Hoe pas ik het rekeningnummer voor een automatische incasso aan
Document acties
- Tijdshoeveelheid 90 minuten
- Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Benodigdheden
- Bankboek
- Bankgegevens
- BurgerServiceNummer(BSN)
- Computer
- Internet
- Pen, papier en enveloppen
Stappen
-
Inventariseer
Begin met je bankboek: hierin kun je zien welke bedrijven automatisch incasseren. De meeste banken geven dit op het bankafschrift aan als 'MA', van 'machtiging'. Let hierin vooral op vaste kosten als gas, water en licht, maar vergeet ook je giften of contributies niet. Die worden vaak wel automatisch geïncasseerd, maar slechts een aantal keer per jaar. Maak aan de hand van deze gegevens een overzicht van uitgegeven incasso’s, eventueel bijbehorende klantgegevens én de incasseerdatum. Hier komen we later nog op terug.
-
Orden
Beoordeel je overzicht: zijn er ook incasso’s die je volledig kunt intrekken? Welke bedragen zullen binnen afzienbare tijd weer geïncasseerd worden? Laat deze bedragen liever nog even op je oude rekening staan, om te voorkomen dat een incasso niet voltooid kan worden of je met een onverwachte roodstand geconfronteerd wordt. Na de bevestiging van de wijziging en/of de eerste incassering vanaf je nieuwe bankrekening, kun je die bedragen naar je nieuwe rekening overmaken. Als je met meerdere rekeningen gaat werken, geef dan in je overzicht alvast aan vanaf welke rekening de incasso in het vervolg plaats moet vinden.
-
Bezoek de website
Een wijziging via internet doorvoeren is makkelijk en snel, dus kijk eerst op de website van het incasserende bedrijf of deze mogelijkheid bestaat. Zoek de website van het bedrijf op en gebruik je klantgegevens om je wijziging door te voeren. In veel gevallen krijg je direct een e-mailbericht met een bevestiging van de wijziging. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, maak dan een screenshot van de wijziging én de melding dat je bericht verstuurd is. Zorg ervoor dat de datum en tijd hierop goed zichtbaar zijn.
-
Schrijf een standaardbrief
Je zult niet iedere incasso via internet aan kunnen passen. Stel daarom een standaardbrief op voor de overige verstrekte incasso’s. Hierin vermeld je kort dat je je rekeningnummer wilt wijzigen. Geef duidelijk aan wat je oude en nieuwe gegevens zijn. Noem ook alle klantgegevens die je hebt kunnen vinden; hiermee verklein je de kans op vertraging in het doorvoeren wijziging. Vraag altijd om een schriftelijke bevestiging van je wijziging!
Voorbeeld standaard brief:
Appeltjesdam, 01-02-2009
LS,
Hierbij wil ik het nummer wijzigen van de rekening waarop mijn [contributie/abonnementsgeld/overig] geïncasseerd wordt.
Mijn oude gegevens:
Klant-/relatienummer: 123456789
Oud rekeningnummer: 963258741
Mijn nieuwe rekeningnummer: 741258963
Ik ontvang graag een schriftelijke bevestiging van deze wijziging.
Met vriendelijke groet,
[handtekening]
F. Wijzer -
Blijf alert!
Een verzoek tot wijziging zorgt helaas niet altijd voor een directe reactie. Houd daarom de eerste dagen of weken zowel je rekening als je overzicht scherp in de gaten. Markeer de bedrijven waarvan je een bevestiging hebt gehad of waarvan de incasso al eens van je nieuwe rekening is uitgevoerd. Trek direct aan de bel als je merkt dat er nog steeds van je oude rekening geïncasseerd wordt, of als het erg lang duurt voor je een bevestiging krijgt. Dit lijkt veel werk, maar een standaard briefje, zoals in stap vier, met ‘herinnering’ erboven is vaak voldoende. Alle bevestigingen binnen? Bewaar je overzicht mét eventuele aantekeningen in een map; je weet nooit wanneer dit weer van pas kan komen!
Do's
- Vraag altijd om een bevestiging van de wijziging van het rekeningnummer
- Bewaar een kopie van je wijzigingsaanvraag
Don'ts
- Neem geen genoegen met een telefonische bevestiging
- Laat de zaak niet op zijn beloop