Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Lichaam & geest » Persoonlijke ontwikkeling » Hoe kom ik van faalangst af

Hoe kom ik van faalangst af

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: moeilijk
Hoe kom ik van faalangst af
Faalangst is jammer, omdat het mensen beneden hun kunnen laat presteren. Als je bang bent om te falen, is de kans groot dat je situaties gaat vermijden waarin iets zou kunnen mislukken. Je bereikt dan niet wat je had kunnen bereiken in het leven. Een begin om van je faalangst af te komen, is het besef dat je weer herstelt van een mislukte actie. Het is niet het einde van de wereld, maar een stap in een leerproces.

Hoedoe door: Erik Weijers

Bekijk het profiel van Erik Weijers
Aantal Hoedoes: 42


Benodigdheden

  • Een goede vriend als steun en toeverlaat

Stappen

  1. Bedenk dat faalangst niet nodig is

    Als je kansen laat lopen vanwege faalangst, dan zul je ook de beloning mislopen. Overtuig je ervan dat angst een slechte raadgever is geweest en nog kan zijn. Welke dingen ben je in je leven misgelopen doordat je bang was om te falen? Welke dingen heb je gewonnen in je leven op de momenten dat je juist niet hebt toegegeven aan faalangst?

    Laat je inspireren door de volgende gedachten:

    • Je bent niet echt vrij als je jezelf niet de vrijheid gunt om te falen. (Eric Hoffer, dokwerker/filosoof)
    • Er is maar één ding dat het onmogelijk maakt om een droom te bereiken, en dat is faalangst (uit: De alchemist van Paulo Coelho)
    • Het leven van een mens wordt pas interessant als iets mislukt is. Dat is namelijk het teken dat hij geprobeerd heeft zichzelf te overtreffen. (Georges Clemenceau, journalist)
    • Er is veel te zeggen voor falen. Het is veel interessanter dan succes (Max Beerbohm, karikaturist)
    • Het geheim van succes is de kunst om van mislukking naar mislukking te gaan zonder je enthousiasme te verliezen (Winston Churchill)
    • Ik ben mijn hele leven bang geweest om dingen te ondernemen, maar het heeft me nooit weerhouden om ook maar iets niet te doen. (Anonieme held)
  2. Breng je angstgedachten in kaart

    Word je bewust van hoe je angstgedachten werken. Dit is het begin van verandering. Welke aspecten van de situatie vind je zo eng? Geef zo precies mogelijk antwoord. Bijvoorbeeld: ‘Als ik het woord krijg in een groep, ga ik blozen en ziet iedereen dat.’ Ga vervolgens na wat het gevolg daarvan is voor jouw leven. In dit voorbeeld: ‘Mijn klasgenoten zien dat ik niet goed in het openbaar kan spreken en vinden me dom en onhandig.’ Of deze gedachten waar zijn, komt pas in stap 4 en 5 aan de orde! Eerst is het belangrijk om ze concreet te maken.

  3. Stel je het rampscenario voor

    De ergste angst is de angst voor het onbekende. Mensen zijn geneigd om te blijven hangen in: ‘En als dat zou gebeuren dan… aaargh.. daar wil ik niet aan denken’. Stel je nu eens voor dat het rampscenario zich wél zou voltrekken. Bijvoorbeeld het verliezen van een baan door het maken van een grote blunder. Stel jezelf de volgende vragen: Heb je ooit met iets dergelijks te maken gehad? Hoe zal je leven door de ramp er na een jaar uitzien? Ken je mensen die zich in een vergelijkbare ramp hebben weten te redden? Zou je in zo’n geval hulp kunnen krijgen van anderen? Evalueer de antwoorden op deze vragen. Hoewel het scenario dat je voor jezelf geschetst hebt niet rooskleurig is, is het misschien toch minder rampzalig dan je had gedacht. En in ieder geval heb je nu grip op de angst. Door het doemscenario te schetsen, heb je rock bottom bereikt. Je angst is niet langer een bodemloze put.

