Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Computers » Internet » Websites » Google » Hoe komt mijn website hoog in Google

Hoe komt mijn website hoog in Google

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 60 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Internet is al langere tijd een onmisbare schakel in de hedendaagse maatschappij, dit zien ook veel bedrijven die met hun website inspelen op de wensen en behoeften van Internetgebruikers. Internet marketing is geen dure aangelegenheid, die alleen is weggelegd voor grote multinationals. Elke zelfbewuste ondernemer kan profiteren van Internet, alleen moet hij of zij wel een hoog genoteerde website in zoekmachines als Google en Yahoo hebben, maar hoe kan je dit als kleine ondernemer met klein budget zelf realiseren?

Hoedoe door: Maurice Brandse

Bekijk het profiel van Maurice Brandse
Aantal Hoedoes: 6


Benodigdheden

  • Domeinnaam als hoedoe.nl of google.com
  • Computer met internetverbinding
  • Zeeën van tijd, waarschijnlijk enkele maanden

Stappen

  1. Voer een marktanalyse uit

    Internet marketing bestaat kortweg uit een viertal stappen, waarbij website maken wordt gevolgd door linkbuilding. De eerste fase bestaat echter uit marktanalyse, een leuke en mooie website kan iedereen maken, maar de functie van de website kan niet uit het oog worden verloren.

    De eerste vraag die beantwoord moet worden luidt: wie zijn mijn klanten en wat verwachten zij van mijn website. Bijvoorbeeld: een hypermoderne website met grote aantallen afbeeldingen op een zakelijke website voor advocaten of makelaars werkt niet, want jouw bezoekers willen tekst en uitleg en geen afbeeldingen. Bezoekers binden aan je website is belangrijk.

  2. Maak een website

    Websites maken is tegenwoordig kinderspel, een dure webdesigner is niet noodzakelijk. Het gros van de websites wordt met Wordpress en Joomla gemaakt, deze software stelt ook een leek in staat een eigen website te maken. Op de gelijknamige websites staat van a tot z beschreven, hoe je een website uit de grond stampt.

    Sommigen beweren dat Wordpress en Joomla niet voldoende variatie bieden en dat iedereen gebruikt maakt van dezelfde thema’s. Amerikaanse websites als themeforest.net bieden duizenden kant-en-klare thema’s aan die voor $ 30 zijn te downloaden. Deze thema’s zijn vaak al afgestemd op zoekmachines en voldoen in grote mate aan de SEO richtlijnen.

  3. Zorg voor SEO webdesign

    Bij de vorige stap is de term SEO al gevallen, maar wat is SEO bij een website? SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Een hoog resultaat in Google staat en valt met de inhoud van de website. Wil je hoog scoren op het zoekwoord ‘bouwen’, laat dit woord dan regelmatig terugkeren in de tekst. Jouw tekst mag voor maximaal 10% tot 15% bestaan uit zoekwoorden, te veel zoekwoorden wordt niet op prijs gesteld door Google, maar ook niet door jouw bezoekers. Google vindt teksten relevant vanaf plusminus 250 woorden, maar houd wel de kwaliteit van de tekst in het hoog, in verband met de bezoekers.

    Title-tags zijn ook niet te onderschatten, de belangrijkste zijn de H1- en H2-tag. Title-tags vertellen Google het onderwerp van jouw website, de title-tag volstoppen met zoekwoorden wordt echter niet gewaardeerd. Title-tags moeten overigens niet verward worden met meta titels en meta beschrijvingen. Meta titels zijn zichtbare titels in de resultaten van zoekmachines, hetzelfde geldt voor meta beschrijvingen. Deze titels en beschrijvingen bestaan voor de échte bezoekers, voor Google of Yahoo zijn zij niet relevant. De meta titel en meta beschrijving moeten zorgen voor bezoekers, zij moeten dus aanlokkelijk zijn en de inhoud van jouw website goed omschrijven.

    Heb je een website met Wordpress gemaakt, dan kun je eenvoudig een SEO Pack installeren. Daarmee kun je alle SEO informatie in de website kwijt. Bouw je de website op een andere manier, zorg er dan voor dat er ruimte is voor SEO-elementen.

  4. Doe aan linkbuilding

    Zojuist zijn de belangrijkste onderdelen van een SEO webdesign besproken. Linkbuilding, ofwel zoveel mogelijk kwalitatieve links naar een website verkrijgen, is ook positiebepalend voor een website. Links zijn eigenlijk stemmen voor jouw website, alleen niet elke link telt even zwaar. Links moeten onderwerp gerelateerd zijn en beschikken over een hoge pagerank. De waarde van een website werd vroeger door Google uitgedrukt in pagerank, maar is in de loop der jaren minder zeggend geworden. Een link van een website met alleen maar links heeft weinig waarde, de link is niet bijzonder voor Google, want kan blijkbaar door iedereen verworven worden.

    Sommige linkbuilders proberen links te bemachtigen door linkruil, deze wijze van linkbuilding zet ook geen zoden aan de dijk. Links bemachtigd met linkruil hebben voor Google nul waarde, probeer altijd unieke eenzijdige links te verwerven van kwalitatieve websites, schrijf bijvoorbeeld een artikel en vraag de webmaster een link naar jouw website te plaatsen. De anchor tekst is een laatste factor bij linkbuilding, dit is de linknaam. Wil je een hoge positie krijgen op het zoekwoord ‘schoenen’, gebruik dan de anchor tekst schoenen. Wel opletten, grote hoeveelheden dezelfde anchor teksten ziet Google als onnatuurlijk en straffen zijn vaak het gevolg.

Do's

  • Eerst zelf een hoge positie proberen te bereiken in Google, je bespaart hiermee vele honderden euro’s per maand.
  • Maak een goed doordachte website, geoptimaliseerde webdesigns scoren automatisch hoog in Google en Yahoo.
  • Een website moet natuurlijk overkomen, dus maak jouw website voor de bezoeker, dan komt het met Google automatisch ook goed.
  • Blogs over SEO webdesign en linkbuilding nalezen

Don'ts

  • Niet overhaast een hoge positie proberen te bereiken, bijvoorbeeld door links te kopen. Google kan hiervoor fikse straffen uitdelen en uiteindelijk wordt de website positie niet positief beïnvloed.
  • Je niet fixeren op pagerank, het zegt veel over een website, maar lang niet alles.

Bron

E-Quotations

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Renate Boogvrouw
Lid sinds: 11 april 2008
Aantal Hoedoes: 16
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Irene de Vette
Lid sinds: 19 juni 2008
Aantal Hoedoes: 78
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!