Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Eten & drinken » Dieet
Dieet

4 Hoe kies ik een goed dieet

Door: Irene de Vette

Als je in de boekhandel bij de dieetboeken gaat kijken, kun je maar beter goed gegeten hebben, anders gaat het je nog duizelen. Zoveel diëten die je allemaal een slankere versie van jezelf beloven! En natuurlijk in een mum van tijd, met minimale inspanning. Maar helaas: afvallen gaat er toch vooral om dat je jezelf een gezonder leefpatroon aanmeet met een gezond eetpatroon en voldoende beweging. Wat je verder nodig hebt: doorzettingsvermogen en gezond verstand.


Home » Eten & drinken » Dieet

4 Hoe houd ik een dieet vol

Door: Irene de Vette

’s Ochtends neem je je voor: nu ga ik echt op dieet, want de wijzer van de weegschaal kruipt langzaam de verkeerde richting op. Tegen elven ben je dat voornemen misschien alweer vergeten als er een jarige collega met taart rondgaat. Of misschien gaat het een paar dagen goed, totdat je bij die borrel na het tweede wijntje ook maar een derde glas neemt en (oeps!) ineens een hele zak chips. Herkenbaar? Hier een paar tips en do’s en don’ts om dat dieet dit keer wél vol te houden.


Home » Eten & drinken » Dieet

Hoe tel ik calorieën

Door: Irene de Vette

Als je wilt afvallen (of juist wilt aankomen), kun je dat doen met een eenvoudige rekensom: je moet meer verbranden dan dat je binnenkrijgt (of andersom: meer eten dan je verbrandt). Je kunt inzichtelijk maken hoeveel calorieën je binnenkrijgt en verbrandt door ze te tellen.


Home » Eten & drinken » Dieet

Hoe bepaal ik het juiste aantal calorieën voor mijn dieet

Door: Irene de Vette

Eigenlijk is het simpel: wil je afvallen (of aankomen), dan moet je dagelijks minder of meer binnenkrijgen dan je verbrandt. Minder calorieën betekent dat je lichaam de vetreserves gaat gebruiken. Maar krijg je te weinig binnen, dan worden spiermassa’s aangesproken en dat wil je juist weer niet. Het is daarom goed te weten hoeveel calorieën je nodig hebt voor je dieet.


Home » Eten & drinken » Dieet

Hoe volg ik een koolhydraatarm dieet

Door: Irene de Vette

Als je zweert bij pasta en brood, wees dan niet bang: je wordt niet per definitie dik van koolhydraten. Je lichaam kan het niet schelen waar het zijn energie vandaan haalt, of het nu uit vet, koolhydraten of eiwitten is. Toch kun je, als je wilt afvallen, beter wel letten op hoeveel en welke soort koolhydraten je binnenkrijgt. Koolhydraten zijn namelijk van invloed op het lekkere trek- en vethormoon insuline.


Home » Eten & drinken » Dieet

Hoe volg ik een eiwitdieet

Door: Irene de Vette

Door de populariteit van het Dr. Frankdieet staat het eiwitrijke dieet weer volop in de belangstelling. Eiwitten geven je snel een verzadigd gevoel. Daarnaast verbrand je met een eiwitdieet vet zonder je spiermassa te verminderen. Eiwitrijke diëten volg je vaak in combinatie met een koolhydraatarm dieet.


Home » Eten & drinken » Dieet

Hoe kan ik vasten en ontgiften
Hoe kan ik vasten en ontgiften

Door: Irene de Vette

Een paar weken achter elkaar iets té enthousiast gefeest? De gevolgen van weinig slaap, veel drank en ongezond eten zie je terug in de spiegel: doffe huid, wallen en een knellende broek. Om maar niet te spreken van je energielevel, dat ook al naar een dieptepunt is gezakt. Genoeg ervan? Een vastenkuurtje kan een goede start zijn om het tij te keren. Het is wetenschappelijk nooit aangetoond dat zo’n ontgiftingskuur echt werkt, maar sommige mensen zweren erbij. Wil je het eens proberen, bereid je dan goed voor.


Home » Eten & drinken » Dieet

Hoe volg ik een vezelrijk dieet

Door: Irene de Vette

Voedingsvezels kan je lichaam nauwelijks verteren. Toch heb je ze nodig, bijvoorbeeld voor een goede darmwerking. Voedingsvezels helpen bovendien tegen overgewicht. Wat zijn voedingsvezels precies en hoe zorg je ervoor dat je er genoeg van binnenkrijgt?


Home » Eten & drinken » Dieet

Hoe volg ik een glutenvrij dieet

Door: Irene de Vette

Gluten is een graaneiwit dat voornamelijk voorkomt in tarwe. Bij mensen met glutenintolerantie kan voedsel met gluten het slijmvlies van de dunne darm beschadigen, waardoor die niet meer goed werkt. Glutenintolerantie, of coeliakie (‘seu-lia-kie’), is een genetisch bepaalde levenslange aandoening. Heb je er last van, dan betekent dat niet automatisch dat je veroordeeld bent tot een saai, eentonig dieet. “Als je voor het eerst glutenvrij gaat eten, zal het best opletten zijn. Je moet alles wat je eet controleren en ook vrienden en familie moeten zich bewust zijn van de praktische consequenties”, aldus Florence van Klinken, diëtist voor de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Toch kun je, óók glutenvrij, heel lekker en gevarieerd eten.


Home » Eten & drinken » Dieet

Hoe kan ik door voeding mijn cholesterol verlagen

Door: Irene de Vette

Cholesterol. Het woord klinkt gevaarlijk: je denkt toch al snel aan hart- en vaatziekten. Toch is het een lichaamseigen stof die je hard nodig hebt. Pas als de balans in je cholesterolproductie doorslaat, kan het schadelijk voor je gezondheid worden. Met een gezonde voeding kun je het cholesterolgehalte een belangrijk deel onder controle houden. “Let vooral heel goed op verzadigde vetten”, geeft diëtiste Martine Bos als belangrijkste advies.


Home » Eten & drinken » Dieet

4 Hoe stop ik met snaaien
Hoe stop ik met snaaien

Door: Adine Versluis

Je wilt graag een beetje afvallen, maar stapt steeds weer in dezelfde valkuil: ongeremd snaaien. Als je bezig bent, gaat het nog wel redelijk, maar zodra je gaat zitten, lijkt het wel of de dozen drop, zakken chips en repen chocolade je vanuit de kast roepen. Of erger nog: vanuit de supermarkt. Hoe kun je nu écht van dit snaaigedrag afkomen?


Home » Eten & drinken » Dieet

Hoedoeners in de spotlight
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Erik Weijers
Lid sinds: 26 maart 2008
Aantal Hoedoes: 42
Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!