  4. Breng je gedachten voor de rechtbank

    Hoewel je je emotie serieus moet nemen, zijn angstgedachten niet redelijk. Je kunt hier zelf achter komen door je gedachten ‘voor de rechtbank’ te brengen. Verzamel per angstgedachte bewijzen voor en tegen. Stel, je bent bang om een verkeersongeluk te veroorzaken door je rijgedrag. Vóór die angstgedachte spreekt je gevoel dat je vaak fouten maakt. Tegen die gedachte spreekt de opmerking van je rij-instructeur dat je het prima doet voor een beginner.

  5. Maak een nieuwe risico-inschatting

    Nadat je gedachten voor de rechtbank de revu zijn gepasseerd, kan het oordeel geveld worden over de terechtheid van de angstgedachte. Neem daarbij als jury het volgende in overweging: Hoe vaak ben je bang geweest voor iets en hoe vaak is je angst ook uitgekomen? Als iemand anders deze angstgedachte zou hebben, wat zou ik dan tegen hem zeggen?

  6. Bedenk redelijke alternatieve gedachten

    Je gaat nu een angstgedachte vervangen door redelijker alternatieven. Stel, je bent bang om een leuk meisje aan te spreken op een feest. Je faalangstgedachte is bijvoorbeeld zoiets als: 'ze vindt me vast idioot en lacht me uit.' Het meer redelijke alternatief is dan bijvoorbeeld: ‘misschien vindt zij me niet zo leuk, maar een kort gesprekje zal er vast wel af kunnen.’ Een optimistisch alternatief is: ‘Iedereen vindt het vleiend om aangesproken te worden. Ik verricht eigenlijk een goede daad door haar aan te spreken.’

  7. Ga de confrontatie aan

    Uiteindelijk is de confrontatie met de gebeurtenis waarvoor je bang bent de enige manier om de slag te winnen. Dat wil niet zeggen dat je dat in één keer hoeft te doen. Je kunt een geleidelijke reeks stappen zetten in de richting van je angst. Elke stap zal spannend zijn, maar niet zodanig dat je overrompeld wordt. Als je spreekangst hebt, dan ga je natuurlijk niet gelijk een congres toespreken. Begin rustig, bijvoorbeeld door een toast uit te brengen onder goede vrienden.

  8. Drie snelle manieren om je angst te beteugelen

    Er zijn een paar manieren om je angstige gevoelens te beteugelen wanneer je vlak voor een moeilijk moment staat:

    1. Adem door je buik. Controleer dit door je hand op je buik te leggen als je ademt. Je hand beweegt dan op en neer. Haal adem diep in door je neus en stel je bij het uitademen voor dat je buik een ballon is die leegloopt.

    2. Praat erover met een bekende of vriend die ter plekke is. Sociale steun helpt altijd, al was het maar omdat je je angst benoemt. Alleen al door het uitspreken van ‘ik heb klamme handen’ laat je wat druk van de ketel ontsnappen.

    3. Ga een stukje stevig wandelen. Als daar de gelegenheid niet voor is, ren dan een paar keer de trap op en af of maak wat kniebuigingen. Zo raak je als het ware de overtollige adrenaline kwijt.

  9. Accepteer dat een beetje angst erbij hoort

    Ook al overwin je je ergste faalangst, er zullen momenten blijven komen dat je er last van hebt. Probeer er boven te staan: accepteer de angst, maar op een manier alsof je deze van boven observeert. Bedenk bij jezelf dat angst nou eenmaal menselijk is en dat het een toestand is die ook weer voorbij gaat.

Do's

  • Betrek een vriend erbij die je kan steunen als je de confrontatie aangaat

Don'ts

  • Denken in zwart wit: jezelf de grond inpraten
  • Kalmeringsmiddelen nemen

Bron

Boek Angst overwinnen voor dummies. Uitgeverij Pearson Education

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Adine Versluis
Lid sinds: 5 april 2008
Aantal Hoedoes: 478
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 60
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!