Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Lichaam & geest » Hoe drink ik minder alcohol

Hoe drink ik minder alcohol

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Heb je wel eens het gevoel dat drinken je meer kost (energie/geld) dan het je oplevert? Minder dan gewoon wat. In tegenstelling tot roken, is drinken een gewoonte die je vrij makkelijk kunt minderen, zonder er helemaal mee te hoeven stoppen.

Hoedoe door: Erik Weijers

Bekijk het profiel van Erik Weijers
Aantal Hoedoes: 42


Benodigdheden

  • Dagboek en pen

Stappen

  1. Ga na waarom je minder wilt drinken

    Waarom wil je eigenlijk minder drinken? Een of twee drankjes per dag hoeft niet schadelijk te zijn. Maar misschien zijn het er meer en word je 's ochtends niet zo fris wakker? Drink je vaak alleen of omdat je je rot voelt? Of misschien voel je je er prima bij, maar wil je zeker weten dat een beginnende gewoonte niet uit de hand loopt. Maak voor jezelf expliciet waarom je wilt minderen. Schrijf dit op. Geen smoesjes, gewoon eerlijk zijn.

  2. Krijg inzicht in je drinkgewoonten

    In een soort alcoholdagboek kun je bijhouden hoe veel en bij welke gelegenheden je drinkt. De regelmaat in je drinkgedrag wordt zo zichtbaar. Dit brengt je misschien al op ideeën voor andere dingen die je voortaan op die momenten kan doen.

  3. Maak een afspraak met jezelf

    Je kunt op een aantal punten afspraken maken: wat betreft hoeveelheid drankjes, tijdstip, enzovoort. Bepaal bijvoorbeeld voor jezelf hoeveel glazen je per week mag drinken, of een maximum per dag. Of een tijdstip waarvoor je niet mag drinken. Kies een begindatum, liefst een datum in een rustig seizoen wat betreft feesten en partijen.

  4. Verzin een strategie

    Je weet waarschijnlijk wat de momenten zijn waarop je meer drinkt dan je wilt. Dit is vaak gewoontegedrag. Bijvoorbeeld steeds met die vrienden of op dat tijdstip van de dag. Als je op die momenten iets anders gaat doen, verdwijnt de zin in een drankje vanzelf. Verzin een andere gewoonte. Ga bijvoorbeeld op dat tijdstip sporten of naar de bioscoop. Of, als je met die vrienden gaat stappen, drink dan een paar cola's tussendoor en ga een uur eerder naar huis.

  5. Vertel het aan je omgeving

    Als je omgeving weet dat je wilt minderen, zal deze niet zo aandringen als je een keer fris drinkt. Laat het dus weten, vooral aan de personen bij wie je je 'risicogedrag' het vaakst vertoont.

  6. Leer nee zeggen

    Studeer alvast een standaardweigering in voor als iemand iets aanbiedt. Bijvoorbeeld: 'Nee dank je, ik heb morgen een drukke dag op mijn werk'. Een drankje weigeren wordt steeds makkelijker naarmate je het vaker doet.

Do's

  • Genoeg alcoholvrije drankjes drinken: alcohol 'drijft' en smaakt dus naar meer. Die cyclus doorbreek je door iets zonder alcohol te drinken.
  • Stel het moment uit dat je gaat drinken op een feestje
  • Drink langzaam

Don'ts

  • Allerlei lekkere drankjes in huis halen in de periode dat je wilt minderen
  • Een kleine terugval als iets rampzaligs zien of als aanleiding om in je oude gewoontes terug te vallen

Bron

Hoedoeners in de spotlight
Noortje van Dorp
Lid sinds: 9 mei 2008
Aantal Hoedoes: 125
Marieke van Oosterhout
Lid sinds: 31 maart 2008
Aantal Hoedoes: 24
Erik Weijers
Lid sinds: 26 maart 2008
Aantal Hoedoes: 42
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!