Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Studie » Hoe dien ik een klacht in over mijn eindexamen
3

Hoe dien ik een klacht in over mijn eindexamen

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 10 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Hoe dien ik een klacht in over mijn eindexamen
Eindexamen doen is hartstikke spannend. Je kunt je goed voorbereiden, maar weet nooit precies welke vragen je kunt verwachten. En of die vragen wel op de juiste manier opgesteld zijn! Ieder jaar blijken er namelijk weer examenvragen onduidelijk, onvolledig of zelfs helemaal onjuist te zijn. Gelukkig kun je daar iets tegen doen: een klacht indienen!

Hoedoe door: Adine Versluis

Bekijk het profiel van Adine Versluis
Aantal Hoedoes: 478


Benodigdheden

  • Internet
  • Gezond verstand

Stappen

  1. Formuleer je klacht

    Als je wilt dat je klacht serieus genomen wordt - én ervoor wilt zorgen dat hier überhaupt iets mee te doen is - dan is het belangrijk om je klacht goed te formuleren. Schrijf voor jezelf vast om welk vak het ging, welk niveau, welke examendag, welk tijdstip en natuurlijk welke vraag. Bedenk wat er volgens jou niet klopte en geef aan waarom jij jouw antwoord hebt gegeven. Houd dit briefje of documentje bij de hand voor de volgende stappen.

  2. Bezoek de eindexamenklachtenlijn

    Surf naar de speciaal opgezette website van het LAKS, de eindexamenklachtenlijn. Hier vul je eerst je naam, telefoonnummer, e-mail, plaats school en niveau in. Druk vervolgens op de knop 'Naar stap 2'.

  3. Geef aan waar je klacht over gaat

    In het volgende venster kun je aangeven op welke school je precies het examen hebt afgelegd, om welk vak het ging en waar je een klacht over hebt. Probeer hier zo goed mogelijk op te antwoorden, zodat de klacht in het juiste 'vakje' terecht komt. Mogelijkheden zijn bijvoorbeeld:
    - Klachten over het examen zelf
    - Klachten over bronnen in het examen
    - Klachten over de organisatie van het examen
    Druk hierna op de knop 'Naar stap 3'.

  4. Specificeer je klacht

    Het venster dat zich nu opent geeft je de mogelijkheid om je klacht goed te specificeren. Selecteer eerst soort klacht dat je hebt en omschrijf deze vervolgens in het eerste invulveld. Als je zelf al iets ondernomen hebt - bijvoorbeeld een klacht hebt ingediend op school - dan kun je dat hier ook aangeven. Als je dit samen hebt gedaan met klasgenoten, vul je dat in het laatste invulveld in. Controleer voor de zekerheid nog even goed of alle benodigde informatie ingevuld is!

    Klik vervolgens op 'Naar stap 4' en je klacht is verzonden! In dit venster zie je een referentienummer staan. Schrijf dit nummer op, zodat je later altijd gericht naar de status van je klacht kunt vragen.

  5. Bevestig je klacht

    Check direct even je e-mail; als het goed is heb je een e-mailtje ontvangen met daarin een link. Als je op die link klikt, dan kun je je klacht bevestigen en definitief doorsturen naar LAKS. Wil je je klacht nog wijzigen? Klik dan op de tweede link in het mailtje en stuur deze daarna alsnog definitief door!

  6. Of bel!

    Als je liever je klacht telefonisch doorgeeft, dan kan dat ook. Je kunt dan de voorgaande stappen voor jezelf uitschrijven, zodat je alle benodigde gegevens bij de hand hebt voor degene die de telefoon opneemt. Het telefoonnummer van de eindexamenklachtenlijn is 035-671 9889.

  7. Wacht af

    Als je je klacht hebt ingediend, dan kun je niets anders doen dan afwachten. Het LAKS verzamelt alle klachten en zorgt ervoor dat deze op de juiste plek terecht komen. In sommige gevallen - maar zeker niet alle! - kan dit resulteren in een herwaardering van het examen, waardoor je cijfer misschien ineens wat hoger uit komt. In andere gevallen worden de klachten alleen gebruikt om de examens voor het komende jaar aan te passen. Het heeft wat dat betreft dus altijd zin om je klacht in te dienen. Wie weet zorgt het ervoor dat je nét wel een voldoende haalt voor dat ene lastige vak!

Do's

  • Omschrijf je klacht duidelijk
  • Zorg ervoor dat je zeker weet dat je klacht gegrond is

Don'ts

  • Haal geen zaken aan die niets of weinig te maken hebben met je klacht
  • Klaag niet om het klagen; dat is zonde van ieders tijd!

Bron

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Noortje van Dorp
Lid sinds: 9 mei 2008
Aantal Hoedoes: 125
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Renate Boogvrouw
Lid sinds: 11 april 2008
Aantal Hoedoes: 16
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!