Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Lichaam & geest » Yoga » Hoe vind ik de yogales die bij me past

Hoe vind ik de yogales die bij me past

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Hoe vind ik de yogales die bij me past
'Ik wil een yogi of yogini worden', zo heb je besloten. Maar waar moet je beginnen? Ashtanga, Vinyasa, Iyengar: er zijn er zoveel soorten yogalessen! Hoe kom je erachter welke vorm de jouwe is? En waar moet een yogaschool of yogadocent aan voldoen? Elsie Matthijsens is yogalerares en Nike-trainer. Ze runt een populaire yogaschool in Antwerpen. Hier vertelt ze waar je op moet letten als je kiest voor een vorm, school of docent.

Hoedoe door: Irene Herbers

Bekijk het profiel van Irene Herbers
Aantal Hoedoes: 54


Benodigdheden

  • Yogamat
  • Internet
  • Een duidelijk doel. Ga van tevoren na wat je precies wilt. Kom je voor een fysieke inspanning of wil je juist rust en ontspanning? Kom je voor de rust en het zweet gutst uit je poriën, dat is afschuwelijk. Kom je voor een intensieve work-out, maar alles gaat langzaam en je verveelt je te pletter, dat ook.

Stappen

  1. Weet waarom je aan yoga wil doen

    De keuze voor een yogaschool begint bij de motivatie. Waarom wil je aan yoga doen?  Volgens Elsie zijn er tientallen redenen te bedenken om yoga te willen beoefenen. "Om fitter te worden , soepeler of om te leren ontspannen. Voor een betere conditie, om af te vallen of om rug- of nekklachten, een blessure of een burnout te verhelpen. Gewoon voor de leuk, om spieren te kweken of omdat het je geweldig lijkt om op je kop te kunnen staan... 'Waarom wil je yoga doen?' Elke nieuwkomer die bij mijn yogaschool  aanklopt, krijgt deze vraag als eerste voorgeschoteld."

  2. Weet welk effect je wilt bereiken

    Yoga is heel breed. Daarmee bedoelen we dat het verder gaat dan bewegen en ontspannen. Wat er allemaal bij yoga om de hoek komt kijken?

    Elsie: "Beweging, lichaamshouding, ademhaling, concentratie, meditatie, muziek en bewustzijn. Verschillende yogavormen herbergen verschillende aspecten, daarom is het niet zo gemakkelijk om op voorhand te voorspellen wat het beste bij iemand past. 'Waar kom je voor?' is de eerste vraag. Maar 'Welk effect wil je bereiken?' de tweede. Als je weet wat iemand van yoga verwacht, is het al gemakkelijker te voorspellen wat iemand wel of niet leuk gaat vinden. Kom je voor een intensieve work-out, zoek je een yoga-vorm waarbij houdingen rustig en lang worden uitgevoerd of zoek je iets dynamisch of juist meditatiefs? Bij elke wens past wel een bepaalde vorm of school."

  3. Bekijk dit overzicht

    Een overzicht van de wat actievere vormen:

    Wil je flink zweten? Probeer Ashtanga yoga of Bikram Yoga.

    Hou je van technisch en perfectie, maar niet van zweten? Kies: Iyengar Yoga.

    Wil je een intensieve workout? Probeer: Bikram, Ashtanga, Vinyasa (Power Yoga) maar ook Iyengar.

    Wil je telkens dezelfde serie doen in een flow? Probeer: Ashtanga of Vinyasa (Power Yoga).

    Wil je lange intensieve poses doen? Probeer: Iyengar (zonder zweten) of Bikram (met zweten).

    De yogavormen hierboven zijn volgens Elsie de meer actieve vormen van yoga. "Maar je kunt ook kiezen voor stille meditatie of chanting. Of voor een yoga-vorm waarin met allerlei pure ontspanningsoefeningen, zittend of liggend, op een heel zachte manier wordt geoefend. In dat geval kun je je beter focussen op de meer klassieke vormen van yoga, bijvoorbeeld: Integrale Yoga,  Kundalini Yoga of Raya Yoga. Maar ook daar zijn weer vele verschijningsvormen. Elsie is minder thuis in de wat rustiger vormen en wilt daar liever niet al teveel over beweren. Ze raadt je aan over de verschillende vormen te lezen op Internet en te kijken of er iets voor je bij zit."

