Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Lichaam & geest » Lichaam » Massage » Hoe geef ik een voetreflexmassage
4

Hoe geef ik een voetreflexmassage

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 90 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Je zou het niet zeggen, maar een goede voetreflexmassage kan hetzelfde effect hebben als een volledige lichaamsmassage. Volgens voetreflexoloog Desiree Mentink is dat niet zo vreemd. ‘Onder je voeten zitten reflexzones die in verbinding staan met je hele lichaam. Van je tanden tot je organen, spieren en geslachtsdelen. Door de juiste punten onder je voeten te stimuleren, krijgt je hele lichaam een energieboost.’ Benieuwd hoe het werkt? Lees dan deze Hoedoe.

Hoedoe door: Merel van der Lande

Bekijk het profiel van Merel van der Lande
Aantal Hoedoes: 50


Benodigdheden

  • Natuurlijke massageolie
  • Handdoeken
  • Massagestoel of een tuinstoel met driepoot krukje
  • Rustige ruimte
  • Water

Stappen

  1. Weet wat het is

    Voetreflexmassage, ook wel voetreflexologie of - bij meerdere behandelingen - voetreflextherapie genoemd, is een bijna 4000 jaar oude Chinese massagekunst. Het was de  Amerikaanse KNO-arts William H. Fitzgerald die de voetreflexologie aan het begin van de vorige eeuw naar het westen bracht. De laatste jaren wint deze massagevorm aan populariteit. Niet alleen vanwege de ontspannende werking, maar ook omdat het zich inmiddels heeft bewezen als zeer effectieve alternatieve therapie. Desiree: ‘Voetreflexmassages kunnen heel goed helpen bij gezondheidsproblemen als langdurige stress, pijn, ziekte, darmproblemen, hoofdpijn en migraine, verstoring van de hormoonhuishouding en psychische en emotionele problemen. Daarvoor zijn wel meerdere behandelingen nodig. Wil je puur ontspanning dan is een massage van een uur tot anderhalf uur voldoende.’ 

  2. Weet hoe het werkt

    ‘Het is niet heel eenvoudig om uit te leggen hoe voetreflexologie precies werkt’, zegt Desiree. ‘Voetreflexologie gaat uit van de eenheid van lichaam en geest. Ziekte, pijn en stress zijn het gevolg van een verstoorde balans in die eenheid. Alle organen, beenderen en weefsels in het lichaam hebben een reflexpunt op de voet (zie de afbeelding). Heb je hoofdpijn dan is er een onbalans in de energiestroom naar je hoofd. Tijdens de behandeling zul je merken dat het reflexpunt op de voet dat in verbinding staat met het hoofd jeukt, prikkelt of pijn doet. Door de juiste druk te geven, kan een voetreflexoloog de energie weer laten stromen. Maar andersom kan het ook. Een orgaan dat te hard moet werken, bijvoorbeeld bij stress, kan rustiger worden met behulp van een voetreflexmassage. Er is ook een verschil tussen de linkervoet en de rechtervoet. De rechtervoet is je rationele, lichamelijke kant. Heb je lichamelijke klachten dan zul je dat merken aan pijnlijke drukpunten op je rechtervoet. Heb je emotionele problemen dan zul je dat vooral voelen aan pijnlijke drukpunten op de linkervoet.’ 

  3. Volg een cursus

    Wil je zelf voetreflexmassages gaan geven? Dan kun je het beste eerst een cursus volgen, bijvoorbeeld via de BER, de Bond van Europese Reflexologen. Tijdens de cursus leer je precies waar de drukpunten zitten en met welk organen de drukpunten in verbinding staan. Zo leer je met welke punten je voorzichtig moet zijn en richt je geen onnodige schade aan. Desiree: ‘Nog belangrijker is misschien wel dat je leert hoe je moet omgaan met de klachten waarmee mensen komen. Sommige mensen zijn ernstig ziek, maar wij kunnen iemand niet genezen. Wij kunnen alleen de pijn verzachten en het zelfgenezend vermogen van het lichaam stimuleren. Het is daarom heel belangrijk dat je kunt inschatten of iemand geneeskundige hulp van een arts nodig heeft.’

    In de volgende stappen wordt uitgelegd hoe je zelf een voetreflexmassage kunt geven. Maar nogmaals: heb je nog nooit met drukpunten en energiebanen gewerkt, volg dan eerst een cursus.

