen dat dit de teambuilding gigantisch versterkt. Waarom denk je? Bij traditionele uitjes heb je misschien een slok op nodig voor een goed gesprek. Bij de competitieve uitjes en de workshops hebt je een gemene deler. En die zorgt er eigenlijk automatisch voor dat het teambuilding proces wordt versterkt.

  3. Bepaal wie met wie omgaat

    Wie gaat met wie om tijdens een bedrijfsuitje? Als planner van een uitje dien je je ervan te gewissen wie vrienden van elkaar zijn en hoe hiërarchische structuren binnen de organisatie lopen.
    Als je dit weet, hoe ga je hier dan mee om? Zorg ervoor dat vriendjes uit elkaar worden gehaald.

    Dat klinkt hard, maar alles staat in het teken van teambuilding. Mensen bij elkaar zetten die normaal niet zo vaak met elkaar omgaan zorgt ervoor dat het personeel zich openstelt voor anderen. Daarnaast is het niet handig als de directie in één groep zit of aan één tafel dineert. Vooral dit groepje mensen dient uit elkaar te worden gehaald.

  4. Maak foto’s en hang ze op

    Stel iemand aan om foto’s te maken. Desnoods huur je hiervoor een fotograaf in. Als het uitje is afgelopen dan hang je de volgende dag de foto’s op kantoor. Je hebt dit vast vaker gezien, kantoren waar foto’s hangen van een uitje. En daar is het vaak ook erg gezellig.

Do's

  • Ben aardig en hulpvaardig tegen je collega's
  • Doe overal actief aan mee en ben geen buitenbeentje
  • Houd steeds het teamproces in gedachten
  • Zorg ervoor dat je een aantal weken planning in acht neemt

Don'ts

  • Zorg niet dat je stomdronken bent en dat er een jaar later nog over je wordt gepraat.

Bron

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 60
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Renate Boogvrouw
Lid sinds: 11 april 2008
Aantal Hoedoes: 16
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!