  4. Lees erover en probeer dat wat je aanspreekt uit

    Er zijn dus vele verschijningsvormen. Om te weten wat het beste voelt - en dus het beste bij je past - is het raadzaam om alles dat je aanspreekt uit te proberen, aldus Elsie. "Vraag eerst eens rond bij vrienden, collega's en kennissen. Doet er iemand aan yoga, aan welke precies en wat is daar zo leuk aan of wat is de kracht ervan? Of lees over de kenmerken van de verschillende vormen via Internet. Daarna zoek je een school bij je in de buurt en neem je overal proeflessen. Yoga moet je ervaren. Een passende vorm of stroming vinden is een kwestie van uittesten. Van proefondervindelijk uitzoeken."

  5. Ga na wat je vrienden en collega's doen

    Mond-tot-mondreclame is nog altijd de beste info. "En wellicht kunnen je vrienden, kennissen of collega's ook inschatten wat bij jou past", aldus Elsie. "Iemand die het effectief beoefent kent de baten van zijn of haar yogavorm het beste. Zij kunnen effectief zeggen hoe ze zich voelen, hoe de school is en wat ze er hebben geleerd. Degene die bij yogascholen werken zijn vrijwel altijd yogi's en yogini's. Schroom niet, zij kijken van geen enkele vraag op. Vraag ze dus de hemd van het lijf."

  6. Zoek een studio die aan je wensen voldoet

    Weet je eenmaal (of denk je te weten) welke yogales de jouwe is, ga dan op zoek naar een studio in de buurt. Twee goede websites daartoe zijn: yoga.startpagina.nl en yogafinder.com. "Op internet kun je al wat sfeer proeven", zegt Elsie. "De sfeer in de school moet je namelijk wel aanspreken. Welke omgeving lijkt je prettig? Neem je genoegen met een sportzaaltje of fitnesszaal, ga je voor ultrahip of heb je liever een knusse zolder waar wierook wordt gebrand?"

    Tegenwoordig wordt er ook door veel fitnesscentra yoga gegeven. Is dat van hetzelfde niveau als een afzonderlijke school?

    Elsie: "Er zijn goede, middelmatige en slechte leraren. Ik wil niet beweren dat slechte of middelmatige leraren per definitie bij de fitnesscentra werken. Maar de kans dat iemand het erbij doet en zelf geen yogi of yogini is, is groot in de fitnesszaal. Ook de sfeer in het fitnesscentrum is aanzienlijk anders dan die bij de yogaschool. Bij fitness is er meer afleiding, meer licht, harde muziek, koude vloeren, dat soort dingen. Sommige mensen hebben daar helemaal geen last van, en in dat geval is het alleen maar leuk en handig dat je naast fitness ook aan yoga kunt doen. Goed of minder goed, intieme sfeer of geen sfeer, dat is ieder voor zich. Ook hier geldt: waar ben je naar op zoek? Zoek je verdieping, ga dan naar de yogaschool. Vaak worden daar ook meerdere stijlen aangeboden waardoor je kunt afwisselen."

  7. Zoek uit hoe groot de klassen zijn

    Waar je ook op moet letten is de grootte van de klassen. Hoe populairder de school, hoe meer matjes er op de vloer zullen liggen. Hoe meer matjes en mensen, hoe minder de individuele aandacht. Zet je verlangens van de school en docent dus op een rij.

  8. Kies de juiste docent

    Met vorm en school ben je er nog niet. Ook docenten zijn er in vele verschijningsvormen. Bedenk wat je verlangt van een docent. Wil je met rust gelaten worden of wil je dat de leraar jou in je poses komt corrigeren. Waar zou Elsie zelf op letten als ze voor een yogadocent zou kiezen?