  4. Zorg voor een fijne ruimte

    In tegenstelling tot een ontspanningsmassage mag je bij een voetreflexmassage wel praten. Vaak helpt dat de reflexoloog ook om erachter te komen waarom bepaalde punten op je voet pijnlijk zijn. Toch moet de omgeving wel rustgevend werken. Zorg daarom voor een rustige, warme ruimte (ongeveer 22 °C) met gedimd licht en eventueel rustige achtergrondmuziek. Zet de telefoon uit en zorg dat je niet gestoord kunt worden.

  5. Bereid je voor

    Een voetreflexmassage moet een fijne ervaring zijn, zeker voor degene die hem ondergaat. Zorg van tevoren dat degene die je gaat masseren goed kan zitten. Als je geen professionele massagestoel hebt, kun je improviseren met een tuinstoel en een driepoot krukje om de voet op te leggen.

     
    Bereid vervolgens jezelf voor op het geven van de massage. Zorg voor korte nagels, trek een T-shirt aan met korte mouwen (i.v.m. de olie) en doe alle sieraden af. Neem dan even de tijd om zelf te ontspannen; iemand die door jouw handen gemasseerd wordt, zal het voelen als je gestrest, boos of chagrijnig bent. En - heel belangrijk - zorg voor warme handen!

  6. Maak contact

    Desiree: ‘Om contact te maken met degene die je gaat masseren, kun je beide voeten even tussen je handen houden of in je schoot leggen. Daarna dek je de linkervoet toe met een handdoek. Je begint altijd met de rationele/ lichamelijke kant, de rechtervoet dus.’  

  7. Geef de massage

    Smeer de voet in met olie en draai de enkel rustig los. Draai vervolgens de grote teen (hoofd en nek) los en trek even aan de andere vier tenen. Vanaf de tenen ga je alle drukpunten aan de onderkant van de voet af, van de bal van de voet naar de hak. Daarna doe je de drukpunten op de binnenkant van de voet, de buitenkant van de voet en tenslotte de drukpunt bovenop de voet.


    ‘De drukpunten masseer je door de druk met je duim in 3 seconden op te voeren tot de pijngrens’, vertelt Desiree. ‘Houd altijd oogcontact met degene die je masseert. Niet iedereen geeft uit zichzelf aan wanneer de pijngrens is bereikt, maar een gezicht spreekt boekdelen. Als het erg pijnlijk is, zul je misschien twee of drie keer kort moeten drukken. Als het goed is, is de pijn bij de tweede keer al minder. Het is de kunst om als het ware door de pijn heen te drukken en dan los te laten, zodat de energie weer kan stromen. Als je alle punten hebt gehad, kun je de hele voet nog even afstrijken. Neem daarbij ook het onderbeen mee. Pak de gemasseerde voet in een handdoek zodat hij warm blijft en begin met de linkervoet van voren af aan.

  8. Om rekening mee te houden

    Degene die de massage geeft, zal met een aantal dingen rekening moeten houden.
    • Druk nooit op het punt van de maag.
    • Onthoud dat je het zachte gebied op de voet zacht behandelt. Daar zitten namelijk de reflexpunten van gevoelige organen  zoals de maag, de lever, de darmen, de alvleesklier en de galblaas. Je kunt dit gebied daarom het beste zachtjes duim over duim masseren.
    • De tenen en de bal van de voet kun je stevig masseren, bijvoorbeeld met de knokkels van je vingers. De hak van de voet kun je hard aanpakken, zeker als er eelt op zit.
    • Mensen kunnen in slaap vallen of emotioneel worden tijdens de behandeling.
    • Sommige klachten worden na de behandeling even erger. Geen paniek! Dat is een reactie van het lichaam en trekt na een paar uur weer weg.

  9. Sluit rustig af

    Een goede voetreflexmassage is ontspannend, dus zorg ervoor dat het einde niet abrupt is. Desiree: ‘Laat je gast nadat je de linkervoet hebt gedaan de ogen sluiten. Strijk een paar keer met je handen langs iedere voet. Neem dan beide voeten tussen je handen en koester ze. Daarmee geef je de voeten nieuwe energie. Laat je gast na de voetreflexmassage nog even rustig zitten en geef hem of haar een glas water. Water helpt het lichaam om de vrijgekomen afvalstoffen af te voeren. Blijf in de buurt als de gemasseerde persoon opstaat; het kan zijn dat de bloeddruk is gedaald door de massage en dat je gast duizelig is.

Do's

  • Een cursus voetreflexologie volgen.
  • Oogcontact houden om de pijngrens in te kunnen schatten.
  • Rustig afsluiten.

Don'ts

  • Het zachte deel van de voet stevig of hard masseren; dat kan uiterst pijnlijk zijn en misselijkheid veroorzaken.

Bron

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Noortje van Dorp
Lid sinds: 9 mei 2008
Aantal Hoedoes: 125
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!