Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Management » Hoe word ik een overtuigende manager

Hoe word ik een overtuigende manager

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Als projectmanager heb je overtuigingskracht nodig. Je wilt dat je werknemers een reeële verwachting van jou, als manager, hebben en je respecteren als leidinggevende. Dat respect krijg je niet zomaar. Sterker nog, jij moet je werknemers ervan zien te overtuigen dat jij degene bent die de juiste beslissingen neemt, door alle verkregen informatie van de werknemers mee te nemen in de besluitvorming. Zo zullen je werknemers zich gerespecteerd voelen en zich meer betrokken voelen bij het bedrijf en de leidinggevende.

Hoedoe door: Moniek de Graaf

Bekijk het profiel van Moniek de Graaf
Aantal Hoedoes: 2


Stappen

  1. Goed luisteren

    Als manager is het van groot belang goed te luisteren naar werknemers. Zij pikken in de praktijk vaak veel belangrijke informatie op, over bijvoorbeeld lastige klanten, misgelopen projecten of concurrenten die het beter doen. Door gerichte vragen te stellen, kun je deze belangrijke informatie opvangen en verwerken in de besluitvorming.

  2. Begeef je op de werkvloer

    Laat je gezicht regelmatig zien op werkvloer. Toon interesse in het werk waar de werknemers mee bezig zijn, en stel vragen wanneer je iets niet duidelijk is. Zo weet je wat er speelt binnen het bedrijf en onder de werknemers, en kun je daar op inspelen bij het vormen van een besluit. Bovendien zullen werknemer een positief beeld van je krijgen, om je betrokken bent bij hun werk en hart voor de zaak hebt.

  3. Omgaan met lastige medewerkers

    Jammer genoeg werkt niet altijd elke medewerker even goed mee. Soms heb je medewerkers die zeggen dat alles op rolletjes loopt, terwijl juist het tegenovergestelde waar is. Wat doe je dan als manager? Je moet er achter zien te komen wat de medewerker dwars zit en hoe je hem of haar opnieuw kunt motiveren. Goed luisteren is dan van groot belang. Praat met de medewerker en probeer samen tot een oplossing of eventueel tot een compromis te komen. Vraagt de medewerker voor iets extra's, kijk dan of je hieraan tegemoet kunt komen, om zo de medewerker tevreden te stellen, waardoor hij of zij ook weer mee gemotiveerd zal zijn.

  4. Geef duidelijke uitleg

    Wanneer je een besluit genomen hebt, leg je werknemers dan uit waarom je dit besluit genomen hebt. Zo begrijpen de medewerkers het hoe en waarom, en kunnen ze je misschien ook wel verder helpen in de ontwikkeling van de uiteindelijke resultaten die behaald moeten worden. Werknemers waarvan je de input niet hebt meegenomen in de besluitvorming, zullen na een uitleg ook beter begrijpen waarom je dat niet hebt gedaan, en zullen de besluitvorming zo sneller respecteren.

Do's

  • Blijf oefenen
  • Blijf altijd de overhand houden, als je eenmaal zwakheid toont, dan is de kans groot dat je overtuigingskracht sterk afneemt

Don'ts

  • Ga het niet forceren; je kunt veel leren, maar als je het niet in je hebt, dan houdt het op

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Irene de Vette
Lid sinds: 19 juni 2008
Aantal Hoedoes: 78
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!