Hoe word ik een overtuigende manager
Document acties
- Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Stappen
-
Goed luisteren
Als manager is het van groot belang goed te luisteren naar werknemers. Zij pikken in de praktijk vaak veel belangrijke informatie op, over bijvoorbeeld lastige klanten, misgelopen projecten of concurrenten die het beter doen. Door gerichte vragen te stellen, kun je deze belangrijke informatie opvangen en verwerken in de besluitvorming.
-
Begeef je op de werkvloer
Laat je gezicht regelmatig zien op werkvloer. Toon interesse in het werk waar de werknemers mee bezig zijn, en stel vragen wanneer je iets niet duidelijk is. Zo weet je wat er speelt binnen het bedrijf en onder de werknemers, en kun je daar op inspelen bij het vormen van een besluit. Bovendien zullen werknemer een positief beeld van je krijgen, om je betrokken bent bij hun werk en hart voor de zaak hebt.
-
Omgaan met lastige medewerkers
Jammer genoeg werkt niet altijd elke medewerker even goed mee. Soms heb je medewerkers die zeggen dat alles op rolletjes loopt, terwijl juist het tegenovergestelde waar is. Wat doe je dan als manager? Je moet er achter zien te komen wat de medewerker dwars zit en hoe je hem of haar opnieuw kunt motiveren. Goed luisteren is dan van groot belang. Praat met de medewerker en probeer samen tot een oplossing of eventueel tot een compromis te komen. Vraagt de medewerker voor iets extra's, kijk dan of je hieraan tegemoet kunt komen, om zo de medewerker tevreden te stellen, waardoor hij of zij ook weer mee gemotiveerd zal zijn.
-
Geef duidelijke uitleg
Wanneer je een besluit genomen hebt, leg je werknemers dan uit waarom je dit besluit genomen hebt. Zo begrijpen de medewerkers het hoe en waarom, en kunnen ze je misschien ook wel verder helpen in de ontwikkeling van de uiteindelijke resultaten die behaald moeten worden. Werknemers waarvan je de input niet hebt meegenomen in de besluitvorming, zullen na een uitleg ook beter begrijpen waarom je dat niet hebt gedaan, en zullen de besluitvorming zo sneller respecteren.
Do's
- Blijf oefenen
- Blijf altijd de overhand houden, als je eenmaal zwakheid toont, dan is de kans groot dat je overtuigingskracht sterk afneemt
Don'ts
- Ga het niet forceren; je kunt veel leren, maar als je het niet in je hebt, dan houdt het op