    "Ik verwacht een serieuze en degelijke achtergrond én zelfbeoefening. Daarmee bedoel ik een diepgaande yogapractice door de leraar zelf. Ik vind echt dat iemand die les geeft de yogavorm die hij of zij doceert zelf intensief moet beoefenen, want anders moet je hem niet geven. Zo geef ik geen Second Series Ashtanga Yoga omdat ik die zelf nooit doe. Het karakter van de docent is ook belangrijk omdat het moet klikken. Probeer verschillende scholen uit, ga op zoek naar de juiste docent, want het kan best zijn dat het niet meteen, ik bedoel bij de eerste school, raak is. Een yogaleraar gaat intensiever om met zijn pupillen dan een gymleraar. Je bent meer gevoelsmatig bezig, zowel spiritueel als emotioneel. Tot slot moet de yogaleraar ook anatomische kennis bezitten. Hij of zij moet weten wat wel en niet kan bij bijvoorbeeld rugklachten, een zwangerschap of een knieblessure. Daarbij speelt correctie een belangrijke rol bij een aantal yogavormen. Om te kunnen corrigeren moet je begrijpen en aanvoelen hoe het lichaam in elkaar steekt." 

  9. Neem de tijd, zoek JOUW yoga

    Aan de voorgaande stappen kun je zien dat er nog al wat komt kijken bij yoga. Zomaar een klasje boeken, dat moet je niet doen, want het kan zijn dat die vorm zo niet de jouwe is, dat het je afschrikt. Dat zou jammer zijn, want iedereen die yoga beoefent heeft daar baat bij. Geen enkele methode is beter of slechter dan de ander. Kies de vorm die bij je karakter past en die je het beste kunt inpassen in je leven. Ga dus op zoek naar JOUW yoga en neem daar de tijd voor.

    Haal eruit wat erin zit: welkom in de wereld der yogi's en yogini's.

Do's

  • Wat past bij jou? Stel bij je zoektocht naar een geschikte yoga en school de volgende drie vragen centraal:
  • Wat wil ik ermee bereiken?
  • Wat verwacht ik van de school?
  • Wat verwacht ik van de begeleider?
  • Probeer verschillende yogavormen uit.
  • Snuif de sfeer op op verschillende plaatsen.

Don'ts

  • Denken dat yoga zweverig is. Vind je dat yoga alleen past bij mensen met geiten wollen sokken en soepjurken? Denk je dat het sloom is en zweverig? Verruim je blik, je kampt met een vooroordeel dat stamt uit de flower power. Er zijn rustige yogavormen, spirituele en meditatieve, maar ook (heel) actieve soorten. Er is voor elk wat wils, de yogamat is er voor iedereen. Zet je vooroordeel aan de kant, stop dat lacherige gedoe, je vooroordeel is simpelweg onterecht.
  • Je sokken aanlaten
  • Strakke kleding dragen
  • Yoga opvatten als competitie. Dat druist in tegen de wetten van de yoga.
  • Jaloers zijn op je buurman of -vrouw die zich met het grootste gemak in de meest bizarre posities weet te vouwen.
  • Je ademhaling vergeten tijdens de practice.

Bron

Yoga

door jetty pringels op 11-07-2011 23:45
Ik ga al een tijdje naar de yoga in Antwerpen ! En ik moet zeggen t'is er fantastisch! Alle lesgevers zijn op hun best en allemaal zijn ze zeer lief en behulpzaam ! Ik ben begonnen met verschillende lessen te volgen en zo te ondervinden welke les best bij me past !Level 1 is voor mij goed omdat ik een beginner ben , en de uurrooster geeft u de gelegenheid bijna elke dag een les te volgen ! Dus proberen maar zou ik zeggen ;-)
Hoedoeners in de spotlight
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Marieke van Oosterhout
Lid sinds: 31 maart 2008
Aantal Hoedoes: 24
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!